köpte huset för 2 år sedan. efter att vi bott i huset ett halv år börgade motorn på vinden stanna helt plötsligt. senast i dag va jag på vinden och kollade lite.

fläkten får ström och när jag liksom snurrar på fläkten går den igång och funkar men den startar inte av sig själv.

så till exempel slår jag av strömmen och sen på igen får jag hjälpa fläkten att starta. och sen tar det en halv timme eller timme så stannar fläkten troligtvis av att fläkten blir för varm. då när jag känner på fläkten efter att den stannat så en den super varm.

vad kan detta vara ?`tacksam för all hjälp-

Vad är det för motor?

Min gissning är att lagerna är kass..

Om det är 1-fas motor så är det troligen startkondensatorn som är kass.

jag tror inte att det är lagerna. motorn går hur fint som helst när den är igång. inga missljud och snurrar kanon. och motorn som sitter där är bytt nya lager osv för inte så länge sedan.

dock vet jag inte hur förre ägaren har varit med att rengöra. jag har en värmeväxlare som går up som en trekant i lådan. ska man kunna se igenom värmeväxlaren ? lyser jag med ficklampa så ser jag inte ljuset från andra sidan genom flänsarna eller vad man kallar de.

sen startar den ju om jag snurrar på den så det kan ju vara kondensatorn. men varför blir den så varm så den stannar . kan det vara för att värmeväxlaren e igensatt och den får ingen luft ?

HansNorring skrev:
jag har en värmeväxlare som går up som en trekant i lådan.
Värmeväxlaren är normalt fyrkantig du ser bara övre hörnet av den, testa om du kan dra upp värmeväxlaren.
Det håll du troligtvis försöker lysa igenom skall det vara tätt.
HansNorring skrev:
sen startar den ju om jag snurrar på den så det kan ju vara kondensatorn. men varför blir den så varm så den stannar
Visa fläktmotorer behöver kondensatorn även under drift, är kondensatorn trasig går motorn ineffektivt och överhettas.

okej. är kondensatorn den lilla vita runda saken :p haha ?

tack för alla svar :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.