28 844 läst · 27 svar
29k läst
27 svar
Fläktkonvektor för sockel i köket
Ja det är en termostat som kopplas till uttaget där man stoppar in stickproppen till fläkten. Den stänger helt enkelt av strömmen när viss temperatur uppnåtts. Jag har en sån men kopplat ur den. Det är f.ö. inbyggt i konvektorn att den stänger av fläkten själv när temp. in på vattnet går under en viss temp...tror det är 25 grader eller nåt sånt.
Tänk verkligen efter om den behövs. Vi öppnade upp mellan v-rum o kök, kopplade bort elementet i köket och valde att inte sätta in en ful, illalåtande konvektor och saknar den inte alls. Köket får värme från omkringliggande hall o v-rum. Trots en kall vinter har vi inte frusit när vi stått o lagat mat. Kanske kan spara pengarna istället
Absolut en poäng att ta hänsyn till. En annan poäng med nytt kök utan element som jag insåg är att nya saker (induktion/ugn) knappt alstrar ngn spillvärme. Förr kunde man ju svettas vid spisen när plattorna gassade och ugnen läckte värme som ett såll. Nu är det ju i princip kallt. Prislappen för en kickspace från England är inte mkt och man kan nästa chansa. Gillar man inte det så är det ju bara att sätta dit en hel sockel framför.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Hej!
Vet att tråden är gammal, men har funderingar på att sätta denna typ av konvertor på några ställen då vi har ett riktigt lågtempsystem (VP med golvvärme idag) och då torde dem fungera bättre än radiatorer där man kan stå ut med ljudet. Men det är just det jag funderar på - hur mycket låter dem egentligen?
Tänkte att du har säkert hunnit få en bra uppfattning av det nu
Vet att tråden är gammal, men har funderingar på att sätta denna typ av konvertor på några ställen då vi har ett riktigt lågtempsystem (VP med golvvärme idag) och då torde dem fungera bättre än radiatorer där man kan stå ut med ljudet. Men det är just det jag funderar på - hur mycket låter dem egentligen?
Visst hör man den, men mest om man inte har nåt annat igång samtidigt (vi har vår i köket). Den har två hastigheter och kör man den på lägsta så hörs den knappt alls om det är helt tyst i rummet. Kör man den på högsta så hör man den helt klart, man kommer aldrig vänja sig så mycket att man inte skulle höra den. Men grejen är den att det sällan är tyst i vårt kök, barn som härjar, diskmaskin så går, varmluftsugn som surrar mm. Och då tänker man inte på fläkten alls.Marcussjogren skrev:Hej!
Men skulle jag sätta mig och meditera eller nåt sånt galet så skulle jag nog knäppa ner den på lägsta hastigheten.
En fördel har jag märkt nu på morgonen när det är lite småkallt på golvet så ställer man sig gärna vid fläkten och fixar frukost för där blåser det varmt och skönt.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Skönt att höra! Jag är nämligen i valet och kvalet på om jag ska bygga en egen med datorfläktar som kan flytta runt 130-140 kubik luft per timma med knappa 19dB, eller om man ska lata sig och köpa en beg kickspace för en spottstyver på blocket (ca 1500.
Har ni förresten våldsamt hög framledningstemperatur i ert system, eller kör ni med t ex golvvärme i andra rum?
Har ni förresten våldsamt hög framledningstemperatur i ert system, eller kör ni med t ex golvvärme i andra rum?
Vi har vår i köket också. Jag är helt klart mer ljudkänslig än normalmänniskan. Högsta läget tycker jag är alldeles för brusigt. Lägre är funkis och försvinner em hel del i annat brus men varje gång jag slår av den helt är det riktigt skönt. Det är väl lite som med en modern tyst köksfläkt. Lägsta hörs knappt men när man stänger av så är det befriande. Så det är min upplevelse om ljudet.
Gillar också att stå precis vid den. Varmt och skönt.
Mata den med så varmt vatten du kan. Det är väldigt avgörande för hur mkt den värmer. Kolla deras rumsvolymberäkning/värme-formel.
Gillar också att stå precis vid den. Varmt och skönt.
Mata den med så varmt vatten du kan. Det är väldigt avgörande för hur mkt den värmer. Kolla deras rumsvolymberäkning/värme-formel.
Jag köpte http://www.eveco.se/produkter/flaktkonvektorer/space-saver/
Håller på och monterar köket nu, konvektorn är på plats men endast provkörd än så länge. Jag har Epoq så sockelhöjden är inget problem för mig, jag köpte SS5-modellen.
Verkar fungera bra. De har även en modell som passar 80mm sockel med.
Håller på och monterar köket nu, konvektorn är på plats men endast provkörd än så länge. Jag har Epoq så sockelhöjden är inget problem för mig, jag köpte SS5-modellen.
Verkar fungera bra. De har även en modell som passar 80mm sockel med.
Liknande trådar
-
Sockelförslag till platsbyggd bokhylla
Möbelsnickeri -
Vad är det här för sockel? Vilken lampa ska jag köpa som passar?
Belysning -
Tips på fläktkonvektor / konvektorradiator av god kvalitet för värme i källare?
Värme allmänt -
Vad är det för sockel på gatulampan?
El -
Bygga golvsockel för dold rördragning
Byggmaterial & Byggteknik