4 571 läst · 9 svar
5k läst
9 svar
Ännu en isolera altangolv-tråd..
Hej. Har planer på att bygga tak över en del av altanen i slutet på sommaren. Vill gärna isolera golvet också, ifall det blir inglasning senare. Hur sjutton ska man göra?
Kommer ju att blåsa in lite regn och smuts, och isolerar jag då rakt under trallen så har ju inte fukt och smuts någonstans att ta vägen?
Kan man lägga cellplast med lite fall under trallen, så att det blir lutande luftspalt under? Löser iaf delvis problemet med fukten, även om det inte är optimalt ur isoleringssynpunkt.
Åsikter?
Kommer ju att blåsa in lite regn och smuts, och isolerar jag då rakt under trallen så har ju inte fukt och smuts någonstans att ta vägen?
Kan man lägga cellplast med lite fall under trallen, så att det blir lutande luftspalt under? Löser iaf delvis problemet med fukten, även om det inte är optimalt ur isoleringssynpunkt.
Åsikter?
Jag står ungefär samma situation, fast jag hade tänkt ha allt inglasat, jag hade tänkt göra såhär sett ovanifrån:
1: Befintligt altangolv, Trall
2: Isolering
3: Åldersbeständig plast
4: Cellplast
5: Asfaltsboard.
Är det kass eller finns det bättre alternativ?
1: Befintligt altangolv, Trall
2: Isolering
3: Åldersbeständig plast
4: Cellplast
5: Asfaltsboard.
Är det kass eller finns det bättre alternativ?
Funderar också på att isolera med cellplast mellan golvreglarna. Det jag funderar på är om det kan finnas risk att golvet knarrar/gnisslar? Trä krymper och sväller med årstiderna, tänker om det finns risk att frigoliten låter efter hand?
Liknande trådar
-
Ännu en fråga om att ljudisolera...
Isolering -
Ännu en tråd om golvvärme i del av oisolerat källargolv
Grund & Markarbeten -
Ännu en fråga runt att isolera tak i gammalt hus - materialval osv
Byggmaterial & Byggteknik -
ljudisolera - reglar (ännu en)
Isolering -
Ännu en fråga om att isolera i källaren
Grund & Markarbeten