Här blev det hätskt.. :) Och jag håller med, sätt stopp för den fräcka grannen i tid, annars hittar han snart på fler dumheter.
 
håller med övriga i tråden. Kan man göra sådana ingrepp på andras mark utan att fråga först så anser iaf fall jag att förtroendet är förbrukat om man inte har en väldigt bra förklaring.
Hur förklarar grannen att de inte kollat med dig först om detta var okej?
 
Ja detta var intressant nog för att vi svenskar ofta anses som tysta och inte vill ta konflikt , sådan är även jag. MEN detta fall är det värsta jag hört! Här skulle tillochmed lilla konlikträdda jag berätta vänligt men bestämt för grannen att :hans problem hans tomt mina problem min tomt! ( Men det skulle nog vara tuffar ord jag använde för att markera att grannen gjort fel och att fyller igen direkt och att han i fem år står för kostnader med återfyll om han inte vill ha en polisanmälan! Vad sa kommungubben då ? Tyckte han du skulle ha slänten hos dig ?
 
Redigerat:
Snailman
Jag har en slänt mot grannen på min mark och det är verkligen inget man vil ha, grannen är ju den som ser detta mest och har åsikter om den, har varit ett antal olika ägare där, och nästan alla har haft åsikter om den...

den går ju inte att klippa med gräsklipparen då den är ganska brant så får ta den med trimmern, är ju inte säkert man kan stå på grannens tomt och klippa den och då är det krångligt

är väl ett antal problem som varit med den under åren, som man gärna vlil slippa, så gå aldrig med på detta...
 
Bygglovet som det torde ha är offentlig handling. Bara ringa kommunens bygglovsarkiv och begära ut bygglovet. Många kommunen skickar gratis via mail. Annars kostar det några kronor per utskrift,
 
Du ska absolut inte ge dig. MEN vi byggde i Falun för två år sedan där ett helt område sluttade, så det är slänter mellan varje tomt. Där var det t o m uttryckt i texten från Byggnadsnämnden att "slänter mellan tomterna sker genom överenskommelse mellan fastighetsägare". OM det är så i ditt fall så är ju den första missen att grävarna började gräva utan att ens prata med dig. För oss blev det tvärtom - grannens grävare höjde deras marknivå så vi fick en 2 m hög slänt...med tomtgränsen i mitten...dessutom var det muntliga rådet i området att den fastighetsägare som ser slänten ska oxå ta hand om och vårda den...Jag var inte nöjd, men det gick liksom inte att bråka med ngn om detta. Men mitt tips till dig är Gör det! Du ska inte acceptera slänt på din sida (men som sagt det var vi tvungna att göra ändå..) Lycka till! (det är dock aldrig roligt att tjafsa med dem man ska bo länge bredvid).
 
Som flera har påpekat: DU kommer att få ett "svartbygge" på tomten. Är du beredd att ta den risken?

Att den nuvarande grannen tar på sig ansvaret betyder ju inte att den kommande granne (om de säljer) tar på sig ansvaret.
 
D09
Kan bara instämma.

Fy fan vilken fräckhet!

Trist att du verkar ha fått grannar som inte kan skilja på ditt och mitt.

Se till så att grannen tar hand om slänten på sin tomt.

Annars så dra det hela resan med de verktyg/ instanser som beskrivits.

Tips Banda det ev samtalet.
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Kan bara hålla med, det finns ingen som helst anledning för dig att ens acceptera 0,5m slänt på din tomt!

Ser egentligen bara en lösning och det är en mur på grannens tomt som når upp till din befintliga marknivå, allt annat är iaf för mig förkastligt då din tomt redan är rrlativt smal här, är ju även stor risk att du i all framtid kommer att irritera dig på en lösning kompromiss som du aldrig efterfrågat.
 
Grannen har gjort intrång på din fastighet och schaktat bort massor vilket är en direkt olaglig handling.
Om grannen vill sänka sin marknivå och har tillstånd till det så är det hans skyldighet att säkerställa så att din fastighet (tomt) inte tar skada.
Däremot så kan du inte påvisa vilka åtgärder han skall göra på sin fastighet så gå inte in och kräv en mur. Det är lika lite din sak att bestämma vad han gör på sin fastighet, precis som han definitivt inte får gräva på din fastighet.
 
Slänt ska vara på grannens tomt. Dom måste ordna med en mur så din tomt har samma höjd som den hade innan.

Och inget annat. Stå på dig nu. Gå inte med på något.

Har granne bygglov för att sänka sin tomt?
 
Varför skall TS stå ut med en "förstörd" del av tomten bara för att grannen vill ha en nivåskillnad och därmed en sluttning?
Nej som alla säger jag håller med, grannen skall återställa din tomt...

För övrigt är det oerhört fräckt att utan lov bara gräva på TS tomt, kunde gått ledningar, dränering eller annat i marken som nu är förstört...

Bara att hoppas på att detta var ett "olycksfall i arbetet" av grannen, så att TS slipper vara med om att grannen tar för sig mer och mer....
 
D09
Zixten skrev:
Varför skall TS stå ut med en "förstörd" del av tomten bara för att grannen vill ha en nivåskillnad och därmed en sluttning?
Nej som alla säger jag håller med, grannen skall återställa din tomt...

För övrigt är det oerhört fräckt att utan lov bara gräva på TS tomt, kunde gått ledningar, dränering eller annat i marken som nu är förstört...

Bara att hoppas på att detta var ett "olycksfall i arbetet" av grannen, så att TS slipper vara med om att grannen tar för sig mer och mer....
Tror nog på ett utstuderat "olycksfall"

Utsättningspinnarna synd tydligt på korten och då blir en olycka mindre trolig.. ;)

Blir bara irriterad när jag ser sånt arrogant beteende.

Jag hade nog skjutit en säkring direkt.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
En fundering, vad säger bygglovshandlingarna föra era fastigheter?
Måste bara dubbelkolla, ligger Er fastighet/hus på rätt nivå så den inte hamnat högre än som var avsett?
Är det detaljplanerat där kommunen anlägger vägar så brukar nivåer vara tydligt angivna.
Skulle vara bra om du kan återge lite mera detaljer och förutsättningar som gäller i området.
 
AndersS skrev:
En fundering, vad säger bygglovshandlingarna föra era fastigheter?
Måste bara dubbelkolla, ligger Er fastighet/hus på rätt nivå så den inte hamnat högre än som var avsett?
Är det detaljplanerat där kommunen anlägger vägar så brukar nivåer vara tydligt angivna.
Skulle vara bra om du kan återge lite mera detaljer och förutsättningar som gäller i området.

Ointressant grannen gräver på fel fastighet så är det bara!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.