Det här kände jag igen direkt,visste vart det skulle bära hän med.vi har ett relativt nytt område och det man hör med mina grannar så är det massa slänter här och där.och är man inte påstridig från början så får man en slänt upp som ner för på sin tomt.fult och fräckt.du kanske råkade nämna att du skulle plantera vid sidan av tomtgränsen och då tyckte han säkert att du kunde göra det i slänten oerhört fräckt.
 
B
Grundmarken på bägge tomterna var en svacka, nu är den avgrävda tomten i samma nivå som kommunens väg.
Vid bygglovssammanträdet med grannen kom man överens om att bägge tomterna skulle mötas på samma nivå, inget mer har hörts av från kommun eller granne sedan dess.
 
beaver3 skrev:
Grundmarken på bägge tomterna var en svacka, nu är den avgrävda tomten i samma nivå som kommunens väg.
Vid bygglovssammanträdet med grannen kom man överens om att bägge tomterna skulle mötas på samma nivå, inget mer har hörts av från kommun eller granne sedan dess.
Hur vet du detta?
 
Bara funderar.... Det skulle ju faktiskt kunna vara så att det är TS som höjt upp sin tomt och grannen som återställer? Om det nu är så som "beaver3" skriver?
 
Anna_H skrev:
Bara funderar.... Det skulle ju faktiskt kunna vara så att det är TS som höjt upp sin tomt och grannen som återställer? Om det nu är så som "beaver3" skriver?
Dock så kan det ju vara så att det står angivet i bygglovet vem som ska göra ev stödmurar och vilka höjder som gäller.
Där jag byggde så ställde tex kommunen krav på att tomterna skulle ha vissa höjder, att ligga något högre än gatan är ju något man strävar efter då man vill att ev vatten ska rinna från huset mot gatan och inte tvärt om på garageuppfarten.
I mitt bygglov var jag tvungen att rita in ev stödmurar.
Mot de områden där det inte fanns någon granne fanns inte helelr några krav på hur ev skillnader skulle tas ut utan det var den som köpte den tomten som fick ta det problemet eftersom jag byggde före.

Vad som än händer så har man inte rätt att gräva på grannens tomt och man BÖR diskutera en lösning innan man börjar med arbetet.
Vad händer om TS hus tar skada av att de schaktat bort 2 meter av hans tomt?

Sunt förnuft säger ju att man som ny granne diskuterar med befintlig bebyggelse innan man börjar gräva i någon annans trädgård.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Ska du prata med granen så är det bra att veta att han har gjort sig skyldig till självtäkt (gräver på annans mark) och egenmäktigt förfarande (hindrar dig att använda din mark). Om det inte har bestämts något annat för området som en del har frågat om.

Förutom att en häck riskerar att torka om den sätts nära en slänt etc så kan grannen neka dig att sätta häcken vid en tomtgräns. Om ni inte har den tillsammans så är han inte skyldig att upplåta sin tomt för att du ska kunna klippa den mot hans sida. Grannsämjan verkar ju redan ha fått sig en törn.
 
B
Anna H, alla höjer sin tomt till gtunivå eftersom det är en svacka neråtsluttning från gatan, så även grannen.
Men nu har grannen som ligger mellan två färdiga tomterna, kommit på att hela hans tomt skall vara helt plan, och begär då att grannarna skall ta de sluttningar som uppstår på deras tomter, bara för att han skall kunna plattlägga sin tomt och bygga största tänkbara hus och ett 14 meter långt garage på sin tomt, på 1100kvm.
 
peternicklas
beaver3, bor du på samma gata???
Oavsett vem som har gjort vad så krävs det bygglov om man ändrar marknivån med mer än 50 cm.
 
  • Gilla
Bygger i betong
  • Laddar…
peternicklas skrev:
beaver3, bor du på samma gata???
Oavsett vem som har gjort vad så krävs det bygglov om man ändrar marknivån med mer än 50 cm.
Det brukar man ju dock ange i bygglovet vilken nivå man vill ha på huset, att sedan trädgården håller samma nivå är ju tämligen rimligt, du ansöker ju inte bygglov för att bygga i en grop.
Troligen har ju inte grannen sänkt sin tomt 1 meter utan att bygglovet godkänner att huset är så lågt ner.

Dock så borde det ju framgå i grannens bygglov vem som står för stödmurar/slänter.
 
peternicklas
Pumba skrev:
Det brukar man ju dock ange i bygglovet vilken nivå man vill ha på huset, att sedan trädgården håller samma nivå är ju tämligen rimligt, du ansöker ju inte bygglov för att bygga i en grop.
Troligen har ju inte grannen sänkt sin tomt 1 meter utan att bygglovet godkänner att huset är så lågt ner.

Dock så borde det ju framgå i grannens bygglov vem som står för stödmurar/slänter.
Jo då ligger marklovet i bygglovet. Så med andra ord så är det kommunen som ska se till att det fungerar. Var själv ute för en liknande sak. Byggde garage och det placerades 60 cm. ovan mark bara för att få fall till vägen. Detta var markerat på bygglovet.
 
B
Byggloven har alla nivåer lite överallt markerat, vet bara inte vad som står på detta eftersom kommunen inte skickat ut någon förfrågan.
Är det då fel att anta att bygglovsnivåerna ligger på samma höjd kant i kant med grannen?
 
Fast oavsett vilket så får man ju inte gräva på grannens mark, även om det står en höjd markerad. Har någon gjort fel får man ju ta det med kommunen.
 
Jag vet, jag är alldeles för snäll och väldigt konflikträdd. Samt att jag blir lätt omkullpratad. När jag träffade kommunen, grävarna och grannen. Så höll kommunen med grannen att jag måste ta hand om vattnet. Kommungubben viftade också med mitt bygglov som var gjort mot befintlig marknivå när det inte fanns en granne och som visar en slänt på min sida som går ner till den ursprungliga marknivån.

Detaljplanen säger att grannar ska komma överens om gränsen och vi hade överenskommet att det skulle fyllas kant i kant. På gannens bygglov är marknivån säkerligen kant i kant men jag har inte sett det bygglovet.

Massorna som låg där var ömsint utplanerade med kantstöd av stenbumlingar, dränerande sand och matjord. Kostade en hel del både att frakta dit och planera ut. Grävarna lovade mig att fylla upp och snygga till sluttningen så att den blir på en meter men jag anar att de då använder blir skitmassorna som blir över från granntomten. Ska nog kontakta mitt försäkringsbolag så att jag kan få det korrekt ersatt och utfört.
 
Redigerat:
C
Försäkringsbolag???? Hur tänker du nu?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Bostadsförsäkringen täcker ju skada på tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.