Tittar på sommardäck och funderar över den skala som numera finns på däck. A-F, samma som lampor eller vitvaror etc.

Vad är egentligen bra, vad gäller bränsleförbrukning?
Läser man texten hos däckförsäljarna är tex ett "C" däck ett miljödäck med med bra bränsleekonomi.

För mej ser C inte så bra ut. Eller är det det?
 
Skillnaden mellan A och G är ca 7.5% så ju högre ju bättre.
 
I vi bilägares senaste nummer så testar dom sommardäck. Tyvärr så finns det inget däck som är bäst på alla plan, man får nog välja vad som är viktigast säkerhet, komfort eller ekonomi.
ImageUploadedByByggahus.se1394743746.601063.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
CalleSpeed skrev:
C är helt ok. Det måste du sätta i balans mot andra bokstaven som är våtgrepp är den låg så är det ett riktigt skit däck. C-A däck är ett bra däck! Ett A-F är troligen hårt som en hockeypuck och ett riktigt skit däck!

[länk]

//Calle
Detta kollade jag på: http://www.euromaster.se/produkter/...bil/sommar/goodyear/efficientgrip-co/se700164

Men även ett Kumho B-B däck. Goodyear har fler stjörnor, prismässigt är de ungefär lika i normalpris.
 
Redigerat:
Köp Continental PRemium Contact så går du aldrig fel. Strunta fullständigt i miljö och förbrukning för det är bara bluff. Hade Michelin miljödäck på V70:n och bakvagnen dansade rumba i varje potthål, bytte till Conti och bilen kändes som en BMW. Kunde inte mäta någon högre förbrukning. Livslängden har varit cirka 6000 mil men jag kör iof sig som en kärring. Du kommer aldrig att glömma sekunderna då ett barn kliver ut framför bilen och du inser att du inte kommer att hinna stanna för att du valde miljödäck.

Kommer det faitrrade-märkta miljöekonomidäck utan klorerade transfetter bla bla bla som matchar väggrepp hos prestandadäcken så låt gå att de kostar mer men som sagt offra aldrig någonsin väggrepp i dina normala körsituationer för inbillad ekonomi. Dessutom när jag kollar Däckonline och liknande och räknar på totala priset med montering så är inte Conti särskilt mycket dyrare, du får CPC5 monterat för 1000-1100 kr här i GBG i 205/55-16.
 
Din du säger stöds av testet nedan, ContiPC 5 är bäst på bromsgrepp på torr asfalt men än mer överlägsna på våt asfalt, ska man prioritera säkerhet, som man borde? så finns nog inget bättre val.

ImageUploadedByByggahus.se1394790535.604842.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1394790547.900040.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1394790589.688122.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Riktigt interessant information. Däremot är den fel-presenterad. Det är ett stort "no no" att inte börja skalan från 0. Det gör att man inte kan titta på längden på staplarna och se hur mycket det skiljer sig.

Det sagt håller jag med om slutsatsen. Om valet är att köra över någon med 20 meter eller att stanna i tid vet jag vad jag valt.
 
När jag tittar på sommardäck så är det bromssträcka på vått väglag samt ljudnivå som jag väljer efter. Resten är skit samma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.