8 087 läst · 16 svar
8k läst
16 svar
Fy tusan för att sälja
Sida 1 av 2
Har varit så jäkla stressigt och jobbigt i två månader- ända sen vi köpte hus och startade processen med att sälja. Fattade inte vidden av allt jobb. Tre småbarn och lite barnvakt gör inte det hela enklare. Då har vi ändå bara fixat det nödvändigaste - slipat om ett barnmärkt golv i köket och målat om de väggar som ritats med kritor .
Det är ju vårt hem vi säljer. Stressigt på ett sätt som jag har svårt att greppa. Helt annorlunda än att sälja nått annat. Fy tusan. Hoppas vi får bra köpare nu. Orkar inte med en massa förhandlingar. Har full förståelse för de som inte alltid tar högsta budgivaren, en enkel affär är värd mycket. Hursomhelst, nästa vecka är det förhoppningsvis över - visning i helgen - vi bor i Stockholm.
Mycket glad att vi valde att anlita mäklare. Så glad att slippa visa och hålla alla kontakter. Det är nog jobbigt ändå. Tips till andra - välj mäklare innan ni börjar gå på visningar så prospekt och allt annat är färdigt (även om bilderna inte är tagna). Det är mer jobb än man tror, eller vi trodde.
Hur var det att sälja för er?
Det är ju vårt hem vi säljer. Stressigt på ett sätt som jag har svårt att greppa. Helt annorlunda än att sälja nått annat. Fy tusan. Hoppas vi får bra köpare nu. Orkar inte med en massa förhandlingar. Har full förståelse för de som inte alltid tar högsta budgivaren, en enkel affär är värd mycket. Hursomhelst, nästa vecka är det förhoppningsvis över - visning i helgen - vi bor i Stockholm.
Mycket glad att vi valde att anlita mäklare. Så glad att slippa visa och hålla alla kontakter. Det är nog jobbigt ändå. Tips till andra - välj mäklare innan ni börjar gå på visningar så prospekt och allt annat är färdigt (även om bilderna inte är tagna). Det är mer jobb än man tror, eller vi trodde.
Hur var det att sälja för er?
Var roligt att läsa detta, är/varit i samma sits. Vi har köpte hus nyligen och flyttar ni i juni. Allt gick fort, hade precis börjat titta men hittade ett objekt vi fastnade för och fick det.
Men vilken stress det varit som sagt, snabbt skulle ju lägenheten fixas till bilder tas och rensat på allt. Nu hade vi bara ett liten barn hemma.
Sen ska man leva i detta med minimalt med möbler och saker mellan fotande och visningar.
Upp och ner på vinden med grabbens leksaker som mäklaren inte tyckte borde synas på bilder eller visningar. Men som han behövde ha mellan.
Var så lättat när lägenheten var såld och pappret påskrivet. Nu äntligen känns det att man kan andas ut och vara nöjd över husköpet. Börja planera för det och så.
Nu är det bara flytten kvar, hoppas den går smidigt.
Men som du skrev, se till att välja mäklare innan. Så man snabbt kan dra igång när man väl hittat något att köpa.
Men vilken stress det varit som sagt, snabbt skulle ju lägenheten fixas till bilder tas och rensat på allt. Nu hade vi bara ett liten barn hemma.
Sen ska man leva i detta med minimalt med möbler och saker mellan fotande och visningar.
Upp och ner på vinden med grabbens leksaker som mäklaren inte tyckte borde synas på bilder eller visningar. Men som han behövde ha mellan.
Var så lättat när lägenheten var såld och pappret påskrivet. Nu äntligen känns det att man kan andas ut och vara nöjd över husköpet. Börja planera för det och så.
Nu är det bara flytten kvar, hoppas den går smidigt.
Men som du skrev, se till att välja mäklare innan. Så man snabbt kan dra igång när man väl hittat något att köpa.
Bara sålt lägenheter men jag tycker att det var ett evigt städande för alla visningar ha ha
Klart, hade bara en då vovve. Med barn blir det mångdubbelt så jobbigare att få något gjort.
De enda mäklarna som skötte sig kom från m2, men firman finns väl inte kvar längre
Hoppas det går bra med försäljningen
Klart, hade bara en då vovve. Med barn blir det mångdubbelt så jobbigare att få något gjort.
De enda mäklarna som skötte sig kom från m2, men firman finns väl inte kvar längre
Hoppas det går bra med försäljningen
Har mäklaren inte varit och tittat på ert hus? Men ska förmedla det?
Tyvärr så är det nog inte mäklaren som säljer ert objekt utan marknaden själv. Det mäklaren gör är att glida med.
Hade en sådan när jag sålde min första lägenhet.... helt värdelös... hörde aldrig av sig eller berättade något.
men den som förmedlade lägenheten till mig var 7 resor värre ha ha
edit: den som förmedlade huset till mig var dock än värre ha ha
Tyvärr så är det nog inte mäklaren som säljer ert objekt utan marknaden själv. Det mäklaren gör är att glida med.
Hade en sådan när jag sålde min första lägenhet.... helt värdelös... hörde aldrig av sig eller berättade något.
men den som förmedlade lägenheten till mig var 7 resor värre ha ha
edit: den som förmedlade huset till mig var dock än värre ha ha
Jodå. Vår mäklare har såklart sett huset. Hon var fantastiskt trevlig och lovade personligt engagemang. Tills alla pappren var påskrivna. Sen dess är hon otroligt svår att få tag på och engagemanget i vår försäljning har varit minsta möjliga.
Hon kopierade exempelvis objektbeskrivningen på nätet i princip rakt av från ett annat hus, så behövde ändra en massa för att få det att stämma, ser ganska knasigt ur fortfarande. Anlitade ju mäklare för att slippa sånt. Pappersversionen som ska delas ut på söndag har vi inte ens fått se än.
Men det är inte bara vi som har valt henne. Hon har hälften av alla försäljningar i området denna vecka. Så hon kan sälja mäklartjänsten. Antar att hon inte hinner svara på frågor eller engagera sig. Det är ju inte en sån mäklare man vill ha när man säljer. Det är ju en så stor affär och har upplevt det enormt stressande att inte kunna få information eller stöd.
Hatar henne faktiskt. Eller är väldigt arg. Men kan tyvärr inte ringa och skälla ut henne. Tror inte det främjar försäljningen. Eller? Förhoppningsvis är huset sålt nästa torsdag. Om köparna kan nå henne på telefon....
Tips för andra, se till att förhandla bort rätten till exklusivitet till försäljningen. Vi är bundna i tre månader. En månad är men än nog om ens det. Då kan man byta och mäklaren vet om det. Visste inte att det gick att förhandla men hört andra som gjort det nu.
Hon kopierade exempelvis objektbeskrivningen på nätet i princip rakt av från ett annat hus, så behövde ändra en massa för att få det att stämma, ser ganska knasigt ur fortfarande. Anlitade ju mäklare för att slippa sånt. Pappersversionen som ska delas ut på söndag har vi inte ens fått se än.
Men det är inte bara vi som har valt henne. Hon har hälften av alla försäljningar i området denna vecka. Så hon kan sälja mäklartjänsten. Antar att hon inte hinner svara på frågor eller engagera sig. Det är ju inte en sån mäklare man vill ha när man säljer. Det är ju en så stor affär och har upplevt det enormt stressande att inte kunna få information eller stöd.
Hatar henne faktiskt. Eller är väldigt arg. Men kan tyvärr inte ringa och skälla ut henne. Tror inte det främjar försäljningen. Eller? Förhoppningsvis är huset sålt nästa torsdag. Om köparna kan nå henne på telefon....
Tips för andra, se till att förhandla bort rätten till exklusivitet till försäljningen. Vi är bundna i tre månader. En månad är men än nog om ens det. Då kan man byta och mäklaren vet om det. Visste inte att det gick att förhandla men hört andra som gjort det nu.
Du har ju möjligheten att upplysa/ varna andra konsumenter här, men vänta tills allt är klart isåfall ; )
Låter som mäklaren kan sälja in sig, men inte leva upp till sitt rykte. Låter som en stressad, slarvig mäklare.
Låter som mäklaren kan sälja in sig, men inte leva upp till sitt rykte. Låter som en stressad, slarvig mäklare.
ja, en bra mäklare borde ha vett att säga stopp efter 3-4 visningar inbokade samma dag. Men man kan väl anta att denna mäklare helt enkelt vill ta så många försäljningar som möjligt för att tjäna en massa pengar?D09 skrev:
Ja det borde bli minst en halv miljon i arvoden i helgen för vår mäklare med alla försäljningar. Ännu mer om det blir budgivningar.....så hon tjänar pengar.
Frågade dessutom innan om mäklaren hade tid så det inte blev för många försäljningar samma helg
Frågade dessutom innan om mäklaren hade tid så det inte blev för många försäljningar samma helg
Tid har honSaltis skrev:
Hon har massa tid och skulle det vara möjligt så skulle hon säkert pressa in ett objekt till.
Sen hur mycket tid som läggs per objekt är ju en tolkningsfråga, och hur vaken är hon efter 3-4 objekt?
Jag har aldrig sålt hus så det har jag ingen erfarenhet av men trötta och oengagerade mäklare har vi stött på och vi har struntat i att fortsätta med tex budgivning pga det. Om inte en mäklare kan svara på frågor eller ens erbjuda sig att ta reda på svaret så är iallafall jag ointresserad av att göra affär.
Ja. Vi slog dock till och köpte av en ovanligt oengagerad mäklare, dock till bra pris för oss inte för säljarna. Denna mäklare som vi köpt av, upptäckte vi sen, hade blivit anmäld för penningtvätt, bortslarvad handpenning, och lite annat förra året. Inget som drabbat oss. Än.
Jag måste ha dålig mäklarkarma.
Jag måste ha dålig mäklarkarma.
Moderator
· Stockholm
· 52 347 inlägg
Nu vill jag inte strö salt i såren. Men man skall inse att en mäklare är en säljare. Men många missförstår och tror att de säljer bostäder.Saltis skrev:
De säljer tjänsten att sälja en bostad, själva försäljningen av bostaden är produktion. Och precis som i alla andra branscher så skall produktion vara så billig och rationell som möjligt. Hade det gått att outsourca visningen till Kina så hade de gjort det.
Var glad om hon överhuvudtaget är med på visningen. Nu tror jag att mäklare oftast är det igen, någon regel. Men för 10 15 år sedan vet jag att flera mäklarfirmor hade speciella "försäljningsmäklare" som drog in uppdragen, urtrevliga,med stor social kompetens. Sedan hade de "produktionsmäklare" som tog hand om själva försäljningen. Många av dem kände jag för "den här personen skulle jag inte ens köpa en beg. cykel av".