1 465 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Isolerin i platta på mark
Har lite frågor på platta på mark.
Ska vara till ett oisolerat garage så egentligen behövar jag inte ha någon isolering i plattan. Som jag har förstått det så är cellplasten under plattan enbart till f´ör isolering. Om jag inte ska isolera garaget behöve jag ju inte isolera plattan. Men ska man ha något plast ovanför makadamet för att ha något som är kapilärbrytaden innan betongen kommer. Hade tänkt bygga egna gjutformar till gjutnignen.
Att hoppa över isolering beror både på kostnad och att jag kommer aldrig att behöva ha någon värme i det.
Ska vara till ett oisolerat garage så egentligen behövar jag inte ha någon isolering i plattan. Som jag har förstått det så är cellplasten under plattan enbart till f´ör isolering. Om jag inte ska isolera garaget behöve jag ju inte isolera plattan. Men ska man ha något plast ovanför makadamet för att ha något som är kapilärbrytaden innan betongen kommer. Hade tänkt bygga egna gjutformar till gjutnignen.
Att hoppa över isolering beror både på kostnad och att jag kommer aldrig att behöva ha någon värme i det.
Att lägga lite isolering under betongplattan innebär också att fukthalten i betongen minskar en del, och det betyder att garaget sen upplevs som torrare och mindre risk att få den där "fuktig betong-doften" som en del garage och andra betong-konstruktioner har.
Plast behöver du inte. Det är främst en ev fördel för att minska markradon i garaget.
Har du ganska torr mark och/eller bra utförd dränering ska det räcka ganska långt. Ca 15 cm makadam under plattan (t.ex 8-16 eller 16-32) är kapillärbrytande så du inte får fritt vatten mot plattan.
Plast behöver du inte. Det är främst en ev fördel för att minska markradon i garaget.
Har du ganska torr mark och/eller bra utförd dränering ska det räcka ganska långt. Ca 15 cm makadam under plattan (t.ex 8-16 eller 16-32) är kapillärbrytande så du inte får fritt vatten mot plattan.
Jag brukar rekommendera att om du kan så bygg plattan som isolerad i alla fall.
Det ovan betongen är rätt enkelt att förändra om behoven ändras i framtiden.
Det är millt sagt lite svårt att lyfta upp betongen och isoera under i efterhand
Det ovan betongen är rätt enkelt att förändra om behoven ändras i framtiden.
Det är millt sagt lite svårt att lyfta upp betongen och isoera under i efterhand
En decimeter cellplast motsvarar unfefär en meter vanlig mark så har du inte väldigt djup tjäle så fryser det inte under 2 dm cellplast.
Äldre tillbaka så fick det helt enkelt frysa men man bygde på mark som inte var tjälfarlig och då gör det inget. Eller så fick det röra sig helt enkelt
Äldre tillbaka så fick det helt enkelt frysa men man bygde på mark som inte var tjälfarlig och då gör det inget. Eller så fick det röra sig helt enkelt
Liknande trådar
-
Renovering/isolering av golv och vägg samt kanske dränering på sekelskifteshus med oisolerad platta på mark och betongväggar.
Byggmaterial & Byggteknik -
Platta på mark + uppreglat golv med snål isolering. Funderar på golvvärme
Golv -
Platta på mark - med isolering rakt på
Golv -
Grå isolering på betong- platta på mark
Isolering -
Förbättra isolering golv - äldre platta på mark
Isolering