326 240 läst · 467 svar
326k läst
467 svar
Hjälp har en riktigt jobbig granne!
Lite nyfiken på vad det är för förening du kontaktat ? Är det inte en privatägd och friköpt tomt du har?jobbigt skrev:Nej du har rätt vill inte bråka men har insett ett faktum att det är det som gäller just nu har kontaktat kommunen och en jurist och även föreningen... ska även kontakta mitt försäkring bolag på måndag hade jag tänkt angående rättstvister å den hjälp man kan få därifrån. Tänkte hålla min profil vänlig men bestämde mot grannen och varje gång han brusar upp så tar jag till nästa sak jag har emot honom på den lagliga sidan
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Att få undan skrotbilar lagligt har ju visat sig vara svårt, så TS, skaffa en skrotbil och ställ i hörnet på din tomt som en markering. Den går ju köra bort senare.
Protte
Protte
Hahaha ja jo tyckte nog det kändes skumt när jag sa det till en annan granne när jag flyttade hit hon tittade väldigt snett på mig då och jag förstår nu varför.... hon tänkte säkert Woow nu har vi 2 såna i området
Helt rätt jag kommer inte ge en ca av min tomt till honom men han försökt lösa detta vänskapligt fram tills nu då jag ändå ska se honom varje dag. Men har fått många glada besked från kommunen, ordförande i (väg?)föreningen, försäkringsbolag mm. Så nu är det dax att sluta vara snäll då han ändå inte är det så har jag inget kvar för att ens försöka vara det längre. ;-)
Egentligen ska det väl sägas att just det jag fetade och snedstilade kanske inte alltid är en helt 100% smart approach i rätten. Det gäller ju att motparten inte kan hala fram något trovärdigt vittne på att man egentligen visste om sakförhållandet.Mikael_L skrev:Det enda som skulle hindra mig från att låta en grävmaskin omgående gräva bort parkeringen så fort gränsen är klarlagd är antingen kostnaden för maskintiden eller att jag är orolig att grannen är såpass mycket psykopat att det hela innebär en mycket stor risk för en upptrappning jag själv inte mäktar med att möta.
Det ev rättsliga skulle jag vara väldigt lugn inför.
Jag tror det är snöbollsvarning i helvetet innan det kommer hända något i den vägen. Men ifall så skulle jag bara anlägga en totalt ovetande min.
"Jag har länge varit lite osäker på min tomts gränser, så jag lät LM märka ut dessa, och sen ville jag snygga till lite av det där fula som så länge skämt på min tomt, allt för att min granne skulle få en finare gräsmatta att se på när han ser ut över min tomt."
Motparten kan ju kalla in ens hustru eller någon annan att vittna under ed.
Men som principen iaf. Att man inte förstått bättre och bara velat att allt skulle bli det bästa.
Det är ju annan sak om river en vägg på grannens garage för att den precis passerar tomtgränsen. Att gräva på sin egen mark (mark som mark typ) måste ju vara betydligt svårare att bråka om.
edit:
Men det mest korrekta är väl att ställa en skrivelse och ett ekonomiskt krav till grannen.
Där man söker en rimlig ersättning för de fällda träden och ev kostnader för övrigt återställelse.
Och till detta en anmodan att helt och fullt avlägsna allt obehörigt uppfört. Med en tidsfrist på säg 2veckor - 1 månad, och sen skriver man att man sen anlitar någon och låter ta bort det grannen anlagt på hans bekostnad.
Redigerat: