peternicklas
fiskbuggaren skrev:
Premiär för landroid på min gräsmatta. På de delar som har gräs tog den sig fram hyggligt. På mossa och löv, lite ojämn mark och begränsningstråd hade den märkbara problem.

Den lyckades också kila sig fast under rutschkanan, till synes utan att förstå vad som hände. Ena hjulet backade och andra körde framåt. Men eftersom nosen satt under kanan kunde den inte snurra och den verkade inte ha några planer på att ge upp eller byta strategi. Den hann gräva två små hål i marken innan jag hjälpte den loss.
Logigen i programmet är inte att det ska finnas höga hinder som den kan kila sig under. När den stöter på hinder svänger den åt något håll. Nu satt den fast och kunde inte svänga, klart att den gräver hål!.
 
subaru95 skrev:
Inget är fulländat tycker du ska prova med lite vikt bak den är alldeles för lätt där testa lite lätt med 1.5 kg så får du se då är den nästan fulländad
Hängde på en bit järnrör på min ca 1-2kg blev helt annat grepp.
Va nyss ute o kikade efter den. Då stog den stilla mitt på gräsmattan "utom arbetsområde" stoppade den och tryckte "hem" den gick lite fram, började svänga för att sedan köra i cirklar. Jag stoppade den igen och satte den 3m från laddstationen och tryckte "hem" då följde den kabeln och stannade i laddaren.
Får se om den har frisknat till imonn. Va ganska mkt dagg ute men den ska tåla det tycker man. Tvättade den med vattenslangen för en vecka sedan och då protesterade han inte.
 
Säger inte manualen att man ej ska spruta vatten med stråle på den?
Den behandlingen mår den säkert inte bra av.
 
Det står "ej högtryckstvätt". Jag sköljde lite snabbt efter att ha svampat av den. Blåste den torr med tryckluft, på avstånd. Den har gått problemfritt sedan dess, ca 1v sedan. Kan undra om det skulle kunna vara någon skada på slingan som leder över i det fuktiga gräset. Har aldrig kört den sent på kvällen innan.
 
Börje 51 skrev:
Ni som funderar på att köpa, passa på på tisdag CO club 15%
[länk]
Undra om det gäller på det redan nedsatta medlemspriset på 7495, isåfall borde det bli 6370kr. Galet billigt.
 
Kul att Landroid är bland de billigare på marknaden, men har dyras tråd när man behöver komplettera :) 180m lär ju knappast räcka till de flesta tomterna på 7-1000kvm.
 
ja, men det finns ju alternativ, tråden känner inte av att det är just landroid, funkar bra med annan förtennad (förtent) tråd som går att få tag på billigare. Hade HQ innan och deras rullar låg på 900 kr för 250 m. Min Automower 220AC från 2008 var inte bättre än de landroidklippare jag nu har med nuvarande programvara, så jag skulle välja den igen vid nyköp. AM lät mer, var dyrare att reparera och hade inte någon fantastisk byggkvalitet, så reparationer blev det. Programvaran är nog mer intrimmad eftersom HQ har haft patenten och hunnit utveckla under många år, men det verkar som att de flesta barnsjukdomarna från förra årets upplaga av Landroid M är borta nu. Däremot var HQ bättre på sluttningar, där Landroiden har problem, se tidigare inlägg.
/erik
 
Redigerat:
skarvas bäst genom att löda och sedan en krympslang över, funkar säkert med att tvinna och eltejpa också....finns också skarvkopplingar med silikon i som man kan använda, typ 3M, köp med rätt dimension bara, så att du får in tråden i de små hålen.
 
Jag har köpt 100m förtent tråd på Elfa för 147:- ex moms.
 
peternicklas
gnuttisch skrev:
Jag har köpt 100m förtent tråd på Elfa för 147:- ex moms.
Länk!
 
Hej.
Hur ser kabeln ut då? Förtennad, en kardel eller flera? Koppar? Vilken area har den?-
Jag tänkte köpa kabel snart, och 7-800kr för 150 meter är inte kul.

Har du resistansmätt och kollat motståndet?

Mvh Gordon


MrMad skrev:
Jag köpte kabel på överskottslagret, ser likadan ut som originalet, fast svart. 400m för under 200 spänn:
[länk]
 
Är fortfarande lite orolig över att den ska ha problem med min passage utan guide, någon som har nåt liknande som kan lugna mig? Ska mäta, men tror det är kanske 1.2m

Uppdatering, 2m brett är det

IMG_0623.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.