25 558 läst · 61 svar
26k läst
61 svar
Golvvärme i källare med oisolerad platta, vad kostar det egentligen, här är svaret
Bra att alla nu är nöjda och glada....var och en är salig i sin tro...
Och jag tror inte som många andra. Jag tog också reda på min sanning.
Jag håller på och lägger golvvärme i 35 m2 tvättstuga. Har bilat upp och byt avlopp. Hus byggt 71.
10 cm betongplatta, <10 mm ihoppressad isoleringsmatta, 20 cm sand sedan lera.
Jag borrade ner några tempgivare på ett ställe. Över/under betongplattan + 50 cm under golvytan (dvs 20 cm ner i leran). Mätresultat innan golvvärme är inkopplat är att det skiljer väldigt lite i temp mellan innergolv och 50 cm ner. Storleksordning ~ 1 grad !!!! Dvs det finns ett väldigt stort värmemotstånd under huset.
Med en så liten tempskillnad kommer jag i princip inte ha något värmeläckage nedåt trots "oisolerat källargolv".
Jag håller på och lägger golvvärme i 35 m2 tvättstuga. Har bilat upp och byt avlopp. Hus byggt 71.
Jag borrade ner några tempgivare på ett ställe. Över/under betongplattan + 50 cm under golvytan (dvs 20 cm ner i leran). Mätresultat innan golvvärme är inkopplat är att det skiljer väldigt lite i temp mellan innergolv och 50 cm ner. Storleksordning ~ 1 grad !!!! Dvs det finns ett väldigt stort värmemotstånd under huset.
Med en så liten tempskillnad kommer jag i princip inte ha något värmeläckage nedåt trots "oisolerat källargolv".
Jag tycker bara att det är gött att nån någon gång presenterar lite fakta gällande golvvärme i källaren och att det faktiskt inte är så farligt som alla säger.
Då känns ju till och med min lösning med golvärme i spårad eps 50 skiva på golvet okej
Då känns ju till och med min lösning med golvärme i spårad eps 50 skiva på golvet okej
Om golvet vore isolerat skulle ju tempen skilja mera om du har 21 grader inne och marken ligger på kanske 8 grader om den inte skulle värmas av huset. NÄr du ökar golvtempen mera kommer marktempen att öka vilket inte är optimalt men funkar.largab skrev:Och jag tror inte som många andra. Jag tog också reda på min sanning.
Jo det är detta som du missat vissa av oss tycker faktiskt det är på nöjeskontot! Tungt jobbigt svettigt men fan va gött att görat ändå. Men då finns det många i min närhet som undrar om inte renoveringen stigit mig åt huvudet!tripptrapp skrev:
Ja är det inte så att naturens lagar gör allt för att jämna ut skillnaderna? alltså kommer det att bli en värmevandring nedåt och därmed en avkylande effekt på ovansidan om man inte skiljer dessa båda krafter åt med isolering. Angående kostnad i kr så är det ointressant, det är antal kWh som räknas, och priset för dessa varierar stort beroende på vilken typ av elavtal. Dessutom så är nog framtida el priser nog något helt annat, så det där med att inte isolera skall man nog vara lite försiktig med att förkasta redan efter några månader.
Vad andra fattar för beslut bryr jag mig inte om ej heller om det är samma som mitt. Vill du inte ha någon diskussion om din slutsats, gör inte något inlägg på ett forum.tripptrapp skrev:
Däremot är det värt att belysa att ditt lilla specialfall är just ett specialfall i den bemärkelsen att den absoluta kostnaden för uppvärmning är hanterbar pga att ytan är liten. Det ser ut som att det redan är några som felaktigt dragit slutsatsen, baserat på din info, att det är slöseri med tid och pengar att isolera under en platta.
Dina cirka 2000kr i årskostnad för 15kvm motsvarar 20% av min (eller vemsomhelst med ett normalisolerat hus) totala uppvärmningskostnad av hela huset, 250kvm. Det tycker jag är väldigt mycket. Dina oisolerade 15kvm verkar kosta 300% mer än en normalisolerad golvyta i snitt (snitt över källare och bovåning)
Om vi skalar upp dina 15kvm till en normal villaplatta tror jag få drar slutsatsen att förlusterna nedåt är blygsamma.
...och om du tycker det är bättre att vi diskuterar exakt bara din beräkning så är ju en av grunderna i den att det kostar 60k att isolera? Jag tror du har fått riktiga blåsofferter på den punkten för det är en helt orimlig kostnad, i synnerhet som merkostnad när man redan är etablerad och ska göra ett jobb.
Redigerat:
Jag tror nog faktiskt att det kan kosta detta extra med utgrävning och isolering.MathiasS skrev:...och om du tycker det är bättre att vi diskuterar exakt bara din beräkning så är ju en av grunderna i den att det kostar 60k att isolera? Jag tror du har fått riktiga blåsofferter på den punkten för det är en helt orimlig kostnad, i synnerhet som merkostnad när man redan är etablerad och ska göra ett jobb.
Gjorde samma sak i Skåne förra våren i två rum på totalt ca 15-17 m2. Om jag räknar samman de rena materialkostnaderna tillsammans med betongpumpbil, container för allt utgrävt och kostnaden för transport av utgrävt materiel samt deponiavgift så börjar man komma upp i stora summor.
Om man sen ska sätta en timkostnad på ca 500 kr/timme för en firma som bilar, gräver, bär upp i hinkar, isolerar och gjuter så kommer vi upp mot dessa siffror.
Finns ingen stor chans att kunna göra det billigare om man använder firma och inget rotavdrag.
I Skåne kan vi inte överallt tippa blandmaterial som det blir av en utgrävd källare med betong, sten, lera och sand gratis, utan måste betala per ton. Så bara här har man en stor post.
Så det förvånar åtminstone inte mig om man hamnar på 50-60 högre med bilning, utgrävning isolering och gjutning.
Redigerat:
Det var egentligen inte riktigt detta som TS tog upp utan frågeställningen handlade om det var vettigt att betala 60 tusen mer för isolering när det kommer att ta mycket lång tid för att skriva av dessa kostnader mot de minskade energiutgifterna. Vilket är en relevant fråga att ställa.smurfen72 skrev:
Sedan är väl 500/h för rent okvalificerat grovarbete lite väl tilltaget? Jag tror mer att det är skitjobb som många inte vill ha möjligen i kombination att det är taget höjd för risker för sättningsskador och sönderbilade vattenrör.