Vi har massor av förvaringsutrymmen i en stor ekonomibyggnad, men nästan ingenstans att förvara saker fuktsäkert.
Om jag vill bygga ett "torrt" förråd inuti ekonomibyggnaden, vad ska jag tänka på då?

Vad krävs när det kommer till uppvärmining, isolering, ventilation, etc?
Billig drift är prioriterat.
 
magnusj skrev:
Vi har massor av förvaringsutrymmen i en stor ekonomibyggnad, men nästan ingenstans att förvara saker fuktsäkert.
Vad är det för typ av saker som måste vara "fuktsäkert" förvarade. Vi har/har haft olika "sommarstugor" med diverse uthus/ekonomibyggnader som alltid varit kallställda på vintern och har där förvarat diverse "normala" saker utan att ha haft några fuktproblem.
 
Diverse textilier är väl det första jag kommer att tänka på, men även dokument etc.
 
magnusj skrev:
Diverse textilier är väl det första jag kommer att tänka på, men även dokument etc.
Ja liknande saker har jag utan problem förvarat i kallställda sommarstugor. Har massor av kläder, böcker med mera utan problem. Jag kanske inte skulle förvara dyrbara antikviteter dock. Om mina stugor har varit mindre fuktiga än din ekonomibyggnad låter jag vara osagt. Kanske är det så.
 
Dom är garanterat mindre fuktiga! Tex har dom säkert ingen å rinnandes under källargolvet ... Ekonomibyggnade är en gammal vattenkvarn.
 
Och så bor Alfredo i Västernorrland, för att vara Sverige så håller det sig relativt torrt.

Men fuktsäkert, det enda som behövs är uppvärmning och möjligen lite ventilation, rent tekniskt så behövs inte ventilationen om du inte tillför fukt men det blir nog lätt lite instängd doft annars.

Således behöver du bygga ett rum som du isolerar noga, ju mer isolering desto mindre värme kommer det kräva. Sedan värmer du detta med t.ex. en direktverkande elradiator. Allra bästa vore en termostat som styrde på RH istället för temperatur, men det finns nog inte (i så fall får du bygga en själv). Näst bästa är troligen att ha termostaten på (minst) 15 grader under sommarhalvåret och 10 grader under höst, vinter och vår.

Tänk att du behöver ha ca 10 grader över utomhustemperaturen för att vara säker. Vår och sommar är inte luftfuktigheten lika hög så då klarar du dig troligen nästan helt utan uppvärmning alternativt bara lite grann.
 
magnusj skrev:
Dom är garanterat mindre fuktiga! Tex har dom säkert ingen å rinnandes under källargolvet ... Ekonomibyggnade är en gammal vattenkvarn.
Ha, Ha. Ja mina byggnader saknar helt åar under golvet, lyckligtvis...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.