engs
lordmetroid skrev:
Grannen har tänkt att asfaltera och plattlägga ända fram till tomtgränsen. Grävarna kommer att göra fint så att jag får en slänt så nära tomtgränsen som möjligt.
Slänten alt. mur måste väl ända vara grannens huvudvärk i detta fall och inget som du ska ha på din sida eller bekosta?
 
  • Gilla
flaxfrax och 1 till
  • Laddar…
Det är din granne som ska ha slänten på sin sida av tomtgränsen och inte du. Om grannen vill ha asfalterat ända fram till tomtgräns så är det han som ska anlägga en mur och det kommer vara han som har ansvaret för att muren står upp och inte kollapsar eller på något vis påverkar marken på din tomt.

Se till att vara tydlig med de här bitarna nu för om du tillåter att de gör en slänt på din sida så är du som för alltid kommer att vara skyldig att se till att slänten inte kollapsar eller på något vis påverkar grannen asfalterade uppfart.

Det är aldrig kul att bråka men i det här faller är det risk för att grannen lämpar över massor av ansvar på dig som aldrig går att bli av med. Dessutom så tar grannen ifrån dig din tomtmark som du har betalat ganska mycket pengar för, är det verkligen ok för dig?
 
  • Gilla
flaxfrax och 5 till
  • Laddar…
peternicklas
Detta ska du INTE acceptera under några förhållande. De får inte gå in på din tomt. Vill du verkligen ha en slänt på 1,5 m på din sida? Vill du betala för en stödmur? Går de inte med på att återställa omedelbart så ring länstyrelsen och begär att få inhibition på bygglovet.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Det låter ju fullkomligt vansinnigt fräckt. Att bara lägga en slänt på din tomt utan att ens diskutera saken i förväg. Om nivåskillanden är 1m så kommer slänten att bli minst en meter, troligen 1,5 - 2m: det är nästan halva din tomt åt det hållet som du blir av med.

Dock med en reservation. Det ser ut som ett nytt område. Ibland finns det i detaljplanen angivelser om vilken tomt som skall "ha ansvaret" för en höjdjustering. Det är vanligt när man lägger en hel serie tomter på en sluttning att man anger att ex. de högre belägna skall stå för stödmur eller slänt. Även om det är den lägre tomten som gräver ur.

Så finns det någon sådan bestämmelse i just det här fallet så har kanske grannen rätt.

Och man skall kanske också förtydliga att i normalfallet, när det INTE finns något angivet i detaljplanen. Då är det alltid den fastighet som gör en förändring av höjden nära tomtgränsen som är ansvarig för stödmur eller slänt. I det här fallet ligger alltså hela ansvaret på grannen.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Det är ju redan diskuterat kan jag verkligen diskutera igen?
 
Självklart, du har ju nu skaffat dig mer kunskap.

Begär att han bygger en stödmur, du vill ha din tomt intakt.
 
Backa upp dina åsikter med ett samtal till kommunens bygglovsavdelning först, om du vill.
 
Din granne har agerat hänsynslöst, fräckt, och olagligt. Du har kommit till en diskussion och blivit överkörd av någon som utnyttjat att du inte vet vad som gäller.
 
  • Gilla
nattugglan11 och 3 till
  • Laddar…
Jag blir helt matt av denna tråden. Hur dj..la fräcka kan människor vara.

Klart du kan kräva vad som helst av grannen detta är nog århundradets fräckaste försök till intrång av din granne. Om han ens får sänka marknivån enligt plan så är det trots det han som måste sätta en stödmur eller ta sluttningen på sin sida.

Du ska genast gå in till din granne och tala om att du har bestämt dig för att du inte accepterar någon form av slänt eller annat på din tomt. Du vill få klart med kommunen huruvida han kan sänka marknivån så som han gör och oavsett detta så kräver du att en stödmur sätts på plats omedelbart och att din tomt skall vara återställd inom tex en vecka. All eventuella följdskador där du måste tillföra med jord kommer du att debitera grannen.
 
  • Gilla
nattugglan11 och 5 till
  • Laddar…
Instämmer med övriga. Fruktansvärt fräckt av grannen och sedan säga att du får en fin slänt. Börjar ju nästan bli läge att be grannen fara och flyga...

Självklart får grannen ta höjdskillnaden på sin tomt, alternativt en mur där.
 
Hemmakatten
Du skrev att du haft kontakt med kommunen och dessutom diskuterat med samtliga parter på plats.

Men vad sa kommunen? Var det bygglovshandläggaren som var på plats? Fick du se bygglovet? Förstår inte hur kommunen kan anse det korrekt att grannbygget inkräktar på din tomt?

Oerhört fräckt av grannen. Du.vill väl lika mycket som han att kunna utnyttja din tomt fullt ut. En slänt kommer aldrig bli bra. Den kommer att glida och rasa och.efter ett år är det fullt med ogräs som grannen tycker är fult och kommer att kräva att du rensar bort. Det är dessutom svårt och dyrt att hitta växter till en slänt.

Det blir även ett väldigt fult avslut och trångt mot granntomten som säkert påverkar ett försäljningpris den dag ni säljer. Och tänk på barn som garanterar kommer att ramla ned för släkten. Till skillnad mot en snygg mur, på granntomten, som grannen ska betala och som ni kan sätta staket eller häck på.

Att sätta häck ovanför en slänt innebär att ni måste sätta den en bit in annars torkar rötterna och kvar blir då bara en smal mörk gång bredvid huset och som inte ens kanske tillåter att en ställning sätts upp den dag ni behöver åtgärda huset.
 
Det där var det jäkligaste jag läst på länge... Ta direkt kontakt med bygglov och kolla vad din granne fått lov till...

Du har inget marklov så markförändringen på din sida saknar högst sannolikt bygglov... Vill du senare bygga en stödmur så är det du som kommer äga och bekosta denna, jag tog nyss in prisförslag på en mur på ca 35m och det handlar om ca 100 tkr så tänk till ordentligt innan du säger OK!

Det är alla gånger din granne som äger problemet och hade jag varit dig så skulle jag dessutom begärt att muren skulle stå på hans fastighet, annars kommer muren på sikt bli ditt problem om inte tydliga papper finns på annat!

Kämpa på och ta hjälp av kommunens byggnadskontor (handläggare/inspektör) innan det går för långt, ju längre du drar på det desto dyrare riskerar det bli för grannen!

Lycka till med detta och som sagt, stå på dig!
 
Jag hade omedelbart ringt till grannen, bett om ursäkt för att jag missförstått förutsättningarna och att grannen får ta sluttningen i helhet på sin tomt.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
BigR
Stödmur kostar mycket pengar så grannen sparar både sina pengar och minskar din tomtyta om sluttningen börjar på din tomt. Sluttningen börjar förståss på hans tomt om det ska vara ett okej upplägg.
 
M
Det låter helt barrockt faktiskt. Har du fått se bygglovet? Kommunen kan väl knappast gett grannen bygglov för att bygga om DIN fastighet?
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.