@Qunaki

Haha nä inte ett slott, men är lite av en arbetsskada så jag har rökdeckare och ir i alla utrymme sen även akustiskaglaskross vid alla fönster och mk på alla dörrar och garageportar :)

Vad ska du med kabel till alla fönster? Mk?

Var har du sett tips om scen, det har jag missat....
 
@andper
Japp tänkte mk och givetvis helst trådat (värst är att alla fönster har dubbla bågar).
Beställt en akustik för största rummet.
Skorstenen i huset "WC", gör att jag kan komma runt det mesta.

Sorry, så nu att det var du själv som svarat på ditt egna inlägg (sid 189).
Varför inte en komb-switch, den är true när två saker är sanna (natt och tripp), samt en scen för fördröjning. Annars borde väl PLEG funka bra för allt, fast nu vill RTS ha betalt för den pluggen (Bamsefar blev förbannad och har bytt till HC2 - heja).

Edit:
Tycker det är piss att rökdekarna inte har egen summer/ljud i sig (det finns dock de med). Batteri är ju ett skit i sig, men att överlåta allt till tråd och ett backup-batteri är ju heller inget bra för säkerheten,
 
Redigerat:
Andper skrev:
Ingen som har koll på hur man får fram denna funktionen alltså? Eller den är kanske för avancerad..
Jag har löst det genom att göra en "arm" på rörelsedetektorn när jag kör scenen "god natt". Den scene släcker alltså hela huset och ställer om rörelsedetektorer till "arm".
Sedan har jag gjort en scen "rörelse natt" som triggas av rörelse vid detektor som är "armed". I den scenen har jag att belysningen tänds direkt ("immediate"). Samt att jag ställt in en fördröjning ("delay") på så många minuter jag vill att lampan ska lysa efter aktivering.
 
@Qunaki

Jag var inne på det med men tyvärr han jag inte när vi byggde nytt hus med barn, fru och jobb

Ta betalt för Pleg kan jag kanske förstå men då bodde han släppt en pleg2 istället

Varför är inte tråd och batteribackup bra??
 
Snablis
@Qunaki.
Det jag lagt in om Philion är för att jag insåg jag att man inte ser vad som är vad på fotot så jag skrev vilken som är vad sista bilden. Ingen av dessa brytare som jag ska koppla in är trappkopplade.

Idag blir det besök på Classe (bra att ha arbetsplats i ett centrum) för inköp av iaf en ny monostabil brytare.
Taklampa kök: Blå och orange i taket. Brun och orange till brytare. Brun borde va L1 och Blå N.
Knapp till utebel och hall-lampa har iaf brun, vit och svart på brytaren. Brun är även med här så borde va L1.

Jag förstår att diskussionen här kan kännas obehaglig för en del, med att väntan på att "Snablis inte skriver mer, för hans hus brann ner..." ;-) Jag ska mäta hursomhelst men behöver några grundläggande funderingar bekräftade:

1. I väggbrytare (utan trapp) används tändtråd och Fas. Fas är "samma" Fas överallt och inte beroende på vilken dosa den syns i (förutsatt att den går till samma säkring), korrekt?
2. Nolla är också samma oberoende av var du hittar den, korrekt?
3. Tändtråd går från brytare till lasten och vidarebefodrar Fasen, korrekt?

När jag nu frågar dessa saker slår mig en annan sak. Kan sånt här skumt beteende bero på att man använt Fas och Nolla från olika grupper?

/Jocke
 
Nu är tydligen expressen-artikeln ute i butik (i Stockholm iallafall). Här nere i Skåne får vi nog vänta tills imorgon.

expressenFront.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ola Lundström och 5 till
  • Laddar…
Akahigi
Akahigi skrev:
Kan man koppla en co2sensor typ: [länk]
till Fibaros universalsensor? Skulle vilja mäta co2 och luftfuktighet i sovrummen men inte pynta 4 kex per z-wave sensor som någon modell jag såg kostade.
Den du länkade till kostade 117 Euro fast det stod kronor, men det såg du antar jag :)
 
Akahigi
KristoferL skrev:
Den du länkade till kostade 117 Euro fast det stod kronor, men det såg du antar jag :)
Ja, märkte det, men ett kex plus sensor är ju inte 4 kex, fortf :)

Ska vara typ 900kr eller så har jag för mig.
 
@Akahigi

Kan man inte köra en co2 med larm typ Max 1000ppm så larmar den. Måste ju vara billigare än att se PPM live i vera. Oftast så mäts ju PPM i 0-10v dvs 10v = 2000ppm kanske man kan få in en 0-10v signal och berätta att 10v motsvarar 2000ppm. Annars går det säkert att lösa med Arduino, kolla med Hek
 
Akahigi
Andper skrev:
@Akahigi

Kan man inte köra en co2 med larm typ Max 1000ppm så larmar den. Måste ju vara billigare än att se PPM live i vera. Oftast så mäts ju PPM i 0-10v dvs 10v = 2000ppm kanske man kan få in en 0-10v signal och berätta att 10v motsvarar 2000ppm. Annars går det säkert att lösa med Arduino, kolla med Hek
Det jag vill är att typ få in det i min hc2 och om ppm>800 så ska den öka på ventilationen.
 
Rapport från HC2 konverteraren:

Såhär en dryg vecka efter att jag bytt från Vera Lite till Fibaro Home Center 2 så kan jag säga att visst det finns lite begränsningar även i HC2 (det visste jag) och visst det dör noder (men jag ser dom aldrig så det verkar fixa sig själv - varför noder dör i HC2 men inte i Vera vete katten) - men jag är fortfarande positivt överraskad. Jag hittar roliga små script som fungerar så 17on mycket bättre än i Vera (som auto light off med snygga sliders med mera), ett grymt verktyg för att editera kod bättre (HC2 toolkit, installeras på Windows och gör livet en hel del enklare, framförallt för den som är ny i HC2 och antagligen gör livet löjligt lätt för den som aldrig kodat script förut). Idag har jag lösningar på ALLT som jag hade i Vera'n - men jag har inte hunnit koda alla rutiner än. Förvånansvärt få LUA script än så länge faktiskt, men det kommer nog bli flera eftersom kraven har höjts nu när jag har kraftfullare hårdvara. Just det, allt är såååååååå mycket snabbare och GUI't svarar snabbt som 17on. Det är som en annan värld.

Såhär långt alltså mycket nöjd. Återkommer när saker börjar bli mera kompletta - om någon vecka eller så antar jag. Det går ovanligt snabbt att flytta allt alltså....
 
Andper skrev:
@Qunaki
ex Varför är inte tråd och batteribackup bra??
Tråd och batteribackup är jättebra till larm.
Men till brandvarnare anser jag att det är en sämre säkerhet faktiskt, för om det går sönder/falerar kan allt sluta fungera. Det gör inte individuella brandvaranre samtidigt. Hur vet man ex. att sirenen verkligen fungerar? Det var därför jag skrev att det var synd att brandvarnare inte har en siren i sig själv (jo jag vet att det finns sådana, men de är tydligen inte lika vanliga). Ångrar nu att jag inte köpte två inomhussirener (men det går ju att komplettera).
 
Bamsefar skrev:
Rapport från HC2 konverteraren:

Såhär en dryg vecka efter att jag bytt från Vera Lite till Fibaro Home Center 2 så kan jag säga att visst det finns lite begränsningar även i HC2 (det visste jag) och visst det dör noder (men jag ser dom aldrig så det verkar fixa sig själv - varför noder dör i HC2 men inte i Vera vete katten) - men jag är fortfarande positivt överraskad. Jag hittar roliga små script som fungerar så 17on mycket bättre än i Vera (som auto light off med snygga sliders med mera), ett grymt verktyg för att editera kod bättre (HC2 toolkit, installeras på Windows och gör livet en hel del enklare, framförallt för den som är ny i HC2 och antagligen gör livet löjligt lätt för den som aldrig kodat script förut). Idag har jag lösningar på ALLT som jag hade i Vera'n - men jag har inte hunnit koda alla rutiner än. Förvånansvärt få LUA script än så länge faktiskt, men det kommer nog bli flera eftersom kraven har höjts nu när jag har kraftfullare hårdvara. Just det, allt är såååååååå mycket snabbare och GUI't svarar snabbt som 17on. Det är som en annan värld.

Såhär långt alltså mycket nöjd. Återkommer när saker börjar bli mera kompletta - om någon vecka eller så antar jag. Det går ovanligt snabbt att flytta allt alltså....
Ja HC2 toolkit verkar grymt. Synd att det inte finns till OS X bara 😞 Funderar helt allvarligt på att antingen fixa Windows på Macen eller införskaffa en billig PC enbart pga detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.