Någon som har någon erfarenhet av denna finska hustillverkaren av timmerhus i lamellvirke?
 
Det har nu gått två år sedan jag köpte en byggsats och uppresning av ytterväggar, tak och fönster & dörrar från Mammutthus / Mammutti Hirsi. Byggsatsen innehöll timmer för att resa innerväggar och innertak. VVS, el, golv, våtrum och kök fick vi göra själva.

Jag är väldigt nöjd med köpet, det är fint och rejält hus som tillverkaren erbjuder.
Virket som levererades för innerväggar och tak tycker jag höll en generellt bra kvalité och var välembalerat för att hålla sig rakt. Det jag kan konstateras att tillverkaren optimerar timmret för en så snabb montering som möjligt. Det resulterar i att många olika moment använder samma dimensioner och standardstorlekar.

Det som jag tycker utmärker sig är de finnare ytskikten med innerväggar av träpanel som liknar lammellstockarna i ytterväggarna och altangolvet som är fint fasat med räfflor.

Uppresningen av ytterväggar, montering av fönster och dörrar samt taket var klart på en vecka och väldigt bra. Montörerna var mycket professionella finsktalande timmrare från estland. Under de två åren jag och min pappa byggt på huset kan jag endast erminna mig ett enda större problem. Vi hittade en skarv på altantaket, en panna är urkapad för att rymma en uppfästning av utsticket och det var hål rakt ner till undertaket. Jag rekommenderar er att se till att ta en stege och kontrollera takläggningen innan ni godkänner det.

Vi fick också be om efterleverans av skivor för våtrummet samt dörrhandtag till ytterdörrarna som de missat att leverera men det var mindre problem som de åtgärdade utan protester.

Så som jag förstått det så är praxis att byggfirman fixar byråkratin med bygglovet och lämnar in ritningar. Det fick vi inte mycket hjälp med och bygglovet tog ganska ett år att fixa då vi fick lov att komplettera handlingar och så vidare. I leverantörens standardkontrakt finns det en klausul som säger att man blir skyldig vite om man inte får upp bygget på utsatt tid. Där rekommenderar jag att man omförhandlar den klausulen.
 
Redigerat:
Tack för informationen! I maj är det byggstart för oss och bygget är beräknat ta 8mån tills inflyttningsklart. Inklusive dig har vi bara hittat tre andra som byggt/bygger ett Mammuthus i Sverige. De bygger tydligen ca 10hus/år här, vi efterlyser vart dessa kunder är, bara de kan rekommendera entreprenören eller inte. Mvh Lotta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.