Akahigi
snowjim skrev:
Jag har en billigare Black & Decker borrmaskin med slag(eluttags bunden) och kan konstatera att den bränner gärna borr framför att verkligen borra. Min far har en blå Bosch borrmaskin, också med slag av lite finare kvalité, den går otroligt mycket snabbare att borra samma hål och dessutom bränner den inte sönder borren.

Hur bra slagborr verkligen är i en batteridriven maskin vet jag såklart inte men det är definitivt inte något jag räknar med att borra i de hårda betong väggar/tak som vi har. Skulle jag behöva borra mer i väggarna så skulle jag antingen låna min pappas maskin eller så skulle jag köpa en särskild borrmaskin med god slagborr.

Visst hade det varit fint om en batteridriven maskin kunde åstadkomma samma sak som en trådbunden men jag inser att det troligen kommer kosta mer, väga mer och även vara större. Nu söker jag något som är enkelt att ha med sig, kan borra upp enklare saker och gärna vara smidigt på att dra i skruvar om man ex skulle köpa någon IKEA möbel. D.v.s inget jätte tungt jobb.
Den jag länkat till ovan BHP458 ersätter en trådbunden, den väger dock och kostar (2600 med frakt) men är inte så stor.

Till det du beskriver skulle jag köpa en 10.8V, inte en 14.4 eller 18. Har själv Bosch 10.8.

Här är en sjysst borstlös med 2ah batterier på tyska Amazon för €180:

BOSCH +GSR 10,8 V-EC 2 x 2,0 AH Carton 06019D4001
http://amazon.de/dp/B00EJFCWRQ

Akahigi
Akahigi
Ska tilläggas att det ex vis finns en multimaskin från Bosch 10.8 som man kanske kan utvidga med sen. Inte fel med en liten smidig sådan om man ska fixa någon list eller så.

Akahigi skrev:
Ska tilläggas att det ex vis finns en multimaskin från Bosch 10.8 som man kanske kan utvidga med sen. Inte fel med en liten smidig sådan om man ska fixa någon list eller så.
Även en sticksåg, minicirkelsåg, tigersåg och annat som kan vara smidigt vid småpul...

P
Sånna här skruvdragar trådar är jobbiga.. man vill bara köpa nytt.. o endå ha man köpt 4st nya sen i julas..

såg i en tidningsannons en Hitachi DS18DSAL med ficklampa samt 2st 3ah accar för 1995:-! kanske billigt kanske dyrt? själv tycker jag de låter som ett bra klipp :)

pleqtiz skrev:
Sånna här skruvdragar trådar är jobbiga.. man vill bara köpa nytt.. o endå ha man köpt 4st nya sen i julas..

såg i en tidningsannons en Hitachi DS18DSAL med ficklampa samt 2st 3ah accar för 1995:-! kanske billigt kanske dyrt? själv tycker jag de låter som ett bra klipp :)
Ja ganska många trådar på detta forumet ångrar man att man läser för man vill bara handla :)

• Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
Akahigi skrev:
Den jag länkat till ovan BHP458 ersätter en trådbunden, den väger dock och kostar (2600 med frakt) men är inte så stor.

Till det du beskriver skulle jag köpa en 10.8V, inte en 14.4 eller 18. Har själv Bosch 10.8.

Här är en sjysst borstlös med 2ah batterier på tyska Amazon för €180:

BOSCH +GSR 10,8 V-EC 2 x 2,0 AH Carton 06019D4001
[länk]
Ja jag funderar på om inte en 10,8 ändå kan räcka till mig

Den jag hade med mig till skroten heter Power Force 14,4 V Ni.MH HL-DT03S och vad jag kan se på nätet så klarar den 550 rpm och MAX 10Nm. Den fick jobbet gjort trotts den låga kraften. Så en 10.8V hade troligen passat mig bättre.

Såg förresten en lokal butik som sålde ut Black & Deckor 18V med 2 batteri för 800 kr, dock ingen modellbeteckning. På bilden likande den Black & Decker MT143KB men då den är 14,4 så var det troligen fel bild.

Edit : Måste vara denna som de rear ut för 800 kr : http://www.blackanddecker.pl/powertools/productdetails/catno/MT18KB/
D.v.s MT18KB.

Inte någon imponerande maskin direkt.

Redigerat:
Akahigi
snowjim skrev:
Ja jag funderar på om inte en 10,8 ändå kan räcka till mig

Den jag hade med mig till skroten heter Power Force 14,4 V Ni.MH HL-DT03S och vad jag kan se på nätet så klarar den 550 rpm och MAX 10Nm. Den fick jobbet gjort trotts den låga kraften. Så en 10.8V hade troligen passat mig bättre.

Såg förresten en lokal butik som sålde ut Black & Deckor 18V med 2 batteri för 800 kr, dock ingen modellbeteckning. På bilden likande den Black & Decker MT143KB men då den är 14,4 så var det troligen fel bild.
Du ångrar dig i längden om du tar B&D :)

Har haft en grön Bosch 14.4 ganska länge. Var aldrig riktigt bra till ngt. Då är det ändå en bättre maskin än BD inbillar jag mig.

M
snowjim skrev:
Edit : Måste vara denna som de rear ut för 800 kr : [länk]
D.v.s MT18KB.

Inte någon imponerande maskin direkt.
Ful som stryk är den också....

Akahigi skrev:
Hitachi:
Hitachi DS 10 DFL Akku-Bohrschrauber 10,8V 1,5Ah
[länk]
Denna har jag haft, och bodde jag i lägenhet, och inte byggde ut hus och dagligen drog många stora skruv osv skulle detta vara det självklara valet för mig, i kombination med valfri jula/clas/biltema billig nätdriven borrmaskin med slag. Detta är den bästa "hemmamaskin" jag haft i min hand, enligt mig.. Fullkomligt älskade den..

Finns på Hornbach för 990:- och då ingår en hitachi systainervariant att ha den i.

Hitachi DS14DSAL som nämndes är också en riktigt grym maskin, men tvekar på att man någonsin behöver mer än 10.8v till "lägenhetsjobb".

Ja ni har helt klart rätt, priset förvillade mig lite där, 800 kr lät som en billig lösning för att borra ur ett element på skroten. Men visst, man vill ha något som håller i längden och som man uppskattar att använda.

Jag har en billig B&D borrmaskin med slag och den har verkligen varit kass! Varje gång jag försökt mig på betong med den så har borren blivit kassa för att den hamrar för dåligt. Har fått låna min fars blåa Bosch maskin istället som gjort jobbet snabbt och lätt.

Men ju mer jag tittar så tror jag faktiskt att en 10 V maskin kan räcka till mig ex denna ser inte dum ut : http://www.youtube.com/watch?v=vx2qaZstfAQ

pleqtiz skrev:

Allt beror på vad man ska ha det till men nästan 2 Kg gör den ganska klumpig så risken e väll att den inte används så mycket som man tänkt?

MaxPax skrev:
Låna en dragare från en kompis när du skall till skroten?
Känner tyvärr inte till någon kompis som har skruvdragare konstigt nog. Min far har haft en men batteriet la av på den.

DS18DSAL väger 1.8kg med 3.0ah. Jag har en DS14DSAL som väger 1.7kg med 3.0ah, maskinen är riktigt bra balanserad, så vikten stör man sig inte på.
Men en 10.8V väger ju typ 1kg och räcker antagligen gott.

Tips.. Känn på maskinerna innan du köper, jag gillar inte tex bosch/makita/aeg 10.8v då dom har batteri i handtaget, tycker det blir för tjockt. Så själv föredrar jag modeller som hitachi & dewalt 10.8v som har batteri under som på större maskiner, den blir kanske aningen större, men balansen & greppet blir betydligt bättre (med mina st10 händer iaf).

Akahigi
patrik19836 skrev:
DS18DSAL väger 1.8kg med 3.0ah. Jag har en DS14DSAL som väger 1.7kg med 3.0ah, maskinen är riktigt bra balanserad, så vikten stör man sig inte på.
Men en 10.8V väger ju typ 1kg och räcker antagligen gott.

Tips.. Känn på maskinerna innan du köper, jag gillar inte tex bosch/makita/aeg 10.8v då dom har batteri i handtaget, tycker det blir för tjockt. Så själv föredrar jag modeller som hitachi & dewalt 10.8v som har batteri under som på större maskiner, den blir kanske aningen större, men balansen & greppet blir betydligt bättre (med mina st10 händer iaf).
Kan lite hålla med om batteriet, men: maskinen blir väldigt kompakt och man kommer åt på fler konstiga ställen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.