Vilken hammare gillar ni bäst?? Ska den vara en 16 oz eller 20 oz?? Själv gillar jag Vaughan bäst. Har en 16 oz nu men hoppas jag får en 20 oz i julklapp. Man behöver en tyngre när man ska spika mycket 4 och 5 tum har jag märkt efter ett tag spikande... Tycker också att det skulle vara perfekt när man spikar tak. Fast klar bäst är ju om man har en spikpistol till detta.
 
Bob_the_builder
Jag har en Hultafors 20oz. Jag tyckte den var lite tung i början, men nu kan jag knappt använda en vanlig 16oz längre. Man slår sig trött på spikarna...
 
Helt klart 20oz. :D
 
Använder du aldrig 16 oz längre eller??? Tycker man borde bli lite trött i armen efter ett tag med en 20 oz men man kanske vänjer sig snabbt.
 
Bob_the_builder
Japp, 20oz, även för pappspik. Jag har inte kommit till några listdyckert än, så vi får väl se om jag ändrar uppfattning då.
 
20 Oz är ok om man tok spikar... Som formapa är den kanon. Takläggning, stomspikning. Personligen föredrar jag 16 Oz... Lite lättare och ger nästan samma schvung som en 20... Vill man kan man ju köpa en formhammare 20 oz med skaft som släpar i marken då kan man klubba mycket...
 
Har oxå Hultafors (eller tors för den som så vill) 20 oz detta av anledning att klöven är oslagbar (använder klöven mycket i jobbet). på vaughan, trutemper mfl är klöven trubbigare vilket inte jag gillar iallafall.
 
20 ozzar. Men råkar vara mer van vid smedhammaren, så det är inte så mycket.

Stanley FatMax. Oooh yeah, man... Now THAT is hammer. Extra långt skaft för bra moment, skönt handtag som inte orsakar skavsår eller krabbklonäve, och den där schyssta släppningsvinkeln bakom huvudet. Najs prajs, kaninbajs.

Men ändå.
 
En sån har jag med, fast bara en 16oz dock. Grymt skönt grepp!!!
 
Bob_the_builder
Nåja, om det här nu börjar utvecklas till en porrtråd så kan jag ju slänga upp en smaskig bild...

GetImage.asp
Hultafors TS20
 
Hultafors 20 OZ e bäst!

Nu är jag kanske inte helt objektiv här när jag själv jobbar med tillverkningen av hammaren :p, men vad fan WE RULE! ;D
 
Bob_the_builder
Sådärja - sniff sniff. Nu börjar det lukta rabatt för forummedlemmar också. ;D
 
Fundersam skrev:
Hultafors 20 OZ e bäst!

Nu är jag kanske inte helt objektiv här när jag själv jobbar med tillverkningen av hammaren :p, men vad fan WE RULE! ;D
He he, har privat, versionen på 18oz , smidd med träskaft och balansplugg i botten   mmmmmmm, rolls royce.........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.