Varför vill gummit ha torrt?
Att hjul, som även har fälgar, kan tjäna på låg fuktighet är klart.
Gummi Arabicum är hygroskopiskt; drar till sig vatten. Gäller det även gummit i däck och vad är faran med det i så fall? Torkar dom inte och återgår till ursprunget utan 'förbrukas' helt enkelt?
 
Ingen aning varför dom ska stå torrt , men hade 2st däck utan fälg utomhus i ca 2år och tittade på dom nu innan jag slängde dessa.
Dom var fulla med sprickor i botten av mönstret och inte mjuka och fina som dom ska vara.
De var mer plastiga och hårda (typ bakelit).
Så jag tror att det är solen / värmen man ska passa sig för.
 
Ja, värme och solljus känns intuitivt att skydda ifrån. Fukt känns nära tvärt om..
 
Mina däck står i solljus och ibland även fukt hela sommaren när de sitter på bilen.
 
  • Gilla
Claesk och 1 till
  • Laddar…
...ja och då åldras som snabbare än om dom ligger svalt, torrt och mörkt. Frågan är vad problemet med fukt är....den är inte så enkel att lista ut faktiskt.
 
Jag gissar nu, men det finns ju ståltrådar inne i gummit. Kan det vara dessa som rostar av att gummit släpper igenom vatten?

Varifrån kommer rekommendationen? Kan det vara att den riktar sig till dem som inte håller reda på att skilja på däck och hjul? Alltså att det är för att skydda fälgarna. De flesta som förvarar däck hemma gör det trots allt på fälg.
 
Googlar man lite så står det "torrt" på alla tillverkares förvaringsrekommendationer. Någon tyckte att man skulle vakumförpacka däcken också för att minska avdunstningen av oljor men det låter som lite överkurs....
 
MathiasS skrev:
...Någon tyckte att man skulle vakumförpacka däcken också för att minska avdunstningen av oljor men det låter som lite överkurs....
Kanske kan vara bra för att minska oxidationen genom luftens syre?
 
KnockOnWood skrev:
Kanske kan vara bra för att minska oxidationen genom luftens syre?
Inte vet jag men normalt så sliter man ju ut däcken innan dom blivit dåliga av andra skäl.
 
Näe, det är nog fälgarna de är ute efter. Det är ju inte helt orimligt.

Däremot skulle det vara kul att veta hur själva gummit står ut bättre eller sämre som funktion av luftfuktigheten ändå. Nu är ju gummi en djungel men om någon skulle ramla på nånting, även utom däckblandningar, så är iallafall intresserad.
Helt i onödan givetvis.:)
 
Goodyear Recommends Checking Flood Tires For Damage

AKRON, Ohio, May 8 -- As flood waters recede in mid-west
regions of the United States and Canada, the largest tire company in both
countries says motorists should be careful not to be left high and dry by
automobile tires that were submerged for long periods.
Product service representatives from Goodyear urge motorists to make sure
the tires are safe by having them inspected for water damage. If water is
inside the tire, it eventually could fail, according to Bill Gaudet,
Goodyear's manager of consumer relations and product service.
Gaudet said Goodyear's customer assistance center previously has received
calls concerning automobile and trailer tires underwater and whether they're
safe to use. Although each case varies, center representatives are
recommending inspection by trained tire technicians. The center's toll-free
number is 1-800-321-2136.
By their very nature, the multiple layers of rubber-coated steel belts and
fabric make tires "essentially waterproof, although they're not specifically
formulated to be," Gaudet said. "Submerged tires mounted on wheels that are
found fully inflated should have the best chance for safe use. But if the
tire has nicks or cuts that allow water inside the tire, the moisture
eventually will rust the steel belts or degrade the cords.
"It won't be today or tomorrow, but that degradation ultimately may cause
tire failure," Gaudet added.
Also, if a tire was fixed with a plug or patch, submersion could force
water in and around the repair. The longer a tire is underwater, the greater
the chance water will enter the tire. Another cause for concern are scratches
and chips on the rim that might rust, resulting in air loss over time and
possible tire bead damage during dismounting, he said.
Besides a close inspection of the tire for nicks or cuts, tire technicians
should release air from the valve. If any water leaks out with the air, the
tire should be removed from the wheel, cleaned and examined, he added.
Dismounted tires submerged in the flood waters -- perhaps stored in a garage
or shed -- are more susceptible to water damage. Chemicals, fertilizers,
paints, oils, gasoline or contaminated water could make the tires unusable.
Again, Gaudet said, only checking the tires can determine the extent of
intrusion.
 
Jahaja. Nokia föreskriver inte torrt utan kondensfritt. Det kanske inte är så dålig definition på torrt iofs. Under 100% relativ luftfuktighet. Hrm, nae jag tycker nog 'torrt' ska vara mindre fuktigt än så va?

Jag är nöjd.

*går och lägger vinterdäcken i den dåligt dränerade jordkällaren*
 
Oj!
Amerikaner är rädda för att en repa i fälgen tillsammans med vatten genererar läckage...
Corden och stålförstärkningar desintegrerar efter tid. Men det är nog lång tid.

Jaja. Jag har ett par Firestone från 1943 på en kärra till trädgårdstraktorn och dom har inte varit torra alla år. Inte behöver man någon luft i dom heller, dom är styva nog att bära ett lass sten trots punka.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.