Jag vet inte faktiskt. Men när det gäller pålning så har jag fått domhär priserna :

Etableringskostnad : 8000:-
187:- ink moms /pål för tryckplatta
225:- ink moms /meter /pål

Detta skulle innebära med ett snitt på 7meter / pål: 59.000 så eftersom du gav 140.000 så tyckte jag det lät rätt dyrt.

Vilka använde du för pålning ?

Det verkar onekligen dyrt med din jämförelse.

Pålningen ingick som en del av grundentreprenaden. Jag vet inte om de prutade på den ena och höjde på den andra. I alla fall så var denna grundläggare billigast av de vi tillfrågade för både plattan och pålningen.

Grundentreprenören heter Kämpedal och var rekommenderad av Eksjöhus. Han i sin tur använda Pålplintar för att utföra jobbet.

Jag gissar att eftersom vi efterfrågade ett fast pris så ville de som lämnade anbud säkerställa att de inte skulle komma några överraskningar för dem och tog till i överkant.

Stämmer dina priser så inser jag att vi gjort en riktigt dålig affär.

Det är pålplintar jag pratar om också, har även jämfört med Hercules men dom var något dyrare men marginellt. Däremot så har du ju en kostnad som du vetat om och kunnat kalkylera istället för att det dyker upp 150.000 oförutsedda summor.

Jag väntar på anbud på grund, grovplanering nu, hoppas jag får det inom kort.

Jag kollade i går kväll två andra offerter som vi hade fått för pålningen. Den ena var på 153´och den andra på 190´. Dessa var som en del i hela grundläggningsofferten, d.v.s. pålning och grundläggning av platta på mark.

Med facit i hand som man säger skulle jag idag ha gjort på följande sätt:

- Gjort en grundundersökning
- Lämnat den till en konstruktör som gjort en pålritning.
- Med pålritningen i hand begärt in offert från några pålningsfirmor.
- Gjort en utsättning av var pålarna skulle stå. Efter schaktningen.
- Pålat
osv.

Och så upphandlat grundläggningen av plattan för sig.

Ja det hade nog varit den bästa lösningen, men som sagt .. det är alltid lätt att säga i efterhand vad man skulle gjort osv.

Såg att huset är på väg nu också .. kul !!!

Man skulle ha köpt och byggt ett hus innan man köpte det här så hade man kanske sparat in några kronor... vem vet!

Det är alltid enklast att vara efterklok!

Hoppas du kan få eran pålning och gjutning billigare än vad jag lyckades med.

Ja jag hoppas det, återkommer såfort mina offerter trillar in.

Hej CarlH och er andra
Vi hade tur som fick grunden gjuten torsdagen innan jul. Men lite snopna blev vi. Gjutningen skulle ske på fredagen var det sagt, men när jag kom dit torsdag em för att ta lite bilder var allting redan gjutet och klart! Vilket visade sig vara bra. +8 grader dagen för gjutningen och även följande dygn. Lördagen runt 0, söndagen minusgrader och snöfall, måndagen -10 grader. Vi missade bilderna :-/ men tjänade alltså ett extra viktigt dygn med +8 grader :).
Däremot har plattan inte varit täckt av annat än snö och is sedan dess :(. Nu har vi skottat 2 gånger med förhoppningen att dagarnas plusgrader kanske ska ta lite av isen... Huset kommer på tisdag, och vi följer väderrapporterna slaviskt.
Gemensamma tummar för nederbördsfritt i mellansverige en vecka framåt?

De säger ju att det tredje huset man bygger blir det perfekta...

Hej Wilma.

Tråkigt med bilderna, men positivt att ni hann gjuta i tid innan ovädret kom.
Vi är besvikna över att vår grundläggare började så sent. Det blir svårt när storhelger kommer emellan. De hade hela november på sig om de hade fått tummen ur >:(.

Vi håller alla tummar som finns för att det inte skall snöa eller regna en vecka framåt.

Vad är det för hus som kommer på tisdag?

Bekanta i Skåne passerade några gånger ett hus som stod "halvt om halvt" stomrest (dvs ofärdigt tak) över julhelgerna. Inte så kul med den skånska vinterkombinationen av regn rusk och snö.

Ett Eksjöhus blir det även för vår del, ett Lönneberga med några modifieringar.
Vilken modell bygger ni, en variant av Sjöängen kanske?
Hur går det med stomresningen, visst var det väl denna torsdagen den påbörjades?

Vi har bygg ut deras enplanshus Sjöängen. Utbyggnaden har gjorts mot det vidbyggda garaget så att toalett har blivit badrum och groventren blivit något större. Dessutom har vi breddat och isolerat garaget. I övrigt är det original.

Byggkillarna, 4 st, har gjort ett kanonjobb så här långt. De stomreste huset, spikade råspontluckor och takpapp på hela det stora taket, på två dagar!! :D
Grannarna var mäkta imponerade.

Nu är det bara att hoppas på att det fortsatta arbetet går bra.

Har ni gjort några förändringar på ert Lönneberga?

Skulle vi byggt ett enplans hade det blivit ett Sjöängen.
Vårt Lönneberga har vi breddat (mest för att få en LITE större hall), bytt plats på toalett och trappa (fick större kök och mindre gästrum), lagt till ett burspråk i vardagsrummet, har 3 istället för 4 sovrum uppe (fick större allrum). Sen var vi tungna att sänka takhöjden från 2,60 till 2,40 pga begränsad byggnadshöjd. Ett par fönster har tillkommit. Tja, en hel del ändringar men mycket är sig likt ändå.

Kul att bygget börjar bra för er!
Här vräker snön ner igen... :( Nu måste vi ut och skotta plattan en gång till >:(

Ert hus skulle väl komma i morgon - hur ser prognosen ut för er del av landet? Blir det uppehåll som vi alla önskar oss?

Jag kommer ihåg för jul då jag stod och försökte skotta av vårt platta som då var täckt med presseningar över armeringen och 3 dm blötsnö. Jag tror inte jag någon gång tidigare förbrukat så många kalorier som just den dagen. Tyvärr var skottandet förgäves då gjutarna beslöt att inte gå vidare dagen efter då hade det slagit om och var snöstorm och minus 15.

Vi slapp skotta, byggarna hade redan "trollat" bort både snö och is. Vi åkte och tittade på kakel och klinkers istället :) . Däremot stod det en hel del vatten på plattan eftersom det var plusgrader idag.

Jodå, imorgon kommer underverket, undrar om man kommer att kunna sova nåt inatt. Tänk om de kör i diket på vägen dit, eller tappar en gavel från kranen, eller knäcker en takstol, eller sitter fel spröjs på fönstren, eller ösregnar hela veckan, eller...

Väderprognoserna säger lätta regnskurar eller en och annan snöflinga de närmsta dagarna :-/
Är inte vädergudarna med oss får vi hoppas det finns en byggargud som är med oss istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.