3 245 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
Makita 18v verktyg / trädgårdsredskap
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Är sedan tidigare riktigt nöjd med min skruvautomat, skruvdragen och ficklampan och funderar på att bygga vidare på verktygsserien med 18v. Har två batterier och överväger inköp av ett tredje + lite extra verktyg.
Spontant funderar jag på följande verktyg;
Sticksåg (Makita DJV180Z)
Cirkelsåg (Makita BSS501)
och följande trädgårdsredskap;
Häcksax (Makita BUH523Z)
Grästrimmer (Makita LXRU02Z)
Har någon av er erfarenhet av sådana redskap batteridrivna? Behöver nödvändigtvis inte vara Makita, men bättre än Jula/Biltemas/etc budget. Är det krut nog i en batteridriven cirkelsåg? Orkar en batteridriven grästrimmer med o kötta lite sly? Eller är fortfarande eldrivet med sladd överlägset för verktyg och bensin och förgasarhelvete bäst för trädgården?
Spontant funderar jag på följande verktyg;
Sticksåg (Makita DJV180Z)
Cirkelsåg (Makita BSS501)
och följande trädgårdsredskap;
Häcksax (Makita BUH523Z)
Grästrimmer (Makita LXRU02Z)
Har någon av er erfarenhet av sådana redskap batteridrivna? Behöver nödvändigtvis inte vara Makita, men bättre än Jula/Biltemas/etc budget. Är det krut nog i en batteridriven cirkelsåg? Orkar en batteridriven grästrimmer med o kötta lite sly? Eller är fortfarande eldrivet med sladd överlägset för verktyg och bensin och förgasarhelvete bäst för trädgården?
Jag gjode tvärtom så att säga. Har blå bosch i 10,8 o 14,4 och när jag behövde en häcksax gick jag o köpte Makita förra helgen.
Baktanken är att nu har jag laddare o batteri om än bara 1,3 mAh men ändå. Priset på nakna Makita är ganska bra när jag kollat prishammeren o finns säkert bättre. Så nu har jag en bra ursäkt för lite Makita 18V i min samling
Körde maskinen lite med den lilla laddningen som var från lådan och den kändes riktigt bra.
Har tyvärt inte så mycket erfarenhet av häcksaxas men första intrycket var positivt.
Baktanken är att nu har jag laddare o batteri om än bara 1,3 mAh men ändå. Priset på nakna Makita är ganska bra när jag kollat prishammeren o finns säkert bättre. Så nu har jag en bra ursäkt för lite Makita 18V i min samling
Körde maskinen lite med den lilla laddningen som var från lådan och den kändes riktigt bra.
Har tyvärt inte så mycket erfarenhet av häcksaxas men första intrycket var positivt.
Har bara tuja att klippa med häcksaxen och det klarar den finfint, skönt att slippa sladden.
Trimmer är jag lite besviken på, hade en Ryobi batteridriven innan som jag tyckte var bättre på alla vis. Makitan duger till rent gräs men inte mycket mer.
Cirkelsågen tycker jag är bra men effektkrävande, rekommenderar minst 3 Ah batterier annars sugs de slut för snabbt.
Trimmer är jag lite besviken på, hade en Ryobi batteridriven innan som jag tyckte var bättre på alla vis. Makitan duger till rent gräs men inte mycket mer.
Cirkelsågen tycker jag är bra men effektkrävande, rekommenderar minst 3 Ah batterier annars sugs de slut för snabbt.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Tackar för input!
Bezt; vilken trimmer är det du har? Är det LXRU02'n? Tror den kom förra året eller något sådant.
Bezt; vilken trimmer är det du har? Är det LXRU02'n? Tror den kom förra året eller något sådant.
Jag köpte ett paket med trimmern BUR181Z och skruvdragaren BDF453SYE på K-Rauta för ett par veckor sedan. Vet inte vad som skiljer den trimmern från LXRU02, men de ser väldigt lika ut.
Måste säga att jag är positivt överraskad av båda maskinerna. Jag hade visserligen lågt ställda förväntningar, trodde trimmern skulle vara rejält klen och skruvdragaren antog jag vara ur budgetsegmentet.
Nu tror jag inte du kan röja sly med trimmern, men den duger gott till vår relativt civiliserade villaträdgård på knappt 1000 m^2. Gottar man in den i ett snår kirskål tuggar den i sig den direkt, men mycket kraftigare växtlighet än så ska man nog inte ge sig på. Men den är tyst, lätt och trådmatningen verkar fungera bättre än många andra elektriska trimrar i budgetsegmentet som jag testat.
Skruvdragaren är mycket trevligare än min gamla 14,4 V Hitachi i ~2000 kr-klassen. Relativt stark och orkar ganska länge trots det lilla 1,3 Ah batteriet.
Cirkelsåg (DSS610Z), Häcksax och ett par BL1840 batterier står på min inköpslista.
Måste säga att jag är positivt överraskad av båda maskinerna. Jag hade visserligen lågt ställda förväntningar, trodde trimmern skulle vara rejält klen och skruvdragaren antog jag vara ur budgetsegmentet.
Nu tror jag inte du kan röja sly med trimmern, men den duger gott till vår relativt civiliserade villaträdgård på knappt 1000 m^2. Gottar man in den i ett snår kirskål tuggar den i sig den direkt, men mycket kraftigare växtlighet än så ska man nog inte ge sig på. Men den är tyst, lätt och trådmatningen verkar fungera bättre än många andra elektriska trimrar i budgetsegmentet som jag testat.
Skruvdragaren är mycket trevligare än min gamla 14,4 V Hitachi i ~2000 kr-klassen. Relativt stark och orkar ganska länge trots det lilla 1,3 Ah batteriet.
Cirkelsåg (DSS610Z), Häcksax och ett par BL1840 batterier står på min inköpslista.
Jag kan bara uttala mig om Makitas 18 V häcksax som jag köpte naken för något år sedan. Jag är faktiskt, för ovanlighetens skull, helt nöjd än så länge. Nu har jag ingen stor häck att klippa men väl några syrenbuskar, en stor hägg och ett antal björkar längs infarten och vägen som behöver hållas efter för siktens skull. Dessutom brukar jag gå över några märkliga barrväxter som grannen har längs med staketet mot vår tomt som envisas med att försöka ta sig in till oss. Dessa uppgifter har den klarat galant utan problem.
LHelge skrev:
Köpte samma paket plus en häcksax. Har bara testat trimmer och skruvdragare än så länge. Än så länge nöjd.
Hade B&D trimmer och häcksax, men tröttna på att bara ha ett batteri och kändes bättre med ett utbyggningsbart system.
Liknande trådar
-
18v maskiner och verktyg, vad skall man köpa?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
18v maskiner och verktyg, vad skall man köpa?
Makitaverktyg. 12v. Vill ha 18v. Adapter?
Söker set med 18V elverktyg Makita? Bosch?
Makita sladdlösa verktyg. 18v Li-Ion. Norra Uppland (nära Gävle)
Säljes, Uthyres & Skänkes