Är det verkligen ok att ta andras bilder och publicera dom på ny plats bara man anger källan?
 
Se på alla bloggar idag. Om du som enskild visar några bilder och tydligt anger källan så är det knappast systematiskt. Jag brukar dock kontakta de jag lånar bilder av redaktionellt.
 
Jasså? Jag trodde upphovsrättslagen gällde även på internet...
 
Vi har ju fenomenet pinterest idag och google bilder som har gjort att det där har varit smått omöjligt att fullfölja. Surfa in på skonahem.se så får du se hur Bonnier tolkar upphovsrättslagen för bilder numera.
 
Bara för att alla gör det innebär det ju inte att det är rätt?
 
Att göra det i en blogg tycker jag är ok. Att göra som pinterest tycker jag är ok. Att göra det i ett forum tycker jag är ok. Att ett företag tar en bild för att trycka upp reklam med bilden tycker jag inte är ok. Lägger man ut en bild på nätet som inte är personlig och som det inte är människor på, så kan man nog förvänta sig att någon vill använda den och vill prata om bilden. Surfar man in på en proffsfotografs hemsida och börjar plocka dennes bilder så är man nog ute och cyklar.
 
Så du menar i princip att eftersom det är då lätt att få tag på bilder så är det okey att publicera dom bara man anger källa?

Då borde ju samma gälla musik och film, bara jag anger källa?

Jag förstår att människor tar bilder och återpublicerar dom. Däremot att utfästa en tävling där man vinner på grund av att man publicerat en annan persons bild tycker jag är lite märkligt.
 
Du får ju gärna ta bilderna själv. Och ofta är det ett företag som står bakom som blir väldigt glada för att man ger dem cred/exponering. Att lägga ut fina bilder på hus är ett sätt för hustillverkare och arkitekter att göra reklam idag. En mäklare får ju gratis reklam om du lånar en bild från denne.
 
Då är vi i alla fall överens om att vi tycker olika. :) Lycka till med tävlingen.
 
peternicklas
Den som har tagit bilden, äger den. Publisering utan medgivande bryter mot upphovsrätten. Finns ett antal som har åkt dit på detta. Är samma regler som för musik och film.
 
Det är en intressant diskussion. Bryter google och pinterest, skönahem och alla världens bloggare mot upphovsrättslagen?

Detta är internet. Nya tider. Till och med de stora dagstidningarna tar bilder och skriver "Källa: Instagram".
 
Jag antar att BH har koll på upphovsrättslagen, och läser Marlens inlägg som lite bränsle på brasan för att få en diskussion.

Skulle aldrig lägga upp bilder här om dessa får användas så som det beskrivs "att källan anges".
Google har en funktion för att sålla fram bilder du får använda, det blir inte många kvar med det filtret på.

Enligt BH
§ 4.13 Upphovsrätt
Du har själv upphovsrätten till text och bild du lägger ut på Byggahus.se, men det innebär också en skyldighet att följa svensk lag och dessa regler. Byggahus.se och Eskilsson & Eskilsson AB har dock rätt att utan särskild ersättning använda material som har publicerats på Byggahus.se i det redaktionella harbetet.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Det är en intressant diskussion. Bryter google och pinterest, skönahem och alla världens bloggare mot upphovsrättslagen?
Ja, om de bryter mot upphovsrättslagen. Antingen följer man lagar som gäller för alla, eller så bryter man mot dem.

Marlen Eskilsson skrev:
Detta är internet. Nya tider. Till och med de stora dagstidningarna tar bilder och skriver "Källa: Instagram".
Om nu dessa gör fel, berättigar det er att göra likadant?
Är det ok med svartjobb, "när så många andra gör det oxå"?

Som Magnus Betnér hade skrikigt: "neeeeeiiijjj! det är sammmma lag nu som då!". Ni vill bara inte göra rätt för er.
 
Alla världens bloggare bryter troligtvis inte mot svensk upphovsrättslagstiftning men säkert några svenska. Som alltid har användarna ett stort ansvar att följa tillämplig lagstiftning, oavsett om man tycker att den är föråldrad eller ej. I Pinterests användarvillkor står t.ex. klart och tydligt att man inte får publicera något som "kränker någons immateriella eller andra rättigheter eller kränker någons privatliv." http://se.about.pinterest.com/use/#infringes-rights
 
Det är tydligt att det är många som inte som tänker som jag. Jag har dragit tillbaka tävlingen och får fundera ut något nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.