Ja det stämmer, den använder nu gpsen mer detaljerat och håller sig i ett område längre tid. Detta är en ny funktion i senaste mjukvaran vilket min ÅF bekräftat.
Jag noterade själv det beteendet när min klippare befann sig i trängre partier av trädgården att den vände och körde tillbaks igen. När den är ute på öppna ytor beter den sig mer som vanligt och vänder först när den träffar slingan.
 
  • Gilla
erlander och 1 till
  • Laddar…
Nu har 330x varit igång i en vecka. Inte helt imponerad av utvecklingen sedan 230ACX. Den verkar inte använda gps för att hitta laddstationen? Sedan kan man ju tycka att det borde varit wifi i den så man kunde ändra inställningar från soffan och få statusrapporter när man är borta.
 
6
magnil skrev:
Nu har 330x varit igång i en vecka. Inte helt imponerad av utvecklingen sedan 230ACX. Den verkar inte använda gps för att hitta laddstationen? Sedan kan man ju tycka att det borde varit wifi i den så man kunde ändra inställningar från soffan och få statusrapporter när man är borta.
Har din klippare problem att hitta laddstationen då? Använder du inte dig av guide-slingan för att hitta laddstationen? Eller begränsningstråden?

Min 330X har varit igång i 2 veckor nu sen jag köpte den. Inte ett problem än så länge. Ska jag jämföra med min förra Wiper One så är ju den stora fördelen att 330X är näst intill ljudlös. Guide-slingan är ju också en klar fördel så man slipper hjulspåren längs med begränsningstråden när den ska hem till laddstationen.

Sen att den inte har wifi känns ju inte som ett stort problem. Så ofta ändrar man väl inte i inställningarna?
 
Redigerat:
Hej! Ska köpa robot och följer era erfarenheter i tråden, tack för dem! :) Funderar på AM 320 eller 320x. Gräsmattan är ca 1200 kvm och har tre olika delar, inga smala passager men en slänt med 30-35% lutning (ca 13x4 m). Är det värt att lägga 4 kkr extra på 330x? Jag tänker mig att med gps-stödet borde den klippa smartare, drifttiden bli kortare och mindre slitage för varje klippt kvm med 330x. Livslängden borde därmed också bli bättre. Vad tror ni, tänker jag rätt? Dumsnålt med 320 eller onödigt med 4 kkr extra för 330x?
 
Redigerat:
Hej Niklas_1!
Jag hade ungefär samma valvånda som du när jag skulle köpa min Automower. Det som avgjorde att jag valde 330x var: större klippyta/timme, GPS samt att det följde med mer kabel och märlor. Min tomt är ca. 1400 kvm. så hade jag valt 320 så hade jag fått köpa till kabel. Extra kabeln gör att man kan räkna bort ca. en tusenlapp på skillnaden. När det gäller GPS så känns det som något som kan komma att utvecklas och uppdateras i framtiden. Jag är nöjd med mitt val.
 
  • Gilla
Niklas_1
  • Laddar…
Bifogar en bild på vår tomt (ej skalenlig) och undrar om en AM 330X är rätt val? Tomten är helt platt, men som framgår av bilden är det en del knixande för att nå alla delar.

Några korta frågor till er med erfarenhet:
1) Tror ni att det räcker med en 330 till denna tomt?
2) Vi har en hel del träd vilket innebär att det kommer att falla ner kvistar och grenar. Något särskilt att tänka på i denna del - finns det kanske något tillbehör som kan vara bra att montera?
3) Just nu är det mycket mossa och det är riktigt tungt att köra handgräsklipparen. Klarar 330:n tung och blöt mossa?
4) Laddstationen, verkar placeringen "rätt"?

Tack på förhand!

Tomt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Elsklingstuna skrev:
Bifogar en bild på vår tomt (ej skalenlig) och undrar om en AM 330X är rätt val? Tomten är helt platt, men som framgår av bilden är det en del knixande för att nå alla delar.

Några korta frågor till er med erfarenhet:
1) Tror ni att det räcker med en 330 till denna tomt?
2) Vi har en hel del träd vilket innebär att det kommer att falla ner kvistar och grenar. Något särskilt att tänka på i denna del - finns det kanske något tillbehör som kan vara bra att montera?
3) Just nu är det mycket mossa och det är riktigt tungt att köra handgräsklipparen. Klarar 330:n tung och blöt mossa?
4) Laddstationen, verkar placeringen "rätt"?

Tack på förhand!



[bild]
Skulle väl snarare säga att det är en ganska enkel tomt för 330X. Du klarar dig på 220 eller 320 också, men då behöver du troligen komplettera med slinga så prisskillnaden mot 330 blir mindre.

Mossa är inget problem, och laddstationen blir placerad centralt vilket är bra. Jag hade lagt guidekabel, mest för att effektivisera, skulle räkna med att klipparen hittar ändå, men det kortar ner söktider om du lägger guide.

Jag hade nog valt de tjocka knivarna om det är mycket som blåser ner, men testa först med de som följer, det ingår ju ett 9-pack extra i kartongen förutom de som sitter på maskinen.
 
6
Nonkan skrev:
Skulle väl snarare säga att det är en ganska enkel tomt för 330X. Du klarar dig på 220 eller 320 också, men då behöver du troligen komplettera med slinga så prisskillnaden mot 330 blir mindre.

Mossa är inget problem, och laddstationen blir placerad centralt vilket är bra. Jag hade lagt guidekabel, mest för att effektivisera, skulle räkna med att klipparen hittar ändå, men det kortar ner söktider om du lägger guide.

Jag hade nog valt de tjocka knivarna om det är mycket som blåser ner, men testa först med de som följer, det ingår ju ett 9-pack extra i kartongen förutom de som sitter på maskinen.
Finns det tjockare knivblad än dom som medföljer? De som medföljde min 330X är 0,6mm tjocka om jag inte missminner mig.
 
Tack för svar! Vad menar du med "komplettera med slinga" förresten?

Jag ska titta på 220 och 320. Fick för mig att de bygger på äldre teknik (?) än 330, men det kanske är helt fel. Tidigare ratade jag även Gardena R160 från listan, men den kanske fortfarande är ett alternativ?
 
Kanske är 0,6 mm kniv som är standard? Hade för mig att det var 0.35 mm, men de kan ju ha ändrat. Står ingenstans och jag orkar inte kolla upp det närmare :)

220 är äldre teknik, 320 är samma generation som 330. Det följer mer kabel (400 m) med 330 än på 320/220 (250 m). 250 meter räcker sällan om det inte är en väldigt enkel tomt, så då måste man köpa mer kabel.

Vet inte hur begränsad R160 är i mjukvaran, men det är ju en förenklad 220, alltså äldre teknik.
 
  • Gilla
Elsklingstuna
  • Laddar…
Efter lite närmare titt så verkar 320 vara ett bra alternativ till 330. Jag måste dock kontrollera hur mycket kabel som kommer att gå åt och vad det kostar att köpa till.

Finns det förresten någon maximal längd på kabeln för att klipparen ska fungera?
 
Elsklingstuna skrev:
Efter lite närmare titt så verkar 320 vara ett bra alternativ till 330. Jag måste dock kontrollera hur mycket kabel som kommer att gå åt och vad det kostar att köpa till.

Finns det förresten någon maximal längd på kabeln för att klipparen ska fungera?
Rekommendationen är max 800 m, men det kan gå med mer, beror på ganska många faktorer.

Gör du däremot av med 800 m på 1400 kvm gräsmatta skulle jag vilja påstå att din tomt är något komplicerad ;)

De flesta installationer vi gör brukar ligga mellan 450-650 meter. Går det åt mindre är det normalt ganska enkla tomter, så då gör kunden det oftast själv för att spara lite pengar.
 
Stort tack för snabba svar. Det blir en 320 eller 330, kabellängden avgör. Nästa helg blir det en stor mätövning! d^_^b
 
Hej!

Här verkar det finnas mycket erfarenhet av AM330X.

Jag har beställt en 330X och väntar på leverans.

Funderar mycket på hur jag ska dra guidekabel och placera laddstationen.
Själva tomten är inte jätteavancerad, ca 2500-2700 kvm. Det är lite nivåskillnad upp till den lilla gräsmattan vid huset. Det stora problemet är den smala remsan utanför tomten, den är mellan en meter och två meter bred, en del av den är som en slänt, så klipparen kommer att luta i sidled. Vet någon hur mycket sidlutning den klarar?
Tror ni att den klarar av att klippa hela den smala remsan? Ska jag dra en guidekabel ut i remsan och en upp mot huset? Är det en bra placering av laddstationen? Vi har en studsmatta på tomten, måste man avgränsa den heller den klarar det själv? Någon som har erfarenhet av detta?

Gräsklipparen 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gräsklipparen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsklipparen 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojdå, det blev visst lite många kartor. :D:surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.