20 619 läst · 26 svar
21k läst
26 svar
Lägga klinkers på stort garagegolv
Vad skulle jag behöva vara på plats för? Det är ingen offert jag ska lämna. Man utgår ju från det TS skriver. "Hjälp med läggning. Sen är det bara tal om garage. I värsta fall en brunn och nån vinkel, men det hade väl preciserats vid ifrågasättandet av hantverkarnas uppskattning av tiden.Direktörpelle skrev:
Kom med något konstruktivt istället.
130h var som sagt väldigt mycket tid, men 16h var (i mitt tycke) väldigt lite...
Då behöver du lägga 10-12kvm / h för att ha tid med fogning, det innebär att du lägger en platta var 20sek hela dagen...
Sen måste du hinna med att mäta upp, blanda fix, dra ut fix, skära, hämta plattor, flytta plattor, göra ren verktygen...
Det går säkert att göra det väldigt snabbt men jag skulle tro att en veckas jobb (+- en dag) för en man är rimligt att räkna med
Då behöver du lägga 10-12kvm / h för att ha tid med fogning, det innebär att du lägger en platta var 20sek hela dagen...
Sen måste du hinna med att mäta upp, blanda fix, dra ut fix, skära, hämta plattor, flytta plattor, göra ren verktygen...
Det går säkert att göra det väldigt snabbt men jag skulle tro att en veckas jobb (+- en dag) för en man är rimligt att räkna med
Jag har beslutat mig för att dra igång plattsättningen. Det får ta den tid det tar helt enkelt. Känns bra att det inte borde ta 130 timmar iaf.
Vad ska man använda för fixkam om man använder flytfix till 300*300 mm plattor?
Vad ska man använda för fixkam om man använder flytfix till 300*300 mm plattor?
Här har du en återförsäljare som har bra priser och support snabbleverans handlat där som privatperson flera gånger http://www.kakelplattan.se
Ang. lämnad tidsuppskattning låter lite väl mycket om inget annat ingår en läggning. Förutsättningen för att göra något på ett garagegolv är lika oberoende vad man väljer för golvmaterial målat eller klinker. Golvet skall vara rengjort helt i klass med nygjuten betong, som man tvättat rent från betonghud och damm. Annars så når man inte tillverkarens specifikationer och kan svårligen reklamera.
Ang. lämnad tidsuppskattning låter lite väl mycket om inget annat ingår en läggning. Förutsättningen för att göra något på ett garagegolv är lika oberoende vad man väljer för golvmaterial målat eller klinker. Golvet skall vara rengjort helt i klass med nygjuten betong, som man tvättat rent från betonghud och damm. Annars så når man inte tillverkarens specifikationer och kan svårligen reklamera.
Redigerat:
beror lite på hur tjocka dom är, men 8 är nog för litet kanske 10mm
Du får prova dig fram, dra ut med en fixkam och lägg en platta, plocka upp den och se hur det ser ut under, helst ska den vara helt täckt av fix.
Var extra noga där du kommer köra med bilen eller andra tunga saker
Du får prova dig fram, dra ut med en fixkam och lägg en platta, plocka upp den och se hur det ser ut under, helst ska den vara helt täckt av fix.
Var extra noga där du kommer köra med bilen eller andra tunga saker
Fast nog måste ändå målning kräva ett än mer perfekt underlag. Nu menar jag inte att man ska "spackla med fix" men trots allt täcker ju fix/klinker eventuella småskador, porer och liknande.cecar33 skrev:
Nu menade inte jag skador, men nu undrar jag vad du menar porer och liknande behöver väl inte fixas till om man inte vill, vid klinkerläggning är det helt onödigt, men vid målning blir resultatet snyggare. Det jag menade var renheten, alltså olja, gammalt färgspill eller annat skit.Alfredo skrev:
Ja det var nog precis så jag menade.cecar33 skrev:
OK. Jag tolkade "förutsättningarna" som allt förarbete, därför min kommentar. När det gäller renhet håller jag helt med. Glad påsk!cecar33 skrev:
laksen skrev:
Eller så kontaktar du 1337, hen gör det på två dagar, körtid ingår!
En liten hint om tidsåtgång för två garage på vardera 63m2, 30x30 plattor.
För plattsättaren jag anlitade på löpande tog det två dagar per garage.
Det var nya betongplattor som jag primade, båda hade en golvbrunn men annars inga vinklar annat som drar tid.
Det han gjorde var läggning och fogning, det ser kanon ut även efter tio år, inte en platta är spräckt.
Mixern gick medan han förbrukade en sats.
Svensk firma med f-skatt.
För plattsättaren jag anlitade på löpande tog det två dagar per garage.
Det var nya betongplattor som jag primade, båda hade en golvbrunn men annars inga vinklar annat som drar tid.
Det han gjorde var läggning och fogning, det ser kanon ut även efter tio år, inte en platta är spräckt.
Mixern gick medan han förbrukade en sats.
Svensk firma med f-skatt.