7 991 läst · 11 svar
8k läst
11 svar
Spännvidd tak carport?
Hej! Jag är på g att bygga mig en car/traktorport på långsidan av ladan. Funderar nu på spännvidden på takreglerna. Jag vill ha ett djup på cirka 5 m i bygget. Vilket dimension behövs för det, räcker 45x195 cc60?
längden skall bli 9m och tänkte då stolpar på gjuten plint med 3 meters mellanrum, tro ni det funkar också? Behöver ha ganska stora öppningar för att få in vissa maskiner
längden skall bli 9m och tänkte då stolpar på gjuten plint med 3 meters mellanrum, tro ni det funkar också? Behöver ha ganska stora öppningar för att få in vissa maskiner
Redigerat:
Kommer det att rasa ner snö på ditt nya tak från ladan? ( i så fall grövre, mycket grövre )
Kanske kan funka om du har cc60, men jag "tror" att du måste ha grövre, kolla med byggkonsult.
Med 3 meter spännvidd i dörrhålen måste du ha en rejäl balk där i alla fall. Limträ?
//AA
Kanske kan funka om du har cc60, men jag "tror" att du måste ha grövre, kolla med byggkonsult.
Med 3 meter spännvidd i dörrhålen måste du ha en rejäl balk där i alla fall. Limträ?
//AA
blir helt vimsig på det här. Alla jag pratar med säger olika vissa säger 45x195 på cc 1 meter ca, inga problem på ca5m.saiter skrev:
andra säger limträ eller att det kommer aldrig hålla.
tittar man på denna filmen så är det ju ung samma konstruktion fast mitt blir garage istället för uterum. Och det ser ju ut som de använder ännu klenare takregler. Kanske inte 5 m spänvidd med iaf 4 https://m.youtube.com/watch?v=H8VJnwUjrfI
Mats : den kostade ju pengar
Jag ska till med ett liknade projekt, 3m brett och 8m långt, ska köra in på kortsidan och taket ska luta bakåt (kortsida - kortsida.
Tänkte ha 4 pelare på 8m, vad tror ni jag behöver för dim på den regeln? limträ? 45x195 regel?
Sen blir det reglar som ligger på den och en bärlina fäst i en vägg, kan det räcka med 45x45, blir max spännvidd på 3m, ev råspont och plåt eller bara självbärande plåt.
Jag ska till med ett liknade projekt, 3m brett och 8m långt, ska köra in på kortsidan och taket ska luta bakåt (kortsida - kortsida.
Tänkte ha 4 pelare på 8m, vad tror ni jag behöver för dim på den regeln? limträ? 45x195 regel?
Sen blir det reglar som ligger på den och en bärlina fäst i en vägg, kan det räcka med 45x45, blir max spännvidd på 3m, ev råspont och plåt eller bara självbärande plåt.
Som stolpar blir det nu tryckta 4"4". Takstolarna blir 2"9" som ligger på 4,8m djup cc 1200 mm.nino skrev:
har åkt omkring och tittat på lite bonnsnickrade traktorgarage och är övertygat om att mitt kommer hålla. Såg ett skjul idag där takbjälkarna bar 4m dimensionen var 45x95. Och det såg ut att stått där i minst 30 år. Visst hade reglerna bågnat lite men det stod upp än iaf
Liknande trådar
-
Carport fristående, 5×3meter, plintar pulpettak, råspont, takpapp
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
beräkna pulpettakstol spännvidd 5m
Lösvirke & Timmerhus -
Funderingar om ramverkstakstolar (spännvidd, stöd, bärande vägg etc.)
Tak & Vind -
Byggt innertak under carport förra sommaren
Tak & Vind -
Spännvidd takreglar pergola
Altan & Uteplats