Jag ska byggga en utbyggnad med pulpettak utifrån gaveln på huset.

JAg är nog på det klara med alla moment utom just nivån på innertaket iförhållande till hammarbandet tack vare träguiden etc

JAg kommer sätta 220 dimensioner på takbalkarna. Spontant tänker jag ju att man lägger reglar i dimensionen...45x70 ??? på hammarbandet vinkelrätt in mot huset (240cm) som man sedan sätt glespanel under. Innertaksnivån kommer då några cm under överkanten på hammarbandet. Sammtidigt så tycker ja ju detta ger vädigt lite utrymme för takisolering närmast hammarbandet.

220-luftspalt- snesågning=>12-15cm isolering max...Kanske är ok efterom det är sista lilla biten..

värt att notera är att jag inte har jätte mkt spelrum i höjdled då jag tänker mig 14 graders taklut och minst 220cm i takhöjd (gammalt hus så det är 220 i takhöjd som standard i övriga rum )

skiss.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker det låter helt ok. 12-15cm isolering är ju inte superbra, men fortfarande inte speciellt dåligt, det handlar ju desstuom om en väldigt kort bit.

Det enda jag reagerar på är 45x70 som innertaket ska hänga i? Det känns spontant väldigt vekt, men det beror ju också på hur långt det är och vad du ska ha som innertaksbeklädnad. Är det ett slätt gipstak du vill ha så måste du nog gå upp lite i dimension. Du kanske kan förankra 45x70 med vertikala reglar till dina takbalkar, då klarar du dig säkert också med 45x70.

vi snackar 240cm späännvidd på takreglarna som jag fäster tinnertaket i. Jag kan givetvis snäppa upp dessa. Vill ju inte var begränsad i vilken typ av tak jag kan sätt. Ska man gå så högt som 145or kanske?

Arne999 skrev:
vi snackar 240cm späännvidd på takreglarna som jag fäster tinnertaket i. Jag kan givetvis snäppa upp dessa. Vill ju inte var begränsad i vilken typ av tak jag kan sätt. Ska man gå så högt som 145or kanske?
Jag vet faktiskt inte riktigt vad som krävs. Det var mer en känsla att det blev lite vekt med 45x70. Jag skulle nog gå på minst 45x120 med den spännvidden.

Jag har ungefär 3 meters spännvidd, och har lagt 45x95 som takreglar, cc600. Det är tillräckligt stabilt för mig även om man kan få det att röra sig lite om man hänger sig i det, men 45x70 är nog att ta i lite i underkant.

ok kör på 120or, finns ingen anledning att snåla :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.