En liten undran om dessa regler, dom ändras och ändras det sägs att man får ersättning av FB om man följt regelverket som gällde den dagen våtrummet blev gjort.
Men vad är det som skulle ställatill sådan skada att FB skall behöva ersätta när man följt regelverket.
Det är hängslen o livrem och postmästaren har varit där o lackat.
Jo anledningen till skada är för att det slarvats med byggandet och då är det väl skit samma vad man använt för material och i vilka mängder om det ändå är så slarvigt utfört att det blir vattenskador i våtrummet.
Därmed inte sagt att regelverket inte skall följas men det börjar bli lite för löjliga motiveringar till varför det skall byggas si eller så, bygger man skit blir det skit oavsett vilket material som används.
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
I och med att man hänvisar till vad fb kommer att ersätta har man förutsatt att här kommer det att bli en skada :)
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
Många skador beror på slarv, självklart. Men vissa skador beror på att fel material och/eller teknik har använts, dvs regelverk och monteringsanvisningar har ej följts.
 
Bra skrivet, branchregler är i regel framtagna för hantverkare som ofta tyvärr slarvar.

falkn skrev:
Av vilken anledning?

Dessutom baserar jag inte min kunskap på vad som står i något regelverk, även om Säker Vatten är väldigt bra. Det som Boverket tar fram brukar jag inte alltid hålla med om. Kan man sin termodynamik och grundläggande byggnadsfysik är det inte svårt att förstå att hur ett badrum bör byggas.

Ska man bygga ett bra våtrum, gäller det dessutom att tänka i banor kring vad som händer när vatten tar sig in där det inte skall ta sig in. D.v.s. man bör ha en backup. Att då ha en skiva bakom tätskikt som möglar vid RF kring 80% i normal temperatur (gips) istället för en skiva som är mer motståndskraftig (våtrumsgips eller skivmaterial som tål högre RF) är korkat. Detta gäller alla sorters konstruktioner. Enstegstätade fasader är ett exempel på där man inte funderat på vad som händer när fukt kommer in, för man har blint litat på att den inte gör det.

Jag har skrivit mitt sista inlägg i denna tråd nu. Ambitionen verkar inte vara att bygga bra och fukttåliga konstruktioner, utan bara följa reglerna med nöd och näppe.
 
Stefan N skrev:
Men att spika upp rätkäppar gör inget proffs, man använder kakelstöd.
[bild]
Vi använde väl rätkäppar på 70-80 talet. Det gjorde i varje fall min svärfar. Så de får väl ett badrum uppsatt efter delvis 70-80-tals regler med nytt material. Dagens tätskikt folie eller matta får repareras så han gör egentligen inget fel. Sedan är det konstigt att han förstör den redan vid uppsättning och inte vid reperation. Dra ledningarna får en inte behörig göra men inte ansluta.
Det finns däremot undantag vid golvvärme och dra jordkabel till hus där elbolag drar själva. Det finns kanske fler exempel men det är för att veta att det är rätt gjort och ev garantier ska gälla.

Det kanske är lätt att fördöma men en slarvig behörig montör är inte heller att föredra.
 
jo det är folie
www.k-rauta.se/pages/product.aspx?p=Tätskikt Kiilto K2, 14kg&c=Tätskikt&category=Krauta24010(Rautakesko Sweden Catalog)&cat=K-Rauta Sweden VCatalog&pid=000000000501083404(Rautakesko Sweden Catalog)&PageSize=10

http://www.k-rauta.se/pages/product.aspx?p=KERASAFE VÅTRUMSFOLIE 1 X 30 M&c=Tätskikt&category=Krauta24010(Rautakesko Sweden Catalog)&cat=K-Rauta Sweden VCatalog&pid=000000000500342898(Rautakesko Sweden Catalog)&PageSize=10


www.k-rauta.se/pages/product.aspx?p=GIPSSKIVA NORMAL 13X900X2500MM&c=Mineralbaserade byggskivor&category=Krauta11010(Rautakesko Sweden Catalog)&cat=K-Rauta Sweden VCatalog&pid=000000000500632607(Rautakesko Sweden Catalog)&PageSize=10
 
falkn skrev:
Han har ju inte matta som tätskikt. Han har ju en folie som tätskikt och vanlig gipsskiva får inte användas sedan 2010 om inte tätskiktstillverkare SPECIFIKT säger att det går bra. Jag betvivlar att Biltema skulle sticka ut hakan och påstå detta, men jag kan ju ha fel. Vad sitter bakom gipsen sedan? Det är så vitt jag vet krav på k-plyfa bakom gips.
Hantverkaren får naturligtvis bygga hur han vill om han inte har avtalat med kunden om någon specifik metod.
 
elisa_82 skrev:
vi har inte skrivit någon avtal:confused:
Man kan ha ett avtal även utan att ha skrivit något. Avtal på papper är precis lika giltiga som de utan (förutom när man köper hus).
 
Nyfniken skrev:
Man kan ha ett avtal även utan att ha skrivit något. Avtal på papper är precis lika giltiga som de utan (förutom när man köper hus).
Sant, men det är mycket svårare att bevisa något när det inte finns något papper
 
Nyfniken skrev:
Hantverkaren får naturligtvis bygga hur han vill om han inte har avtalat med kunden om någon specifik metod.
Nehej, det får han verkligen inte, han måste göra ett yrkesmannamässigt utförande och följa tillverkarnas anvisningar för det material han köper. Redan där sätts en hel del begränsningar :)
 
Även BBR 19 ska följas.
 
thomasx skrev:
Nehej, det får han verkligen inte, han måste göra ett yrkesmannamässigt utförande och följa tillverkarnas anvisningar för det material han köper. Redan där sätts en hel del begränsningar :)
Du har så rätt!
 
tack för era råd!! nu vi letar efter en annan kunnigt hantverkare, men rör mockar är katastrof en sa 12 000 efter rot!!:x
men jag är väldigt förvånad om hur hade våra hantverkare gjort?? kanske han hade inte tänkt bytta under brunn!! det är där vi hade skador! rör mockar sa att måste flytta vatten rör och då dem behöver taket på badrum som är under !! :x för att bli godkänd.
pratade med hantverkare om att vanligt gips med folie är inte godkänd, han sa att han brukar göra så, men vem säger att han gör rätt även om han gör så :D sa jag. Han sa att vår badrum var utan tätskikt!! kan det stämma?

om ni kollar på mina bilder innan dem tog bort isolering fanns plast ovanpå isolering!! och hantverkare sa att det fanns inget tätskikt förutom gipset och kakel när han rivit den. och så nu han hade köpt plast för att lägga på isolering. jag såg inte att någon gjorde så brukar man göra så? han var riktigt skojare skulle ha fixat badrummet i 6 dagar :D sa han.

IMG_6129.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_6130.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det skall vara en diftät o åldersbeständig 0,2 mm,den som syns verkar mer vara beg emballageplast
 
Det är väl tveksamt om det överhuvudtaget skall vara ångspärr i våtutrymme när man skall ha tätskikt. Jag skulle hävda "ingen plast" i detta utrymme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.