magnetens skrev:
Ser ju likadan ut som min gamla, sitter det en liten kontakt under batteriet för att ansluta datasladd
Nej ,den ser inte ut som den första versionen! Där har man den röda stora knappen till höger och en grön mindre knapp till vänster om den röda. Denna uppdatering är nog densamma man fått på M versionen men den fungerar nog bara på L versionen inte 1.0 = ursprungsversionen, tyvärr :(
 
MBygga skrev:
Ett tips är att skaffa en CTEK 5.0 laddare, den fixar batteriet så det blir "som nytt".
Jag laddade upp mina med en CTEK laddare förra vintern men min klippare gick under timmen förra sommaren å det är väl lite lite, igår körde den i ca 20min sen laddade i ca 15 och höll på så.
 
Sen är det ju inte så farligt dyrt med 2st batterier från biltema, 139:-/st
Antar att det är Blyackumulatorer med måtten: 90x70x101 12V 4,5Ah Artnr: 80409 som man ska använda sig av
 
Då var biltema batterierna isatta och än så länge verkar det funka bra. återkommer med mer info när han har fått gå ett tag.
 
  • Gilla
Thomas_2
  • Laddar…
Hej på er. tänker också köpa en robot maskin å har kollat lite på Landroid, MEN?. Har gräsmattor på två nivåer och går inte å få en robotgräsklippare å gå mellan dom. kan man kanske köpa en xtra laddstation å göra två områden och då flytta klipparen mellan dom frånskilda gräsmattorna. gräsmattornas storlekar är 700+300kvm.
 
Har du ingen möjlighet att få till ett ställe där roboten kan åka mellan nivåerna?

Visst fungerar det att köpa till en laddningsstation, har för mig att någon gjorde det förra året om man kollar längre bak i tråden?
Men halva grejen med robotklippare försvinner ju i mina ögon om man ändå måste flytta den, det blir ju inte helt automatiserat.
 
Tjena pannlampa. gräsmattorna är på två skilda nivåer, skiljer ca 2,5m med en lutning på 45 grader minst, samt att det är en sten mur från den nedre nivån. men om man skulle göra en övergång mellan dom två nivåerna hur drar jag slingorna så den kan gå en trång passage över till den andra nivån. tänkte om jag skulle schakta om lite i slänten i mellan nivåerna så man gör en körväg för klipparen med en icke så brant lutning. körvägen blir kanske 4-5m lång.
hur smalt går det att gör för att den skulle kunna gå i mellan. dyker då upp en ny fundering?. kanske blir väldigt långt för klipparen tillbaks till laddare. nog bättre att köpa två laddare å göra två slingor tyvärr.
 
Raketn skrev:
Hej på er. tänker också köpa en robot maskin å har kollat lite på Landroid, MEN?. Har gräsmattor på två nivåer och går inte å få en robotgräsklippare å gå mellan dom. kan man kanske köpa en xtra laddstation å göra två områden och då flytta klipparen mellan dom frånskilda gräsmattorna. gräsmattornas storlekar är 700+300kvm.
Jag köpte en andra laddplatta till min Landroid V1.0 förra året då jag har två gräsytor utan möjlihghet för roboten att gå mellan. Jag har dock en slinga, dvs. båda sidor är förbundna med varandra och laddarna är kopplade i serie på slingan. Fungerar alldeles utmärkt för mig att lyfta över den varannan eller var tredje dag mellan ytorna.
 
JS80 skrev:
Jag laddade upp mina med en CTEK laddare förra vintern men min klippare gick under timmen förra sommaren å det är väl lite lite, igår körde den i ca 20min sen laddade i ca 15 och höll på så.
Ja, det verkar ju dåligt, hoppas det funkar bra med Biltemabatterierna då.
 
MBygga skrev:
Jag köpte en andra laddplatta till min Landroid V1.0 förra året då jag har två gräsytor utan möjlihghet för roboten att gå mellan. Jag har dock en slinga, dvs. båda sidor är förbundna med varandra och laddarna är kopplade i serie på slingan. Fungerar alldeles utmärkt för mig att lyfta över den varannan eller var tredje dag mellan ytorna.
låter bra det. då får det bli en extra laddplatta. va är ca pris på en laddplatta
 
MBygga skrev:
Jag köpte en andra laddplatta till min Landroid V1.0 förra året då jag har två gräsytor utan möjlihghet för roboten att gå mellan. Jag har dock en slinga, dvs. båda sidor är förbundna med varandra och laddarna är kopplade i serie på slingan. Fungerar alldeles utmärkt för mig att lyfta över den varannan eller var tredje dag mellan ytorna.
räckte med att köpa bara laddplattan eller måste man köpa laddaren också
 
Raketn skrev:
räckte med att köpa bara laddplattan eller måste man köpa laddaren också
Laddplattan kostade ca. 2000 kr och då ingår laddaren. Tror inte de säljs separat. Ring Worx service och fråga, jag köpte från dem.
 
MBygga skrev:
Laddplattan kostade ca. 2000 kr och då ingår laddaren. Tror inte de säljs separat. Ring Worx service och fråga, jag köpte från dem.
ok. tack för svaren
 
Hej igen på alla inför den nya "arbetsamma" klipp säsongen. ;)
Idag stoppade jag tillbaka batterierna i Landroiden. Det är original-batterier som nu skall gå tredje sommaren. Jag har haft en Ctek-laddare (Zafir 4,5) på då och då hela vintern. Lite mer intensivt de sista veckorna.

Förra året hade jag bara laddat i den medföljande laddstationen i källaren över vintern. Då gick maskinen bara några minuter innan den ville ladda igen. Körtiderna blev emellertid bättre och bättre ju längre tiden gick och blev ganska hyfsade såsmåningom.

Döm om min förvåning när jag släppte ut "Määhry" på grönbete idag. Displayen visade i.o.f.s. bara 56% laddning när jag startade. Men maskinen gick i nästan 2 timmar!! Så länge har den aldrig gått på en laddning någon gång tidigare. Jag har bara kört normal laddning, under vintern ingen urladdning och ingen recond. :)

Just nu sover Määhry för natten men det skall bli intressant att se vilka kör-cykler hon har i morgon.:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.