Tänkte visa mitt cyclone bygge.

Jag har kollat på cyclonecentral och försökt efterlikna deras lilla modell.

Har inte följt några mått utan kört med ögonmått och gissat vilt.

Nästa steg är att limma ihop delarna.

Och det stora testet.

Min uppsamlings tunna är från Ikea men kommer inte ihåg namnet. Kostade 70kr på blocket.

Själva cyclonen är av aluminiumplåt 0,7 mm tjocklek och i skarven satte jag dubbelhäftande tejp som jag hoppades skulle hålla ihopa konen när jag skulle fästa ihop den. Den är tätat med Tec 7 i skarven och sen ihop satt med popnitar.

Toppen är en 12 mm plywood skiva som jag gjorde ett spår i för konen. Även i botten av konen så finns en fästring för att få helt tätt mellan soptunne locket o konen
Pappmallen
ImageUploadedByByggahus.se1395082105.878247.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Soptunna
ImageUploadedByByggahus.se1395082143.160433.jpg
Skapa konto

Konen
ImageUploadedByByggahus.se1395082169.283658.jpg
Skapa konto

Lock o rör
ImageUploadedByByggahus.se1395082194.705635.jpg
Skapa konto

Bottenplatta
ImageUploadedByByggahus.se1395082225.809032.jpg
Skapa konto

Skarven
ImageUploadedByByggahus.se1395082253.826156.jpg
Skapa konto

• Gilla
Real7 och 1 till
  • Laddar…
Jag byggde en cyclone liknande din men i 0,7mm stålplåt sådär lite på känn och den fungerade sådär ca 50% separation men efter lite forskning på nätet hittade jag denna sidan http://billpentz.com/woodworking/cyclone/cyclone_plan.cfm med lite matnyttig information. Men det blev så att jag köpte kinamodellen då den nästan är billigare än att bygga själv.
På sidan finns en exelfil som man kan mata in lite uppgifter i och få ut ritning med mått, jag testade med kinacyklonens mått och dom stämmer rätt bra med värdena i filen.

Hembygget!
IMG_1432.jpg
Skapa konto

Vad var det som gick fel med ditt hemmabygge ?
Har du provat att mata in dina mått ?

Tydligen är den lite kort och knubbig, om jag skummat rätt så ska diametern vara 3ggr så stor som insläppet och själva konen vara 3ggr diametern alternativt 1,63ggr diametern om man har brist på plats.
Ditt bygge ser ju slankare ut så den kommer nog fungera bra.

Ja funkar det inte så får jag börja om

Ironpower:
Bara man tittar på din cyklon så ser man att den borde separera bättre än 50%. Så kinkigt är det inte med måtten. Har du kanske satt utsuget för högt så skräpet tar genvägen?

Real7 skrev:
Ironpower:
Bara man tittar på din cyklon så ser man att den borde separera bättre än 50%. Så kinkigt är det inte med måtten. Har du kanske satt utsuget för högt så skräpet tar genvägen?
Kolla att den inte drar tjuvluft. Det krävs väldigt lite läckage bakvägen för totalfel.

Precis som Fiskbuggaren säger så kan den inte vara tät.
Sätt en större påse över cyklonen. Tejpa påsen vid insug och utsug och och mot tunnan. På så vis märker du om den inte är tät. Påsen imploderar.

Pär

Ni får ursäkta en dum fråga, men vad har ma en sån här apparat till? :)

JothaR skrev:
Ni får ursäkta en dum fråga, men vad har ma en sån här apparat till? :)
Den är till för att avskilja så mycket skit som möjligt ner i behållaren under och inte in i dammsugaren.

Cyklonen bygger dessutom på filterlös separation så prestanda avtar inte med tiden ( och man behöver inte köpa lika många dyra filter lika ofta). En dammsugare blir typiskt klenare och klenare i takt med att påsen fylls på.

Ja det är möjligt att det är nån svetspor som läcker luft och den är nog lite bättre än 50% egentligen men nu har jag ju kinamodellen så det blir nog inga mer försök med hembygget, inte förens jag köpt en spånsug som behöver en större cyklon iaf :)

När det gäller läckage så är det extra dåligt om det läcker i uppsamlingstunnan eller i skarven mellan cyklon och tunna. Även det minsta läckage där försämrar separationen dramatiskt

• Gilla
pär h
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.