Fibaro hävdar dock att produkten uppfyller standarderna:
http://www.fibaro.com/files/Fibaro Wall Plug report statement.pdf (Dokumentet är ett svar på en rapport utan konkret avsändare som tidigare har cirkulerat på internet).


När det gäller måttavvikelerserna har Fibaro gett följande kommentar: "In previous batch of product there were minor issues caused by a mistake of our supplier. The problem was solved and no longer exist in the product" Oklart exakt vilka batcher som påverkades av avvikelser i storlek.
 
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
Återlämna produkten är ju det bästa, så slipper man orosmomentet att det kanske kan hända något när man läst att det kan. Vem vet vad ett försäkringsbolag säger vid en brand som uppstått från en plugg och de hänvisar till Elsäk och brandrisken.
Det bör ju vara fler länder som gör kontroller och man undrar hur de ser på produkten.

Puckarna tycker jag med man borde lämna in för översyn, så får man ett test svart på vitt där mer. Kanske kunde göra något överlast och temp test själv och se så den löser ut. Men all elektronik kan börja brinna vid fel inkoppling.
 
Akahigi
Blir det några 1.7 kvolt i huset? Eller ligger det inom marginalen?
 
Kravet är 2.5 kV vilket ger ett lite större glapp ned till 1.7 kV. Sådana överspänningar kan komma från jordfel i nätet och åska, hur vanligt det är får man bedöma själv. Det är främst de som bor på landsbygden som är drabbade, och då kan det vara på plats att installera överspänningsskydd av flera andra, dyrare skäl :).
 
Bo.Siltberg skrev:
Kravet är 2.5 kV vilket ger ett lite större glapp ned till 1.7 kV. Sådana överspänningar kan komma från jordfel i nätet och åska, hur vanligt det är får man bedöma själv. Det är främst de som bor på landsbygden som är drabbade, och då kan det vara på plats att installera överspänningsskydd av flera andra, dyrare skäl :).

Är det nu jag skall passa på å säga att jag har några överspänningskydd liggandes som jag kan tänka mig sälja av :)
Har skaffat för å sätta upp här hemma, men inte riktigt kommit dit ännu :(
 
Bo.Siltberg skrev:
Kravet är 2.5 kV vilket ger ett lite större glapp ned till 1.7 kV. Sådana överspänningar kan komma från jordfel i nätet och åska, hur vanligt det är får man bedöma själv. Det är främst de som bor på landsbygden som är drabbade, och då kan det vara på plats att installera överspänningsskydd av flera andra, dyrare skäl :).
"Flash-over between live potentials L - N when 2kV applied.
Required: The product shall withstand 2kV between the live pins during 1 minute.
(Clause 17, IEC 60884-1)"

Och det är det testet som det blivit överslag på vid 1,7kV när Elsäkerhetsverket testat.

Samtidigt skriver Fibaro:

"17. lnsulation resistance and electric strengthConstructor's note:
According to this standard insulation measurement is done separately for the
adapter and separately for the electronic system embedded in it, which is subject to
a different standard lEC60730, Misunderstanding of this point will cause incorrect
preparation of device for the measurement which will result in an underestimation of
the rneasured values,
17,1 Resistances are measured with DC 500V for 1 minute. The insulation
resistance shall be not lower than SMohm.
- 18 -frFlBARo
Home intelligence
17.1.1
a) between all poles connected together and metal foil in contact with the outer
surJace, R >2OMOhm
b) between each pole in turn and all others connected together; R>2OmOhm
c) between any metal enclosure and earthing terminal- no metal parts
d) between any metal pań of the cord anchorage - does not apply in the absence
of wires
17 ,1 .2 Not applicable according to lEC60884-2-5 standard.
17,2 Testing with 50Hz AC voltage 2kV for one minute according to routine 17,1.1.
No flashover or breakdown shall occur during the test.
a, between all poles connected together and metal foil in contact with the outer
suńace -flashover occurred only at 3,8 kV.
b. between each pole in turn and all others connected together- flashover occurred
only at 4 kV.

Test result: positive. All measured values are above the limits set by the standard,"
(http://www.fibaro.com/files/Fibaro Wall Plug report statement.pdf)

Vem har mätt rätt? Elsäkerhetsverket eller Fibaro?
 
Redigerat:
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
Akahigi
Kanske är något man får räkna med generellt när det gäller den här typen av produkter. Kör nog vidare med fler dimmors, plus en wall plug till kaffekokaren. Större chans att jag bränner ner alltihop med kaffekokaren än att Wall pluggen gör det, antar man...
 
Det funkar fint med schneider connect puckar. Dessa är på 250 w ( att man kan belasta fibaros med 500w är nog i överkant. jag skule nog lägga mig på hälften.) Denna puck har mer kylning än fibaros då den är större, dock en nackdel i gamla dosor.
 
Har du noen andre erfaringer med andre komponenter i Connect serien til Schneider. Feks brytere med og uten "puck" Jeg vurderer å teste ut disse da de har en gjennomført serie Exxact som har alle andre normale komponenter også.
 
Akahigi
Henke-el skrev:
Det funkar fint med schneider connect puckar. Dessa är på 250 w ( att man kan belasta fibaros med 500w är nog i överkant. jag skule nog lägga mig på hälften.) Denna puck har mer kylning än fibaros då den är större, dock en nackdel i gamla dosor.
Är det z-wave?
 
jajamen, och funkar fint ihop med HC2
 
Om man nu inte ska ha Fibaros Wall Plug, vad finns det då för snygg lösning? Jag har säkert 10 Wall Plug och vill inte ha en stor ful plug.

Funkar allt Schneider Connect med HC2? Vill ha en trådlös strömbrytare ur den serien isf.
 
Nu har jag skummat Fibaros rapport, och det finns två saker att säga: Det verkar inte vara några stora avsteg från standarder eller några allvarliga brister, men de är många, 11 st av 21 testavsnitt.

Att typprova en produkt rätt enligt standarden kräver djupa kunskaper, där har Fibaro rätt, och visst kan olika testlabb komma fram till olika saker. Det krävs en dåres besatthet att tränga in i vissa standarder... Testet av avsnitt 17 som citeras ovan gäller elektrisk hållfasthet och ska enligt IEC 60884 göras direkt efter att produkten befunnit sig i ett klimatskåp - Fibaro säger ingenting om det i sin rapport. Uttaget klarar säkert överslagstester i normalt torrt tillstånd.

Typprovningen enligt normerna verkar allmänt vara ganska sträng, t.ex under många onormala situationer. Att inte riktigt nå fram borde därmed vara ett ganska bra betyg ändå.

Sedan kan man fundera på vilka fel som är allvarliga i en produkt som denna. Om det sker överslag som eldar upp elektroniken är väl sak samma så länge inte huset brinner ned. De är få fel som kan leda till elchock. Det som kan vara allvarligt är den mekaniska hållfastheten och toleranserna. 13 A är mycket ström som lätt kan elda upp hela uttaget som fibaropluggen sitter i. Men belysning och TV innebär inga stora strömmar i pluggen. Så jag tror inte man behöver vara överdrivet rädd för de pluggar som redan är i drift hemma.
 
  • Gilla
KristoferL och 3 till
  • Laddar…
Snor din text Bo och lägger ut på zwaveforum.se så andra där även kan ta del av detta mycket bra inlägg.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
iSnobben skrev:
Om man nu inte ska ha Fibaros Wall Plug, vad finns det då för snygg lösning? Jag har säkert 10 Wall Plug och vill inte ha en stor ful plug.

Funkar allt Schneider Connect med HC2? Vill ha en trådlös strömbrytare ur den serien isf.
jag har inte testat deras knapp, men har läst någon stans att folk försökt få till dem men inte lyckats.
Någon snygg plugg finns inte, alla de andra är som Nexas, stora och klumpiga. Jag behåller mina wallplugs, kör inga höga laster genom dem, max 100 w. Men de flesta på 5-10w (fönsterbelysning med lågenergi och LED)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.