lordmetroid skrev:
Vi var varit upp till byggnadskontoret i kommunen och diskuterade tomtgränsen. I samband med det så fick grannen komma så att vi diskuterade det hela.
Efter lite förhandlingar så fick vi en överenskommelse att grannen tar slänten i framkant och jag tar slänten i bakkant. Jag är nöjd med förhandlingen då vi båda fått ge och ta.

Ledsen att det blivit lite konfust, jag visade min pappa som kallar sig Beaver3 denna tråd som jag skapat för att få råd om vad jag ska göra och han har uppenbarligen inte någon forumvana då han har helt plötsligt bara stövlat in i diskussionen utan att förtydliga sig.
Trevligt att du är tillbaka för nyfikenheten har varit stor. (y)
 
Lordmetroid,
Har ni hat ett nytt möte eller är detta det som beskrivits tidigare ?
 
Lottisz skrev:
Lordmetroid! Avviker från tråden för att jag hittat inlägg från dig att du byggt ett Mammuthus. Vi är nära byggstart för ett nyckelfärdigt hus med dem och undrar om du har tips och råd till oss. Vad jag förstått så är vårt hus det första nyckelfärdiga hus de bygger nånsin i Sverige och är givetvis nervös över det :) se vår hemsida lottaochjocke.blogspot.se/?m=1
För att inte gå off topic i denna tråd så har jag skrivit en liten review i tråden http://www.byggahus.se/forum/hustillverkare/171155-mammutthus-mummutti-hirsi.html
 
Slure skrev:
Lordmetroid,
Har ni hat ett nytt möte eller är detta det som beskrivits tidigare ?
Det blev ett nytt möte.
 
M
lordmetroid skrev:
Vi var varit upp till byggnadskontoret i kommunen och diskuterade tomtgränsen. I samband med det så fick grannen komma så att vi diskuterade det hela.
Efter lite förhandlingar så fick vi en överenskommelse att grannen tar slänten i framkant och jag tar slänten i bakkant. Jag är nöjd med förhandlingen då vi båda fått ge och ta.
Fattar inte vad du ska vara nöjd med att du ska få ge något över huvud taget? Är det något som du inte sagt här som ligger bakom?
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Det är väl det som jag pekade på tidigare: Fyllt ut för mycket i relation till vad bygg/marklovet säger.
 
Nja, det beror ju på vem som ägde marken när TS fyllde ut för mycket (om det ens har skett).
Om grannen inte ägde marken vid tillfället för TS utfyllnad så kan den inte säga nåt om det (för sin egen räknings skull), däremot kan grannen påtala felet för kommunen.
 
Nu gjordes ju den där förhandlingen hos kommunen, och då borde väl bygglovsritningarna ha åkt fram, och på dem har de då kunnat se om TS har fyllt ut mer än lovligt. Om jag inte minns helt fel (orkar inte bläddra tillbaka i tråden) så skrev TS uttryckligen att på bygglovsritningen så är sluttningen på TS tomt.

Jag pratar alltså inte om att TS har fyllt ut för LÅNGT (in på grannens tomt) utan för HÖGT.
 
Ja, men om t.ex. kommunen ägde tomtmarken när TS gjorde sin höjning/fyllning så är det en ensak mellan TS och kommunen. Det ger inte grannen rätt att i efterhand gräva på TS mark.

Så jag tror fortfarande att alla fakta inte finns i tråden.
 
JOW skrev:
Ja, men om t.ex. kommunen ägde tomtmarken när TS gjorde sin höjning/fyllning så är det en ensak mellan TS och kommunen. Det ger inte grannen rätt att i efterhand gräva på TS mark.
Det har jag inte sagt heller, jag har sagt att det kanske var anledningen till att TS gick med på att ha halva slänten på sin sida.

Så både TS och grannen har gjort fel alltså och har gjort en överenskommelse som de bägge tycker är ok.
 
Redigerat:
B
shadowfire skrev:
Jag tror jag hänger med lite i varje fall.
Den obebyggda tomten de gräver på sluttar åt två håll. Den sluttar nedåt/bakåt mot en sjö och den sluttar åt höger sett från bilden som TS postade.

Detta skrev TS (eller någon i TS familj) på maskinistenforumet:


Alltså, på baksidan ner mot sjön har de fyllt upp tomten så att garaget (tror det var ett garage planerat där) ska få plats. Det gör att TS tomt sluttar och det blir en höjdskillnad upp till grannens tomt. Vid gatan/vägen närmast kamerapositionen på bild, så är det motsatt - här sänker grannen marknivån för att komma så nära tomtgränsen som möjligt.

Uppenbarligen finns det en överenskommelse mellan TS och grannen sedan innan - men var den skriftlig och ihop med byggnadsnämnden? Eller bara "snack över staketet"? Får känslan av att dessa personer har kopplingar till varandra, kanske är glesbyggd där "alla känner alla" och att snacket kanske inte blir lika officiellt som i en större stad där man är vana att kräva papper på precis allt som överenskommits :)

För att få mer klarhet i detta, så hade det varit intressant o veta hur överenskommelsen gjordes samt hur det gjordes på baksidan där då grannen höjt/eller ska höja sin mark. På vems tomtgräns kommer slänten där?
Svar till shadowfire
Överenskommelsen gjordes tillsammans med bygglovshandläggaren, som även efteråt bekräftat riktigheten från TS.
Till sist TS har fått alla slänter utom 5 meter närmast vägen, jag tycker det är uselt! och det tycker även kommunen som drar sig för att lägga sig i.
Till sist Vid utfyllnaden var det kommunen som var markägare och dom hade inga invändningar.
 
Redigerat av moderator:
Hur har det gått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.