Skrev tidigare om min motorsåg som havererat. Är trött på att meka och pilla med motorsågar när jag inte kan något om dem. Har därför bestämt mig för att köpa en ny.
Kommer att använda den sparsamt, men förmodligen med jämna mellanrum. Främst till kvistning och fälla några mindre träd då och då och lite andra trädgårdsysslor.
Har bestämt mig för en Stihl MS 181 eller en Stihl MS 211. Bägge ligger på 2.990 kr nya. Vilken skulle ni föredra?
Kommer att använda den sparsamt, men förmodligen med jämna mellanrum. Främst till kvistning och fälla några mindre träd då och då och lite andra trädgårdsysslor.
Har bestämt mig för en Stihl MS 181 eller en Stihl MS 211. Bägge ligger på 2.990 kr nya. Vilken skulle ni föredra?
Här finns lite Stihlig info:
http://www.byggahus.se/forum/tradgardsmaskiner/163297-vilken-stihlig-motorsag.html
Sedan en tid finns också något system som heter Quickstop för snabbstopp av kedjan....det finns inte på konsumentsågarna men verkar ju inte vara en helt dum funktion när det är en sällan-sågare som ska använda maskinen... Tyvärr blir väl sågen dubbelt så dyr om man ska ha detta (då det bara sitter på mer avancerade modeller, minsta är 241 tror jag)
http://www.byggahus.se/forum/tradgardsmaskiner/163297-vilken-stihlig-motorsag.html
Sedan en tid finns också något system som heter Quickstop för snabbstopp av kedjan....det finns inte på konsumentsågarna men verkar ju inte vara en helt dum funktion när det är en sällan-sågare som ska använda maskinen... Tyvärr blir väl sågen dubbelt så dyr om man ska ha detta (då det bara sitter på mer avancerade modeller, minsta är 241 tror jag)
Av dom 2 skulle jag välja 211 an. Mer effekt och vrid är aldrig fel. Har själv en sthil 180 och den blir hastigt klen men man kan såga ganska grovt med den bara man har tid och håller kedjan vass. Jag kommer inte att köpa en stihl som inte är en proffsmodell igen. Troligen köper jag inte alls sthil på nytt då jag är ganska besviken på min såg den fungerar nästan lika bra som min power craft såg fast stihlen är betydligt svårare att starta
Har för mig du hade Makita LXT...eller??
Varför inte en:
Är ju inte anpassad för avverkning, men till att hålla undan buskar o sly på en trädgård borde den funka.....
Edit: ser att bilden blev fel......den visar 36v.... men den finns i 18v
Varför inte en:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är ju inte anpassad för avverkning, men till att hålla undan buskar o sly på en trädgård borde den funka.....
Edit: ser att bilden blev fel......den visar 36v.... men den finns i 18v
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 892 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 892 inlägg
Får du en 211 (MS 211 C-BE) för 2990 ny tycker jag det är det uppenbara valet, och det trots att jag föredrar Husqvarna och gärna skulle peta in dig där.
Det enda jag tycker är lite tråkigt är att de är ganska tunga (speciellt i förhållande till effekten, eller snarare - de borde ha betydligt större effekt). Går man lite på tomten kan man säkert överleva vikten men trots att det är vad jag primärt gör (går på tomten) väljer jag ofta min lättare såg framför min starkare, det behövs inte så lång tids sågande innan jag som kontorsråtta börjar känna det i kroppen.
Bland lättviktarna är ju MS201 en riktigt trevlig sak, men även om jag inte kan prisbilden på Stihl antar jag att vi pratar helt andra pengar då... MS192 är väl konsumentvarianten, men den kanske är i klenaste laget (har dock inte testat, inte ens någon såg på 1,3kW - så jag vet inte säkert, en väl filad kedja är ändå mycket viktigare än motoreffekt)
Det enda jag tycker är lite tråkigt är att de är ganska tunga (speciellt i förhållande till effekten, eller snarare - de borde ha betydligt större effekt). Går man lite på tomten kan man säkert överleva vikten men trots att det är vad jag primärt gör (går på tomten) väljer jag ofta min lättare såg framför min starkare, det behövs inte så lång tids sågande innan jag som kontorsråtta börjar känna det i kroppen.
Bland lättviktarna är ju MS201 en riktigt trevlig sak, men även om jag inte kan prisbilden på Stihl antar jag att vi pratar helt andra pengar då... MS192 är väl konsumentvarianten, men den kanske är i klenaste laget (har dock inte testat, inte ens någon såg på 1,3kW - så jag vet inte säkert, en väl filad kedja är ändå mycket viktigare än motoreffekt)
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 892 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 892 inlägg
Oj förlåt! Kollade på 192:an!
Ser att ni även diskuterar batterisågar, Stihl har ju även batterisågar som jag testat, 36volts batterier som du kan använda till massa andra saker, såsom trimmer, lövblås, gräsklippare, häcksax osv.
Har arbetat som arborist i göteborgsområdet och jag kan säga att minst 90% av proffsen kör med stihls sågar.
Ser att ni även diskuterar batterisågar, Stihl har ju även batterisågar som jag testat, 36volts batterier som du kan använda till massa andra saker, såsom trimmer, lövblås, gräsklippare, häcksax osv.
Har arbetat som arborist i göteborgsområdet och jag kan säga att minst 90% av proffsen kör med stihls sågar.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 892 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 892 inlägg
Jag vet med 100% säkerhet att Mathias har fel, men det finns väl ingen anledning att göra detta till en sån tråkig märkesrevirstråd, TS verkar redan vara inställd på Stihl, och det är inget dåligt märke, samtidigt som de har såväl konsument som proffsmaskiner i sortimentet.
Till TS:
De parametrar som jag tycker är relevanta att jämföra är:
Effekt
Vikt
Vibrationer
Dessa tre påverkar direkt "användarupplevelsen"
Efter detta kan man kika på lite finesser som snabbkedjespänning, "starthjälp" (heter väl easy2start på stihlspråk) osv. men det känns knappast som avgörande.
Vikt och vibration (låg sådan då) har jag på senare tid börjat uppskatta betydligt mer, det förlänger tiden jag tycker sågandet är roligt högst markant. De två sågar du ursprungligen tittade på presterar bra när det gäller vibrationer (det är moderna konstruktioner) och inte riktigt lika bra när det gäller vikt (och speciellt vikt/effektförhållandet), men de är inte extremt tunga på något sätt.
De sågar jag regelbundet sågar med har följande data:
#: Vikt / Effekt / Vib fram / Vib bak
1: 4,2 kg / 1,6 kW / 2,5 / 3,2
2: 4,7 kg / 2,2 kW / 3,1 / 3,5
3: 3,7 kg / 1,8 kW / 3,1 / 3,2
4: 5,2 kg / 2,5 kW / 3,9 / 4,1
5: 5,6 kg / 3,1 kW / 2,7 / 3,2
Av dessa skulle jag säga att 4&5 märkbart tyngre, och jag använder de nästan uteslutande till vedbackssågning. 4:an är äldst, och det märks på vibrationerna, mellan 4&5 märks det stor skillnad, 4:an är inte så rolig när man kört ett tag.
Mina allround favoriter är 1&3, mycket tack vare lägre vikt (och att de vibrerar hyggligt lite), det trots att dessa har lägst effekt. För ett ickeproffs så räcker det i 99% av fallen. Ska jag ta lite större träd blir det kanske 2:an (lite högre effekt) men har man inte bråttom går det utmärkt med de andra också.
/U
Till TS:
De parametrar som jag tycker är relevanta att jämföra är:
Effekt
Vikt
Vibrationer
Dessa tre påverkar direkt "användarupplevelsen"
Efter detta kan man kika på lite finesser som snabbkedjespänning, "starthjälp" (heter väl easy2start på stihlspråk) osv. men det känns knappast som avgörande.
Vikt och vibration (låg sådan då) har jag på senare tid börjat uppskatta betydligt mer, det förlänger tiden jag tycker sågandet är roligt högst markant. De två sågar du ursprungligen tittade på presterar bra när det gäller vibrationer (det är moderna konstruktioner) och inte riktigt lika bra när det gäller vikt (och speciellt vikt/effektförhållandet), men de är inte extremt tunga på något sätt.
De sågar jag regelbundet sågar med har följande data:
#: Vikt / Effekt / Vib fram / Vib bak
1: 4,2 kg / 1,6 kW / 2,5 / 3,2
2: 4,7 kg / 2,2 kW / 3,1 / 3,5
3: 3,7 kg / 1,8 kW / 3,1 / 3,2
4: 5,2 kg / 2,5 kW / 3,9 / 4,1
5: 5,6 kg / 3,1 kW / 2,7 / 3,2
Av dessa skulle jag säga att 4&5 märkbart tyngre, och jag använder de nästan uteslutande till vedbackssågning. 4:an är äldst, och det märks på vibrationerna, mellan 4&5 märks det stor skillnad, 4:an är inte så rolig när man kört ett tag.
Mina allround favoriter är 1&3, mycket tack vare lägre vikt (och att de vibrerar hyggligt lite), det trots att dessa har lägst effekt. För ett ickeproffs så räcker det i 99% av fallen. Ska jag ta lite större träd blir det kanske 2:an (lite högre effekt) men har man inte bråttom går det utmärkt med de andra också.
/U
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 892 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 892 inlägg
Jo, en sak till, det kan vara värt att prova vad du tycker om easy2start (eller motsvarande hos andra märken om det nu skulle bli aktuellt), vissa har väldigt svårt för den, jag tror framförallt de som är vana vid "vanlig" ryckstart tycker det är knepigt. En kompis till mig (som är nästan lika pro-stihl som MathiasS verkar vara) var väldigt nära att ge upp bekantskapen med sin veckogamla såg på grund av detta, och är fortfarande lite irriterad på funktionen.
Jag har inte haft någon längre bekantskap med en sådan såg (ingen av mina har det) men det lilla jag testat tycker jag det funkar bra, så det verkar vara lite personbundet.
Jag har inte haft någon längre bekantskap med en sådan såg (ingen av mina har det) men det lilla jag testat tycker jag det funkar bra, så det verkar vara lite personbundet.
Easy2Start är först och främst en konsumentfiness, det finns knappt några proffs som kör den. Jag använder den inte. Däremot köpte jag en såg till morfar med easy2start, han är så nöjd man kan bli!
Till det du beskriver räcker en MS 192 utan problem. Använder en sådan till lite vedhantering ute i skogen, normalstora björkar och mindre gallring av barr, lätt och smidig.
Sedan lyxar jag lite med en MSE 200 hemmavid huset och fritidshuset där jag har el i närheten, tystare och stör inte så mycket samt att man slipper motorsågen på tomgång vid vedkapning.
Tror du får den för under 3000:- och det finns en proffsmaskin av den men då dubblar du priset.
Sedan lyxar jag lite med en MSE 200 hemmavid huset och fritidshuset där jag har el i närheten, tystare och stör inte så mycket samt att man slipper motorsågen på tomgång vid vedkapning.
Tror du får den för under 3000:- och det finns en proffsmaskin av den men då dubblar du priset.
Vill bara i all hast hylla Milwaukeens handsåg. Körde denna under några dagar när jag sågade högt och lågt i trädgården. Ihop med ett långt träblad. Hade två batterier jag växlade och den han att ladda den andre medans jag var uppe i träden och sågade. Även om jag skulle gett mig på något galet krävande så finns det starkare batteri som passar.
Sågade lite gjutjärnsrör i ladegården men det gick lite segare kan jag ju medge, kanske hade fel metallblad, fast rören var rejäla och tunga också iofs.
Så med en sådan har jag faktiskt inte saknat motorsågen under vårstädningen.
Liten lätt, sjysst att ha med sig klättrandes i träden.
Sågade lite gjutjärnsrör i ladegården men det gick lite segare kan jag ju medge, kanske hade fel metallblad, fast rören var rejäla och tunga också iofs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så med en sådan har jag faktiskt inte saknat motorsågen under vårstädningen.
Liten lätt, sjysst att ha med sig klättrandes i träden.
Liknande trådar
-
Ny motorsåg startar ej?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Slipa kedja till motorsåg eller köpa ny?
Trädgårdsmaskiner -
Köpråd motorsågsbyxa. Säker smidig snygg billig, i den ordningen ;-)
Ved, Pellets, Flis -
Köpråd motorsåg till nybörjare
Trädgårdsmaskiner -
Ny motorsåg, Stihl MS 261 C-M?
Verktyg, Maskiner & Fordon