KumlaEkeby skrev:
Nån mer som har haft problem med Fibaro door sensor?
Jag har två stycken inkopplade, och tre till ouppackade. Det jag märkt är att man måste genom BÅDA tamper switcharna när man kodar dessa. De är seriöst jobbiga att få till. Dvs. om du har öppnat locket, så se till att du inte bara trycker på den lilla microbrytaren ("B") som finns där, utan att du ÄVEN trycker igenom på tamper switchen - bara då verkar de fungera. Men dom är P-I-t-A att få att fungera ja.
 
Bamsefar skrev:
Sådär, ca 48h efter att HC2 flyttade in hos oss så är nu samtliga enheter flyttade över till HC2 från Vera Lite. Det var ju en intressant händelse kan jag säga. Först måste man exludera dom från Vera'n och sedan inkludera dom i HC2. Den delen i processen var väl okej, bara förbannat mycket som är dolt i bostaden om jag så säger - att vara utan att synas kan man också säga...! Men i princip har det gått mycket smidigt, det enda jag stött på är att min enda Fibaro FGS-221 (2*1.5kW) meddelar att "S2" ej är konfigurerad. Vet dock inte om det påverkar - har inte märkt något direkt...

Det jag såhär långt kan säga är att HC2 är brutalt mycket rappare, Vera - sorry men den är då 17on inte i närheten. Och inte låser den firefox webläsaren heller (Vera'n låste alltid Firefox "not responding" i några lägen som gjorde jobbande utmanande helt enkelt). Skönt också att HC2 rakt ut stödjer mycket som krävde PLEG i Vera. Faktum är att jag tror mig klara av att lösa exakt allt utom en liten pyttedetalj i HC utan någon micklande: Verifiera att någon är hemma genom Ping mot mobil går inte i HC2 - kommer kräva lite mera innan jag får det att fungera. Jo just det, Google calender stöd finns inte heller - det kan jag dock leva utan, det var kul å testa och himla flexibel lösning jag byggt men den var också beroende av att google alltid fanns till... Vilket i ett läge visade sig inte fungera och då mina damer och herrar f*uckade systemet upp sig rejält... *garv* komma hem till det var kul...

Så såhär långt, innan jag fått några större scener på plats (jag har bara en för hallen just nu, som jag ligger och testar med för övrigt) är över förväntan. Mycket stort steg fram i utvecklingen. Det är klart, den nyss annonserade HC2 Lite vore säkert mera ekonomiskt vettig än en fullblåst HC2 - och som Qunaki skrev: Det hade ju varit billigare att betala license - bara det att jag inte gillar stilen som RTS gjorde det på, och då har jag allmänt inga problem att öppna plånboken...!

Så jag är nöjd idag - kom igen om en vecka :wow:
Nu vet jag inte vad du vill göra med Google Calender men jag använder Gcal för att styra motorvärmaren till bilen med hjälp av en virtuell enhet och en scen i HC2.
 
mtq skrev:
Den funkar kanon med Veran, men du behöver ha en kort som gränssnitt mellan larmet och din enhet. Jag kör på ett EVL3-kort som jag hittade i Sverige.

Kolla min tråd här där det ligger lite bilder o info:
[länk]

Något mer du är nykfiken på så är det bara o PMa eller ställa frågan här.

//mtq
Håller själv på och googlar runt på larm som funkar med z-wave. Har hittills kikat på DSC 1616, Siemens spc och powermaster. Vill kunna använda mina befintliga trådade deckare. Någon som har tips?
 
TE-Rex skrev:
Håller själv på och googlar runt på larm som funkar med z-wave. Har hittills kikat på DSC 1616, Siemens spc och powermaster. Vill kunna använda mina befintliga trådade deckare. Någon som har tips?
Du kan använda alla typer av trådbundna deckare till vilka larm som helst bara du bytar motstånden i deckarna.
 
Bamsefar skrev:
Jag har två stycken inkopplade, och tre till ouppackade. Det jag märkt är att man måste genom BÅDA tamper switcharna när man kodar dessa. De är seriöst jobbiga att få till. Dvs. om du har öppnat locket, så se till att du inte bara trycker på den lilla microbrytaren ("B") som finns där, utan att du ÄVEN trycker igenom på tamper switchen - bara då verkar de fungera. Men dom är P-I-t-A att få att fungera ja.
Men när man sätter på locket så är väl alltid den inre tamper switchen intryckt, på grund av plast pinnen som går ner?
Sen är inte problemet att lägga till den i HC2 eller att ta bort den.
Den dyker alltid upp och det står i HC2 att den är rätt konfigurerad, dock så funkar den inte då den blåa leden bara står och pulserar och den reagerar inte på den lilla brytaren.
 
Jag har kanske 8 dörr sensorer, har inte haft några problem alls

När det gäller Greenwave:s grendosa så verkar separat strömförsörjning stödjas i kommande HC2 4.0 från Fibaro.
 
iSnobben skrev:
Nu vet jag inte vad du vill göra med Google Calender men jag använder Gcal för att styra motorvärmaren till bilen med hjälp av en virtuell enhet och en scen i HC2.
Har du fått till LUA kod som direkt läser av Google Calender, eller använder du den där php-snurran som körs på någon server i din närhet som läser av Google Calender och sedan presenterar den i något annat format som HC2 kan läsa?
 
KumlaEkeby skrev:
Men när man sätter på locket så är väl alltid den inre tamper switchen intryckt, på grund av plast pinnen som går ner?
Sen är inte problemet att lägga till den i HC2 eller att ta bort den.
Den dyker alltid upp och det står i HC2 att den är rätt konfigurerad, dock så funkar den inte då den blåa leden bara står och pulserar och den reagerar inte på den lilla brytaren.
Det är korrekt, locket trycker alltid in den ena tamper switchen. Men frågan nu är vad har du gjort med den andra switchen, den som sitter på "undersidan"?
 
Står den och pulserar så känns det ju som om tamper-knappen skulle kunna fastnat i intryckt läge eller ha fastnat? Vad säger loggarna att den har fått för händelser ifrån den?
 
Snablis
KumlaEkeby skrev:
Men när man sätter på locket så är väl alltid den inre tamper switchen intryckt, på grund av plast pinnen som går ner?
Sen är inte problemet att lägga till den i HC2 eller att ta bort den.
Den dyker alltid upp och det står i HC2 att den är rätt konfigurerad, dock så funkar den inte då den blåa leden bara står och pulserar och den reagerar inte på den lilla brytaren.
Jag reklamerade en sådan får några veckor sen. Den betedde sig som du beskriver, så jag bytte den mot en jag hade i lådan. Av tre FGK-101 så har två strulat. (Jag har tempsensorer på kabel på alla, så flyttade runt sensorerna också innan så inte den störde.) En som strulade fick jag ordning på tillslut, den andra slukade ett helt batteri på en vecka (iom det ständiga blinket antar jag) så den fick jag utbytt.
Allt lirar nu, Skaffade två dörrsensorer från Vision och de var verkligen enkla att installera, men andas definitivt en lägre kvalitet. Hoppas dom gör sitt jobb bara....
Det va lite av min erfarenhet.
/Jocke
 
vespaman skrev:
Dom har ju dom på hemsidan. Har du mailat/ringt nummret som står?
Nu ahar jag snackat me Fortum Ang deras Förgreningskontakter (greenwave) Å just nu säljer dom inga
pga att dom som dom sa skall ompaketera produkten..Så jag beställde från Control living i Holland i stället....
 
Denna va lite snygg image-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fibaros Kommande Motion å Ljus-sensor
 
  • Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
OpiMaza
Bamsefar skrev:
Jag har två stycken inkopplade, och tre till ouppackade. Det jag märkt är att man måste genom BÅDA tamper switcharna när man kodar dessa. De är seriöst jobbiga att få till. Dvs. om du har öppnat locket, så se till att du inte bara trycker på den lilla microbrytaren ("B") som finns där, utan att du ÄVEN trycker igenom på tamper switchen - bara då verkar de fungera. Men dom är P-I-t-A att få att fungera ja.
Ja hur f..n gör man när man har batteriet borttaget för att skruva fast den...... har gjort två gånger men inte fått till det efter man har stoppat i batteriet igen.......
Nu ligger den på en bänk i hallen.
 
Hoffan skrev:
Nu ahar jag snackat me Fortum Ang deras Förgreningskontakter (greenwave) Å just nu säljer dom inga
pga att dom som dom sa skall ompaketera produkten..Så jag beställde från Control living i Holland i stället....
fick hem mina idag, tog en vecka
 
Någon som har koll på Fibaros dimmer bypass?
Jag missade att beställa en sådan...

Den borde vara ett motstånd i lite lyxigare förpackning.
Kan någon vänlig själ mäta upp den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.