9 557 läst · 24 svar
10k läst
24 svar
Bygga staket tycks inte vara Wrights Damm & Trädgårds starka sida
Vi bor i en hyreslägenhet med uteplats hos Lunds Kommunala Fastighets AB, LKF, i Lund och förra sommaren fick vi nytt staket. Då tyckte t.o.m. områdesförvaltaren att det gamla som var sönderruttet med många plankor som lossnat och inte gick att sätta tillbaka i det ruttna träet såg så illa ut så att det var dags att ge oss ett nytt. Tyvärr så är det så här det fungerar på det här området hos LKF. Orkar man inte tjata och bråka med dem så gör de inget åt sånt som behöver fixas. Hade vi bott i en lägenhet eller annan bostad vi själva äger så skulle vi såklart inte låta det få gå till så här. Men att betala för sånt som vi redan betalar för genom en hög hyra till LKF, det gör vi inte. Det ska vi inte behöva.
Det nya staketet byggdes efter vad vi förstår av Wrights Damm & Trädgård i Stehag som LKF nu tycks ha reklammerat arbetet till och så här ser det ut. Klicka på bilden för att se den i större format.
Efter knappt ett halvår så hade grinden börjat hänga så mycket så att den hänger på sockeln som man ser i den infällda bilden och därför är tung och svår att öppna. Som man ser i den högra bilden så är stolparna högre än staketet men enligt Wrights Damm & Trädgård så blev det tydligen lika bra ändå.
Jag satt förresten hemma och arbetade en av dagarna när de var här. De kom runt nio, arbetade en halvtimme något innan de tog en paus på någon timme i bilen och pratade i sina mobiltelefoner eller satt och mediterade, vad vet jag. Sen blev det arbete någon timme till innan en lunchpaus på ett par timmar och därefter ett par timmar till innan dagen var slut. Som hyresgäster så kan vi alltid flytta när vi vill och slipper betala dem själva för arbetet. Men om de debiterade LKF för en hel arbetsdag med 8 timmars arbete så blåste de dem på ett par timmar, och ganska många timmar om det gick till på samma sätt de dagar jag inte arbetade hemma.
Vi påpekade för LKF:s fastighetsskötare i början av det här året att grinden inte går att öppna längre, inte enkelt i alla fall, och att vi därför klättrar över den när vi ska ut det hållet. Det hände inget trots att det var milt väder ute (det här är Skåne!). En månad senare så blev det ny felanmälan utan åtgärd. Nu har vi just lagt upp den tredje och ber dem nu bekräfta att de inte tänker göra något åt det (läs: inte orkar eller kanske skiter i vilket) innan vi ber Hyresgästföreningen ställa krav på dem. Tyvärr så är inte vårt intryck att Hyresgästföreningen kommer vara till någon större hjälp heller (men vi får se) eftersom de verkar vara lite för mycket kompis med folket hos LKF.
Om det att det inte händer något beror på att LKF:s fastighetskötare inte orkar eller om det beror på att de har reklammerat arbetet till Wrights Damm & Trädgård som tycks ha förstått att de kan bära sig åt lite hur de vill mot sin kund, LKF, vet vi inte. Men bygga staket verkar i alla fall inte vara deras specialitet.
Skulle du beställa jobb som du får betala för själv av dem efter att ha sett bilden ovan? Absolut inte jag i alla fall!
Det nya staketet byggdes efter vad vi förstår av Wrights Damm & Trädgård i Stehag som LKF nu tycks ha reklammerat arbetet till och så här ser det ut. Klicka på bilden för att se den i större format.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter knappt ett halvår så hade grinden börjat hänga så mycket så att den hänger på sockeln som man ser i den infällda bilden och därför är tung och svår att öppna. Som man ser i den högra bilden så är stolparna högre än staketet men enligt Wrights Damm & Trädgård så blev det tydligen lika bra ändå.
Jag satt förresten hemma och arbetade en av dagarna när de var här. De kom runt nio, arbetade en halvtimme något innan de tog en paus på någon timme i bilen och pratade i sina mobiltelefoner eller satt och mediterade, vad vet jag. Sen blev det arbete någon timme till innan en lunchpaus på ett par timmar och därefter ett par timmar till innan dagen var slut. Som hyresgäster så kan vi alltid flytta när vi vill och slipper betala dem själva för arbetet. Men om de debiterade LKF för en hel arbetsdag med 8 timmars arbete så blåste de dem på ett par timmar, och ganska många timmar om det gick till på samma sätt de dagar jag inte arbetade hemma.
Vi påpekade för LKF:s fastighetsskötare i början av det här året att grinden inte går att öppna längre, inte enkelt i alla fall, och att vi därför klättrar över den när vi ska ut det hållet. Det hände inget trots att det var milt väder ute (det här är Skåne!). En månad senare så blev det ny felanmälan utan åtgärd. Nu har vi just lagt upp den tredje och ber dem nu bekräfta att de inte tänker göra något åt det (läs: inte orkar eller kanske skiter i vilket) innan vi ber Hyresgästföreningen ställa krav på dem. Tyvärr så är inte vårt intryck att Hyresgästföreningen kommer vara till någon större hjälp heller (men vi får se) eftersom de verkar vara lite för mycket kompis med folket hos LKF.
Om det att det inte händer något beror på att LKF:s fastighetskötare inte orkar eller om det beror på att de har reklammerat arbetet till Wrights Damm & Trädgård som tycks ha förstått att de kan bära sig åt lite hur de vill mot sin kund, LKF, vet vi inte. Men bygga staket verkar i alla fall inte vara deras specialitet.
Skulle du beställa jobb som du får betala för själv av dem efter att ha sett bilden ovan? Absolut inte jag i alla fall!
Höjden på stolparna är väl kanske en designfråga? Har du kollat med den som beställde staketet vem som bestämde designen?
Att grinden saknar snedsträva är ju klart besynnerligt och rent av uselt, Men det borde gå att lösa relativt enkelt antingen av företaget som utfört arbetet eller fastighetsskötaren. Om du far mkt illa av det själv skulle det kanske tom vara minst bekymmer att själv kapa till en snedsträva och skruva dit, Inte ditt ansvar såklart men tar 15 min i anspråk och sen skulle du kunna gå vidare med ditt liv och ha en grind som går att öppna igen.
Att grinden saknar snedsträva är ju klart besynnerligt och rent av uselt, Men det borde gå att lösa relativt enkelt antingen av företaget som utfört arbetet eller fastighetsskötaren. Om du far mkt illa av det själv skulle det kanske tom vara minst bekymmer att själv kapa till en snedsträva och skruva dit, Inte ditt ansvar såklart men tar 15 min i anspråk och sen skulle du kunna gå vidare med ditt liv och ha en grind som går att öppna igen.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Som de andra sagt, en snedsträva på det där så är saken biff.
Klantigt av dom att glömma/inte veta att det måste vara en snedsträva där men tycker inte man ska varna för ett företag pga detta.
Klantigt av dom att glömma/inte veta att det måste vara en snedsträva där men tycker inte man ska varna för ett företag pga detta.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Vad brukar man kalla det?stake skrev:
Jo, just det, I-landsproblem
Till trådskaparen Jonny:
Du kanske förstår varför de flesta av oss helst äger våra bostäder själva.
Då har vi ingen att klaga hos, utan kan lägga energin på att fixa till felen i stället.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jo visst, men vad jag menar är att hade det varit Jonnys eget staket så hade han troligen satt upp grinden själv, och bara haft sig själv att skylla på om det gått lite snett, vilket det bokstavligen gjorde härcust3000 skrev:
Så då är det bara att acceptera att ingen är perfekt, allra minst jag själv, och fixa saken.
Som du Cust3000 skrev
Förmodligen mer givande än en lördagskväll i TV-soffan
Renoverare
· västra götaland
· 734 inlägg
säg att det är en standardsänkning och kräv reducering av hyran.
Dålig inköpare på LKF som fick precis det som beställdes och betalades för?
TS tar väl upp ett problem som kanske är relevant.
Skall man som hyresgäst behöva betala 2 gånger för samma tjänst?
Dels genom hyran och sedan tycker ni att han ska fixa felet själv med egen arbetstid och material?
Om du äger eller hyr är väl inte huvudproblemet här. Ingen vill väl betala för en tjänst och sedan få skit?
Till saken hör att LKF är en av de kommunala bostadsbolag i landet som genererar bäst vinst till sina ägare.
Vilket indikerar att dom är ganska bra att mjölka sina hyresgäster
Skall man som hyresgäst behöva betala 2 gånger för samma tjänst?
Dels genom hyran och sedan tycker ni att han ska fixa felet själv med egen arbetstid och material?
Om du äger eller hyr är väl inte huvudproblemet här. Ingen vill väl betala för en tjänst och sedan få skit?
Till saken hör att LKF är en av de kommunala bostadsbolag i landet som genererar bäst vinst till sina ägare.
Vilket indikerar att dom är ganska bra att mjölka sina hyresgäster
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Nej det är klart att man inte skall behöva!roland53 skrev:
Men ibland måste ju rättspatoset ge vika för önskan att leva ett drägligt liv utan en massa konflikter.
Det heter ju att man skall välja sina strider
Alltså, spar krafterna till något annat där de verkligen behövs.