Hej

Hur tänker ni med att slarva genom att inte dra golvvärme under fast monterad inredning?
Jag känner till argumentet att det är vettigt att lägga slang på hela ytan, eftersom det är uppskattat om man flyttar inredningen någon gång. Det förstår jag. Men kommer jag göra det? Tveksamt.

Genom att hoppa över inredning kan vi spara kretsar, köpa mindre slang, mindre kringutrustning, färre / mindre fördelare och dessutom slippa varma skåp (vilket säkert minskar risk för bakterier mm).

Hur tänker ni?

Uponor har hjälp mig att projektera (mkt bra service), däremot känns det som att jag kan ta bort flera av deras kretsar och klara mig okej ändå. De vill rimligtvis sälja mycket. Jag vill rimligtvis handla minimalt.

Jag funderar även på om det t.ex. är värt att köpa deras rörhållare med hullingar, eller om man ska naja fast slangen i armeringen... Det sistnämnda lär tar mer tid, men man sparar ett par tusen i monteringsdetaljer.... Med mera...

Man ska väl inte ens ha golvvärme under köksskåpen?

Det råder det delade meningar om, vad som är vettigast återstår nog att se.

När Uponor projekterar så har de fullt av värme under våra köksskåp och garderober.

pelpet skrev:
Man ska väl inte ens ha golvvärme under köksskåpen?
Gäller inte det när man har elektrisk golvvärme?

Jag har sett vattenburna installationer utan slang under köksskåp, och jag tycker det verkar jobbigt med varma skåp.

Kan ni inte projektera in en slinga som går under skåpen men som ni aldrig kopplar in? Då kan ni koppla in den sen om ni skulle flytta köket.

peternicklas
Vi la slingor under de skåp som är mot yttervägg bara för att slippa kallraset.

Är jättesmidigt att fästa slangen med buntband i armeringen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.