Mäklaren kan väl knappast förbjuda dig att anlita en besiktningsman?

Va? Det låter dessutom som att styrelsen är i maskopi med mäklaren om de bestämt något själva. Det är väl du som säljer ändå?

Jenny1984 skrev:
Jag frågade om det men jag hade inget val i den punkten sa mäklaren.
:wow::wow: Det bestämmer väl inte mäklaren !!!! Du kan anlita hur många besiktningsmän du vill.
Speciellt nu när du riskerar en tvist.
Det är alltid en styrka om du har en oberoende besiktningsmans intyg/protokoll att stödja dig på.
Inte ens en advokat är sakkunnig i byggfrågor.

mexitegel skrev:
Va? Det låter dessutom som att styrelsen är i maskopi med mäklaren om de bestämt något själva. Det är väl du som säljer ändå?

???? Säljer ???

nej det här handlar inte om att sälja... Och jag pratad emed mäklaren vid köpet av denna som var för ett år sedan.

Hmm, jag kopplade ihop de senaste inläggen om besiktningsman med att TS ville sälja lgh i ett inlägg tidigare.

Mäklaren är inte med på något för hon tyckte det var så konstigt att de valde den byggfirman som har typ 2 miljoner i omsättning istället för den firma som mäklaren rekommenderade som är vana vid såna här "ombildningar"

hon nämnde inte att han har 2 miljoner i omsättning men att han kanske inte var lika erfaren av just såna här renoveringar.

Till och med jag blir snurrig och förvirrad av allt detta.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jenny1984 skrev:
hon nämnde inte att han har 2 miljoner i omsättning men att han kanske inte var lika erfaren av just såna här renoveringar.
Jag tycker Mäklaren verkar riktigt suspekt.
Om mäklaren inser/har misstankar om att byggfirman möjligen inte har kapacitet för jobbet så borde väl mäklaren verkligen insistera på en besiktning ???? :x

(som köparen beställer)

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Hon ville nog bara få det sålt fort utan tjaffs

hon blev irriterad på styrelsen ibland, tex när vi skulle skriva kontrakt och dom insisterade på att vår lägenhet var 101 och grannens till höger 100 även fast min granne till vänster hade nummer 99. Så det skulle alltså bli 99, 101, 100. Mäklaren frågade de flera gånger att det är mer troligt att vi har lgh 100. Haha så vi skrev på kontraktet med lgh 101 först, tills de kom på deras misstag efter någon vecka och vi fick skriva nytt kontrakt med rätt lgh nummer. Kanske inte vassaste knivarna i lådan...

Jenny1984 skrev:
Hon ville nog bara få det sålt fort utan tjaffs
Så är väl de flesta mäklare kan jag tänka.:cool:

Däremot så kan det vara av viss betydelse om inte mäklaren/säljaren direkt har uppmanat dig som köpare att besiktiga lägenheten.
Detta kan ev. stå i kontraktet men om det inte gör det så har mäklaren/säljaren gjort ett formellt fel som du möjligen kan utnyttja.
Jag kan inte allt om detta, men det har varit upp på forat innan, så gör sökningar och läs mer.

Ja OM säljaren/mäklaren inte uppmanat dig att själv eller mha. bes. man undersöka varan, så har du enl. köplagen rätt att få ersättning för i princip vilka fel som helst. Även att tapeten i tamburen var ful osv. Men oftast finns det en standard klausul i köpekontraktet om att köparen har haft möjlighet att undersöka objektet. Finns inte den klausulen så ligger säljaren väldigt illa till.

Utöver det så är mäklaren enl. "god mäklarsed" skyldig att försöka få dig att undersöka objektet. Gör mäklaren inte det så blir det prickning, eller avregistrering om du anmäler till fastighetsmäklarinspektionen.

Ringde mäklaren och hon sa att hon kommer ihåg att jag sagt att vi fått muntligt pris innan bygget började och att de kan ringa henne fråga angående detta. Är det bra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.