Hej!
Sitter och planerar en liten utbyggnad för att få till en hall. Jag har hela tiden varit inne på golvvärmefolie + laminat men har nu (nästan) blivit övertalad om att köra värmekabel och lägga klinker istället. Frågan är om jag behöver ändra i min tänkta konstruktion och i så fall hur mycket.

Så här hade jag tänkt från början.
Golvåsar 45x195 c/c 600
I kors över åsarna 45x95 c/c 600
Golvspånskiva 22 mm
Värmefolie och laminatgolv.

Kan jag bara byta ut folie+laminat och istället lägga värmekabel och spackel direkt på spånskivan?
Håller bjälklaget för klinker eller kommer det svikta? Spännvidden på åsarna är knappt 240 cm men de korslagda 95:surprised:rna kanske stagar upp lite genom att fördela tyngden på fler åsar?
Jag vill gärna ha en lösning som bygger minimalt på höjden.

Jag hade nog spolat de korslagda 45x95 (om de inte krävs av annan orsak) och istället limmat en golvgipsskiva ovanpå golvspånskivan. Det borde väl även spara bygghöjd.

45x95 finns där för att få i mer isolering.
Kanske en tunn gipsskiva minskar mängden spackel?

Nej, antingen golvgips eller ingen gips alls. Då är det bättre att öka spackelhöjden något, och lägga armeringsnät.

Sätt 45x95 på undersidan om du nu vill ha sådana.
Ännu bättre är att istället skruva 2 lager cellplast med förskjutna skarvar på undersidan, fästs med skruv och stora plastbrickor. Bryter alla köldbryggor och allt organiskt material hamnar längre in mot den varma sidan och sänker på så vis RH och minskar risken för mögel och påväxt. Går att använda falsad cellplast också men det är dyrare!

Intressant idé med cellplast men tyvärr kommer jag inte ha plats att skruva något underifrån.
Varför skulle det vara bättre med 45x95 på undersidan?

GoForIt skrev:
Nej, antingen golvgips eller ingen gips alls. Då är det bättre att öka spackelhöjden något, och lägga armeringsnät.
Ok, då är det nog bäst att strunta i gipsen. Hörde någonstans att 15 mm förstärkt spackel med kabeln ingjuten skulle fungera direkt på spånskiva, håller ni med om det?
Någon som kan beräkna ungefärlig kostnad för spackel, rummet är ca 8 kvadrat. Antar att jag klarar göra jobbet själv?

Exempelvis BBV för våtrum har ju 12 mm som gräns, men då med ett moment om att bjälklag på CC60 ska förstärkas med ex. kortlingar.

Casco anger för deras Thermoplan att det åtgår 1,8 kg/m²/mm. Kostnad strax under 10 kr/kg.
Har du flytspacklat tidigare? Det är alltid bra att vara två (en som blandar)

robsan skrev:
Ok, då är det nog bäst att strunta i gipsen. Hörde någonstans att 15 mm förstärkt spackel med kabeln ingjuten skulle fungera direkt på spånskiva, håller ni med om det?
Någon som kan beräkna ungefärlig kostnad för spackel, rummet är ca 8 kvadrat. Antar att jag klarar göra jobbet själv?
Strunta i gipsen! 15mm armerat flytspackel på 22mm skruvlimmad golvspån på cc 60 reglar blir grymt stabilt!

8 säckar à 25kg, pris ca 1500-2000kr beroende på leverantör! Eftersom det inte är något fall är det relativt lätt att göra!

Tack för era synpunkter. Skippar mina tidigare planer på laminatgolv. Kommer att köra på spackel och klinker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.