Man kan dock konstatera att videon kunde ha varit avsevärt mer avslöjande. Uppenbarligen har producenten sett till att alla bär kläder av naturmaterial, typ bomull. Syntetmaterial är ofta helt genomskinliga för långvågig IR-strålning.

Ett bra exempel är en vanlig svart sopsäck i polyeten.

Screen Shot 2014-03-15 at 18.29.01.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
Noterade detta bland det första korten jag tog på sambon... Underkläderna lös igenom he he
 
D09 skrev:
Noterade detta bland det första korten jag tog på sambon... Underkläderna lös igenom he he
pics or didn't happen :D
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
D09
SC Aero skrev:
pics or didn't happen :D
Ha ha ha hon blev skitsur kan jag lova ;)

Tips, ta inte upp kameran, skanna av och säg - du är inte alls arg

Man får springa som fan.
 
  • Gilla
alex86 och 1 till
  • Laddar…
Denna veckas "fredagsvärmebild" torde vara något av en världspremiär, faktiskt!

Mina damer och herrar, hästar och märrar, låt mig presentera en helt färsk, högupplöst bild på *trumvirvel* handsvett(!) tillhörande undertecknad, förevigad mha IR-kamera och makroobjektiv -de ljusa fläckarna är inte kallbrand utan svettporerna som kämpar för att svalka av min lilla tumme :what: :)
 
  • svettigtumme.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Har någon provat att ta en värmekamerabild på tangentbordet direkt efter att någon slagit sin pinkod?
:)
 
D09
Mikael_L skrev:
Har någon provat att ta en värmekamerabild på tangentbordet direkt efter att någon slagit sin pinkod?
:)
He he lägg upp den bilden här :)
 
Mikael_L skrev:
Har någon provat att ta en värmekamerabild på tangentbordet direkt efter att någon slagit sin pinkod?
:)
keypad-thermal.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


..4185..
 
  • Gilla
hevi och 2 till
  • Laddar…
D09
mycke_nu skrev:
[bild]

..4185..
Omöjligt att veta utan kortnr ;)
 
Nja, kortets nr kan ju kapas med andra tekniska hjälpmedel. :mad:
Om man då kan minimera antal kombinationer genom värmekameran till, i detta fallet, 1,4,5 & 8 varav man kan anta att 5 & 8 är de sista tangenterna som trycktes in, genom att dom är varmast, så kan det inte behövas många försök innan koden är knäckt.
Hur ska man egentligen kunna skydda sig :wow:
 
Det publicerades faktiskt en forskningsartikel på just det här temat för några år sedan, där man gick igenom en mängd olika scenarier. Men jag hittar den inte nu. Om någon är intresserad så kan jag nog leta fram den.
 
Absolut. Den skulle faktiskt utgöra en mycket intresant grund för att kunna hävda att pinkoder itne är så säkra som man generellt tror
 
D09
Vad är det för skillnad på ir kamerorna på övervakning?

Är det en annan våglängd?

Tänker att det hade varit mycket tydligare om man hade " regnbågsfärger na " istället för gråskala :)

Men att den spelar in i grått.. Hänger ni med? :)

Man kan iofs koppla värmekameran till datorn och få en mer eller mindre klumpig övervakningskamera ;)
 
D09 skrev:
Vad är det för skillnad på ir kamerorna på övervakning?

Är det en annan våglängd?

Tänker att det hade varit mycket tydligare om man hade " regnbågsfärger na " istället för gråskala :)

Men att den spelar in i grått.. Hänger ni med? :)

Man kan iofs koppla värmekameran till datorn och få en mer eller mindre klumpig övervakningskamera ;)
Alltså, om du menar övervakningskamera modell "webkamera från Kjell & Co" så detekterar dom de sk NIR (near infra red) våglängderna, dvs reflekterat ljus precis utanför det synliga områdets längsta våglängder (= man måste lysa upp med en IR-lampa för att se något).

Om du menar "riktiga IR-övervakningskameror" som detekterar långvågig IR så är skillnaden primärt att övervakningskamerorna inte behöver vara radiometriskt kalibrerade, och kan då ha finesser som zoomoptik och liknande. Man prioriterar också bildskärpa och upplösning och filtrering för att kunna upptäcka föremål på långa avstånd.
 
roland53 skrev:
Hur ska man egentligen kunna skydda sig :wow:
Knappa med en penna. Som en extra bonus slipper man dessutom virus och bakterier.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.