Nu har grunden brunnit en vecka. Den göts förra måndagen under ihållande snöfall och i nollgradig temperatur. Men det var inget problem enligt gjutarna snön den smälte så snart den landande i den varma betongen. Betongen var 32 grader i pumpen och ca. 28 grader när den landade i formen. De hade valt en betong av högre kvalitet K40 och mindre vatten i så att den skulle torka fortare. Men också för att grunden är pålad. Efterhand som de göt så täcktes plattan med presseningar. Efter några timmar kunde de glätta betongen och täcka igen med presseningarna.

Nu på torsdag kommer huset och skall stomresas hoppas på uppehållsväder.

Fasen va spännande, kan knappt bärga mig tills vi sätter igång. Lycka till och glöm inte att ta mycket bilder !! :)

Jag har tagit ganska många bilder under hela processen med bygget av grunden.
På själva gjutningsdagen så var det ganska mörkt och snön vräkte ner så då blev det inte så många bilder.

När drar ni igång med eran grund?

Vi drar igång nångång i Mars/April skulle jag tippa, Vi har skrivit på Köpkontraktet för 1 vecka sen.

Alltid bra med bilder, det rädda min far mot försäkringsbolaget med fuktskador som berodde på konstruktions fel. Han slapp en kostnad på 300.000.

So keep up the good work Carl :)

Ni kan nog vara ganska säkra på att slippa snöstorm och 15 minusgrader när nin gjuter!?

Hade vår grundläggare startat i god tid, bara några dagar tidigare hade vi kunnat gjuta veckan före jul. Nu blev grunden klar först lördagen före julafton. Då hade killarna armerat klart. De höll på till halv tio på lördag kväll bara för att hinna innan snön kom. På söndagen kom ett rejält snöfall och sen på måndagen före jul så var det 15 grader kallt och snöstorm så då fick de ställa in gjutningen.

Vad för hus skall ni bygga? Hur stor blir plattan?

Vi bygger ett enplans Eksjöhus. Plattan är 237 kvm.

Ja vi klarar nog oss hyffsat då tror jag.

Jösses .. enplansvilla på 237kvm .. det var mig en jäkla stor platta, måste blivit dyr :)

1,5 plans 212kvm med 165kvm platta ... trivselhus greenline 111 bygger vi.

Nu räknade jag byggarean plus det vidbyggda garaget som är på drygt 35 kvm. Huset boyta är 167 kvm.
Ja, plattan blev dyr, mycket tack vare att vi också var tvugna att påla. Tillkom gjorde även extra armering och mer betong av högra kvalitet. Allt grundarbete gick loss på 469.000 :'(. Mycket pengar innan man ens fått upp ett hus!

Kollade in ditt greenlinehus - mycket stiligt, faktiskt. Läcker planlösning. Kul med lite annorlunda, lite andra vinklar osv.

Ojj 469.000, det var inte och leka med må jag säga.

Vi kommer förmodligen också att behöva påla, skall ta dit geotekniker asap. Vet du hur mycket extra det kostade med grunden ju med att ni pålade ? (armering, tjockare grund etc)

Tackar, vi har ändrat lite på planeringen på huset, gjort ett extra rum över hall och vinterträdgård på övervåningen och fick ett rum där på 212 kvm + lite ändra småändringar.

M@ZE skrev:
Tackar, vi har ändrat lite på planeringen på huset, gjort ett extra rum över hall och vinterträdgård på övervåningen och fick ett rum där på 212 kvm + lite ändra småändringar.
212 kvm minsann, det var inte dåligt. Snacka om att trolla med vinklar. ;)

Heheh ja det är en mycket intressant planlösning :)

- Schaktning, pålning (29 pålar), 140.000
- Platta på mark, 329.000

Plattan hade 250 mm isolering, 150 mm betong (80 mm i vanliga fall), en högre betongkvalitet K40, samt extra armering efter kanterna och under de bärande väggarna. Samt på vissa andra delar.

Oj .. 140.000 för pålningen .. jösses, dom måste ha varit tvugna att påla rätt långt ner då med andra ord eller ?

Jag hängde inte riktigt med med storleken på plattan du gjutit, hur stor platta har dom gjutit totalt ?

Räknar du in grundplattan för garaget då i dom 329.000 ?

M@ZE skrev:
Oj .. 140.000 för pålningen .. jösses, dom måste ha varit tvugna att påla rätt långt ner då med andra ord eller ?

Jag hängde inte riktigt med med storleken på plattan du gjutit, hur stor platta har dom gjutit totalt ?

Räknar du in grundplattan för garaget då i dom  329.000 ?
Det var 29 pålar totalt. Djupet varierade mellan ett par meter ner till 7 meter som mest. Vi fick ett fast pris för pålningen, vilket vi hade efterfrågat. Vi begärde in anbud från 5 olika grundläggare.

I de 329.000 ingår garaget på ca. 35 kvm, totalt inkl. garage 237 kvm byggarea, alltså utvändiga mått.
I priset ingår också golvvärme för garaget. Vi har isolerat garaget för att ev. göra om det till ett rum i framtiden. vi tyckte att merkostnaden var "försummbar" när vi ändå höll på ca. 5000 kronor för rören. Tillkommer för läggningen av rören som ingår i byggentreprenaden.

Ahh ok, det lät rätt dyrt med pålningen efter vad jag har efterforskat bara.

Ja, inte var det billigt!! Kvmpriset blir 1978 kr. Jag vet inte om just storstockholmsområdet är särskilt dyrt även inom detta område.
Av 5 anbud var detta det billigaste.

Kanske hade vi fått andra priser om vi inte hade begärt ett fast pris. Vad tror du?

Men då hade vi väl fått fler överraskningar :surprised:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.