12 608 läst · 6 svar
13k läst
6 svar
Fristående trädäck
Har sökt i forumet efter ämnen som rör fristående trädäck (dvs som inte är sammankopplade med huset på något vis), men har inte hittat något.
Jag tänker börja bygga något i vår, men skulle behöva lite inspiration. Tänker mig en storlek på ca 25 kvm.
1. Lagar och regler. Hur ska man tänka kring detta, stämmer det att man inte behöver bygglov för en väldigt låg konstruktion?
2. Underarbete. Hur mycket ska man gräva ur, och vad ska man fylla med.
3. Konstruktion. Ska man lägga tjockare (såklart impregnerat) virke direkt på marken, eller ska man palla upp på någon form av fundament. Kan fundament ligga lösa, eller ska man gjuta plintar.
4. Höjd. Hur högt ska man bygga? Räcke, är det nödvändigt
5. Springor mellan golvtrall. Har jag läst om i tidigare trådar...
6. Form. Kvadratiskt, rektangulärt, runt, ovalt...??
7. Böcker. Kan ni rekommendera någon läsning innan jag sätter igång!
8. Bilder. Ni som har byggt, kan ni inte posta lite bilder som inspiration
Hälsn
Mattias (som inte hunnit planera så mycket än, men som gärna tar emot tips och förslag....)
Jag tänker börja bygga något i vår, men skulle behöva lite inspiration. Tänker mig en storlek på ca 25 kvm.
1. Lagar och regler. Hur ska man tänka kring detta, stämmer det att man inte behöver bygglov för en väldigt låg konstruktion?
2. Underarbete. Hur mycket ska man gräva ur, och vad ska man fylla med.
3. Konstruktion. Ska man lägga tjockare (såklart impregnerat) virke direkt på marken, eller ska man palla upp på någon form av fundament. Kan fundament ligga lösa, eller ska man gjuta plintar.
4. Höjd. Hur högt ska man bygga? Räcke, är det nödvändigt
5. Springor mellan golvtrall. Har jag läst om i tidigare trådar...
6. Form. Kvadratiskt, rektangulärt, runt, ovalt...??
7. Böcker. Kan ni rekommendera någon läsning innan jag sätter igång!
8. Bilder. Ni som har byggt, kan ni inte posta lite bilder som inspiration
Hälsn
Mattias (som inte hunnit planera så mycket än, men som gärna tar emot tips och förslag....)
Har inte så mycket koll på det än men en sak vet ja och det är frågan om bygglov.. Du behöver inget bygglov så länge du inte bygger däcket högre än 50 cm ovan mark.
Vi har också funderingar på ett fristående trädäck, max 50 cm högt, jag har förstått att detta inte kräver bygglov men måste jag ha grannarnas tillstånd för att placera detta närmare tomtgräns än 4,5 m?
Följdfråga: finns det nåt man får göra närmare tomtgräns än 4,5 m utan grannarnas tillstånd?
Följdfråga: finns det nåt man får göra närmare tomtgräns än 4,5 m utan grannarnas tillstånd?
En fristående Altan är inte bygglovspliktig, den får placeras fritt på tomten. (Även på prickad mark.)
Innanför 4,5m gränsen mot grannen får Du göra samma saker som på resten av tomten, så länge Du har bygglov. Grannen kommer att tillfrågas när du söker bygglov, men har ingen Veto-rätt mot dina byggplaner.
Innanför 4,5m gränsen mot grannen får Du göra samma saker som på resten av tomten, så länge Du har bygglov. Grannen kommer att tillfrågas när du söker bygglov, men har ingen Veto-rätt mot dina byggplaner.