Hej!

I vårat kök är det spån och gips på väggarna. Nu vill vi byta kakel och undrar hur man bäst går till väga för att ta bort kaklet utan att skada gipsskivan under alltför mycket.

Tips önskas!

T
Testa sökfunktionen, finns en hel del trådar som behandlar detta ämne.

Annars kan jag säga att det är kofot som gäller, sen beroende på hur mycket skador det blir så är det slipning och spackel som gäller eller i värsta fall en ny gipsskiva.

Om det behöver spacklas så måste det vara ett mineraliskt bundet spackel, alltså cement- eller gipsspackel. Aldrig ett vanligt torkande sandspackel under keramik.

Men det är sällan man får bort plattorna utan att skada gipsen för mycket. Oftast är det enklare att bara riva bort allt och gipsa om. Eller sätta en vända plattor till på de gamla, om man har plats.

Jaha ja. Jag misstänkte att det var så. Då får vi se när vi orkar med det..

Tack för snabba svar!

Jag körde med huggmejsel och kofot. Blev diverse stora gropar i gipsen så jag satte 6mm reparationsgips över. Blev kanon att kakla på och inte skräpade det ner så värst mycket heller (förutom kaklet förstås...)

Är ju perfekt om det är spånskiva bakom! Jag skulle ta bort gipsen, med kaklet på, och sen gipsa nytt igen. Då har man en jämn och fin yta att jobba på!
Har man en Fein Multimaster, så går det snabbt och enkelt att kapa gipsen i fogen mellan bänkskiva-kakel, och skåp-kakel. Annars så får man ta en såg, och "gnaga" sig igenom gipsen. Bara man får början så går det snabbt sen!
Kom bara ihåg att skydda bänkskivor och skåp, så dom inte blir repiga.

• Gilla
Rishovd
  • Laddar…
Tyvärr var min kära far överambitiös när han hjälpte oss att göra iordning köket. Spånet och gipset är både limmat och skruvat..

• Gilla
Svenerik_p
  • Laddar…
Jaha....då gick ju inte det!

Hos mig hade den förre ägaren satt mosaik utanpå en 15x15 platta. Detta gjorde att nätet som mosaiken satt på armerade ihop allt till ett enda stort parti. När jag skulle bryta loss det, så gick gipsen sönder och jag hade inget mothåll när jag använde kofoten.

Så jag såga igenom första lagret gips både ovanför och under kaklet. Detta gjorde att jag kunde få av första lagret gips inkl. allt kakel i ett stycke.

Sedan var det bara att fälla in en ny bit gips. Denna skruvade jag i reglarna och öste på sättlim för extra hållfasthet.

Fördelan blev ju även att jag hade ett perfekt underlag att sätta nytt kakel på :)

Jag använde en barkspade (är som en kraftigare spackelspade). Knackade först bort ett par kakel med hammaren o sen "skrapade" jag bort resten från gipset. Det nya fixet jämnade ut de ojämnheter som uppstod när jag satte nytt kakel.

• Gilla
Petter Madlycke
  • Laddar…
Jag bumpar en gammal tråd för att komma med ett tips.

En del tipsar om Fein multimaster för att skära bort gipsskivan. Samma maskin har en grov rasp man kan koppla på som enkelt slipar bort putsen. Köpte min på Bauhaus för 1500 och raspen för 300 och jobbet utfördes riktigt smidigt och maskinen kan ju användas till allt möjligt senare i livet. Tror man kan hyra hos vissa uthyrningsfirmor. Sen finns det andra multiverktyg också som kanske har liknande slip men Fein är "orginalet".

• Gilla
Petter Madlycke
  • Laddar…
dloow skrev:
Jag bumpar en gammal tråd för att komma med ett tips.

En del tipsar om Fein multimaster för att skära bort gipsskivan. Samma maskin har en grov rasp man kan koppla på som enkelt slipar bort putsen. Köpte min på Bauhaus för 1500 och raspen för 300 och jobbet utfördes riktigt smidigt och maskinen kan ju användas till allt möjligt senare i livet. Tror man kan hyra hos vissa uthyrningsfirmor. Sen finns det andra multiverktyg också som kanske har liknande slip men Fein är "orginalet".
Helt rätt! Bosch blå, största modellen är riktigt vass! Har både fein & Boschen

jon_h skrev:
Om det behöver spacklas så måste det vara ett mineraliskt bundet spackel, alltså cement- eller gipsspackel. Aldrig ett vanligt torkande sandspackel under keramik.
Byggmax Lätt Handspackel, är det mineraliskt bundet eller sandspackel?

Det är väl ett sandspackel, om det är färdigblandat i hink.
Cementbundna är pulver som man blandar med vatten

Aha, I see. Tack för infon!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.