lars_stefan_axelsson skrev:
Fast det är ju överkursen som är skoj! ;) Jag har surfat lite och det verkar som om grafit är materialet framför andra när man skall göra sin egen "black body cavity". Många blyertspennor blir det... :)
Sedan kan man med fördel kombinera sin perfekta kavitet med en temperaturreferens bestående av 99.999% rent guld som hålls vid sin fryspunkt (1064.18 C).

http://www.electro-optical.com/pdf/eops719f.pdf
 
Dekker skrev:
tyckte att jag såg i någon fil att kameran antar att slutaren(eller vad den heter) är en 'blackbody' när den gör sin auto-kalibrering(som tar 3 frames att göra)
Sen har många på eev märkt att kameran är riktigt dåligt kalibrerad för minusgrader/utomhus och kalibrerat om den själv.
Finns i tråden hur man gör det osv, men har inte orkat lägga någon vikt vid det, och som vanligt, om ni inte vet exakt vad ni gör så gör det inte(om ni ska kalibrera om själva)
Ja, det stämmer. I äldre (skannande) IR-kameror med ett, eller ett fåtal detektorelement, hade man enbart en eller två temperaturreferenser i utkanten av bilden.

Dagens stirrande FPA (Focal Plane Array) detektorer med tiotusentals detektorelement kräver däremot att man använder en referens som täcker hela bilden. Referensen används dels för att kalibrera mätningen och dels för att man skall kunna kompensera bort skillnader mellan individuella detektorelement.

För att göra en liten utvikning här så var skanningsmekanismen i äldre IR-kameror dj-vulskt komplicerad och dyr att tillverka. AGEMAs (nu FLIR) mekaniska skanners svarvades med diamantsvarv ut solida aluminiumblock.

Temperaturrefenserna syns mitt i bilden.

Screen Shot 2014-03-05 at 6.54.11.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagens billigar IR-kameror har möjliggjorts genom att FPAs inte kräver någon skanning samt att bolometerdetektorer inte behöver kylas med dyra och kortlivade Stirlingkylare.
 
mycke_nu skrev:
Sedan kan man med fördel kombinera sin perfekta kavitet med en temperaturreferens bestående av 99.999% rent guld som hålls vid sin fryspunkt (1064.18 C).

[länk]
Smart! Jag kommer ihåg termodynamiken/materialläran från skolan om temperaturplatåer med ty åtföljande omvandlingsentalpier men därifrån till att dra slutsatsen att det blir en bra temperaturreferens (annat än is då) det är ju flera steg framåt.

Om man måste fråga vad en sådan tempreferens kostar så har man inte råd med den eller? :) Vill man inte ha den med gallium om man skall mäta på hus osv. som görs här? Den låg ju bättre i fryspunkt. (Jag antar att man egentligen behöver flera, men om vi nu inte skall förta oss).
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Om man måste fråga vad en sådan tempreferens kostar så har man inte råd med den eller? :) Vill man inte ha den med gallium om man skall mäta på hus osv. som görs här? Den låg ju bättre i fryspunkt. (Jag antar att man egentligen behöver flera, men om vi nu inte skall förta oss).
Det landar nog på typ 100 000 kr, så har man inte en militärbudget att spendera är det inget man köper hem till verktygslådan.
 
mycke_nu skrev:
Det landar nog på typ 100 000 kr, så har man inte en militärbudget att spendera är det inget man köper hem till verktygslådan.
Alla som har verktyg i garaget för >100 kkr räcker upp en hand!
 
  • Gilla
gockemannen
  • Laddar…
Vågar inte, risken för att min hustru läser detta... :p
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Mikael_L
Nyfniken skrev:
Alla som har verktyg i garaget för >100 kkr räcker upp en hand!
Om det nu så vore skulle jag ändå aldrig byta ut alla mot ett enda (sällan användbart). :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
D09
FLIR0862.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
FLIR0861.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
FLIR0866.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
FLIR0865.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Faktiskt lite förvånad över att kunna se takstolarna.

Taket är pärlspont/27mm läkt/220x45 + 95x45 med sprutisolering/luftspalt/spont eller vad det heter/takpapp/läkt/plåttak osv ; )

Har man fuskat med sprutisoleringen eller kan lösullen ha sjunkit ihop?

Tycker att det borde kanske vara lite varmare längs upp vid nock med... eller tänker jag fel?
 
Nä, du har ett tempspann om 1 grad på bilden med takstolarna, deras färgdiff motsvarar bråkdelar av grader -slappna av :). Håll din hand på ytan i 5 sekunder och ta bort den, och kolla sedan hur länge du kan se handavtrycket, så får du lite perspektiv :).

I alla typer av "ytterhörn", <180 grader (geometriska, alltså!) så kommer temperaturen bli lägre (om temperaturen på "andra sidan" är hyggligt låg) då det är mer "volym" som kyler ytorna "utifrån än som värmer dem innifrån, så att säga...
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
hevi skrev:
Nä, du har ett tempspann om 1 grad på bilden med takstolarna, deras färgdiff motsvarar bråkdelar av grader -slappna av :). Håll din hand på ytan i 5 sekunder och ta bort den, och kolla sedan hur länge du kan se handavtrycket, så får du lite perspektiv :).

I alla typer av "ytterhörn", <180 grader (geometriska, alltså!) så kommer temperaturen bli lägre (om temperaturen på "andra sidan" är hyggligt låg) då det är mer "volym" som kyler ytorna "utifrån än som värmer dem innifrån, så att säga...
Ha ha missade tempskalan 😇

Nu blir jag istället imponerad av att det syns så tydligt :)

Tack för svaret, nu kan jag sova lugnt igen :)
 
D09 skrev:
Nu blir jag istället imponerad av att det syns så tydligt :)
Om du visste hur många mantimmar klurande och matematiskt fifflande i kombination med massiva beräkningar det krävs för att få fram en hyggligt rättvisdande termografisk bild så... :)

Om du tänker dig att värme är som ljus, så är allt som är varmt lysande. En värmekamera är som en systemkamera där tom allt inuti kameran är självlysande! Du kan inte stänga ute "ljuset" för din optik, dina linser, kamerahuset självt avger värme (=ljus). Det är otroligt komplicerat att få fram en hyggligt rättvisande bild termografiskt sett -det är så in i helvete komplicerat att det nästan är ogreppbart komplicerat för gemene man, skulle jag säga!

Ändå så har "vi" i lilla Svedala lyckats behålla absolut "spitzenkompetenz" inom detta område...det tycker jag är kalasbra!
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Lite termografisk nutidskuriosa så här på fredagskvällen: :)

Coldplay "Midnight", https://www.youtube.com/watch?v=BQeMxWjpr-Y -lite halvcoolt, men jävligt schmeckigt filmat -IMHO så har dom inte fattat alls vad det går ut på om man ska göra det till filmkonst... dålig dynamik, överexponerat och allmänt amatörmässigt utfört (även om låten ändå är rätt bra)...

Route 94's video "My Love", å andra sidan (även den med en FLIR Systems kamera!) har IMHO hajjat grejen med IR, även om det måhända kanske är en något för "spicy" video för att vara könsneutralt korrekt och "safe-for-wörk", eller för byggahus, egentligen, men med det sagt så.. rent tekniskt så är denna video termografiskt klockren, och det dynamiska omfånget är spot on och dom har snappat upp väldigt många "coola effekter" med "kallt och varmt" som tema:
https://www.youtube.com/watch?v=BS46C2z5lVE

Kamerorna som användes under dessa inspelningar är något av det mest extremt högupplösta och precisa (och därigenom dyraste :)) som går att uppbringa när det gäller termografiska kameror idag...

...men har någon ett übercoolt projekt som involverar högupplöst IR så hör av er till mig via PM :cool:
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
hevi skrev:
Route 94's video "My Love", å andra sidan (även den med en FLIR Systems kamera!) har IMHO hajjat grejen med IR, även om det måhända kanske är en något för "spicy" video för att vara könsneutralt korrekt och "safe-for-wörk", eller för byggahus, egentligen, men med det sagt så.. rent tekniskt så är denna video termografiskt klockren, och det dynamiska omfånget är spot on och dom har snappat upp väldigt många "coola effekter" med "kallt och varmt" som tema:
[länk]
Fast även om den skulle falla för könsneutraliteten så får den ju 100% för etnisk känslighet! (y) Det hade inte slagit mig förut att man inte kan se skillnad på hudfärg i IR. Fullt naturligt när man tänker efter, men inget jag tänkt på innan. Så jag slog upp det, och mycket riktigt så är skillnaden i absorption i stort sett bara i det synliga spektrat. Det är ingen större skillnad varken på absorption eller emission beroende på hudfärg. (http://books.google.se/books?id=r9g...issivity table dark black white skin&f=false)

Dagens värdelösa vetande från samma källa: Strålningen kan dock tränga olika djupt beroende på färg. En svart duva blir varmare om luften är stilla, men en vit duva håller värmen bättre om det blåser. IR-strålningen tränger djupare ner i den vita fjäderdräkten och den vita duvan är alltså inte lika känslig för att fjädrarna rufsas om i vinden.

Eller "dagens värdelösa vetande" förresten. Hela inlägget faller nog under den rubriken... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.