Jag har en avloppsbrunn som kommer att täckas över av den större vedpannan. Ska jag flytta brunnen eller gjuta över den? Den har ju varit bra att ha när det har kokat över ibland. Jag tror röret går under den gamla vedpannan men är inte helt säker.
/Jocke
/Jocke
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 448 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 448 inlägg
ta en bild i brunnen så kan du nog se hur avloppet går. Renspluggen i gamla gjutjärnsbrunnar är flödesriktningen på anslutande rör.Joukko skrev:
När jag höll på med pannrum etc så blev jag blev tvungen att ställa in ack tank över avloppsbrunnen.
När jag gjorde formen för gjutningen så kapade jag ett rör på mitten ( 160 ) och gjorde en tunnel in till brunnen.
Blandat nöje med det
Brunnen slapp bilas upp, vattnet rinner ner men jäkligt meckit när det blev stopp.
Löste det med avloppsrens, högtryck och en morfar
När jag gjorde formen för gjutningen så kapade jag ett rör på mitten ( 160 ) och gjorde en tunnel in till brunnen.
Blandat nöje med det
Brunnen slapp bilas upp, vattnet rinner ner men jäkligt meckit när det blev stopp.
Löste det med avloppsrens, högtryck och en morfar
Produkter som diskuteras: "avloppsrens"
Rensband för stopp i avloppet
För avloppsrensning
149 kr inkl moms
Läs mer
Går ej att ställa pannan vid sidan om.
Hade också funderingar på att ställa pannan över brunnen så det kan rinna in från båda sidor. Tror inte det kommer funka med min brunn för det vill gärna bli stopp om det kommer i för mycket skit.
Hade också funderingar på att ställa pannan över brunnen så det kan rinna in från båda sidor. Tror inte det kommer funka med min brunn för det vill gärna bli stopp om det kommer i för mycket skit.
Eftersom brunnen hamnar bredvid pannan så ska det inte vara något problem med en plastbrunn.
Ifall det inte går att bila fram röret helt skulle det funka att dra in ett 50mm rör i 75mm röret och sedan ändra anslutningen till avloppsröret som är under huset?
Ifall det inte går att bila fram röret helt skulle det funka att dra in ett 50mm rör i 75mm röret och sedan ändra anslutningen till avloppsröret som är under huset?
Produkter som diskuteras i tråden