Nu är vi äntligen klara med vår planritning. Vi är nöjda med resultatet men samtidigt nyfikna på vad folk tycker om den. Så kom gärna med ris och ros. Vad är bra, mindre bra osv?

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
Som helhet tycker jag att det ser genomtänkt ut. Vi skulle vilja ha mer bänkyta i köket än detta men det handlar ju om prioriteringar.

Det ser ut att vara relativt lite fönster i vardagsrummet. Det går inte att ha fönster på väggen som är 2.7 meter?

Fin och praktiskt lösning. Dock undrar jag över exteriören då jag inte riktigt får en naturlig känsla för framsida på huset från planlösningen. Min invändning är vardagsrummet. tycker det är för mörkt. Jag skulle satt in mer fönster eller ett skjutparti mot uteplatsen. Underbart med stort kapprum samt bra att ni byggt in skorstensröret på övervåningen. Härligt badrum på övervåningen med tvättnedkast, dusch, bad och bastu! Gillar också att alla sovrum har ordentlig inbyggd förvaring. Ett alternativ när det gäller duschen där uppe: Om ni gör nischen 100 cm bred kan ni ha dubbla dörrar (50+50) som man lätt kan öppna inåt istället för utåt. Vi har det och det är perfekt att kunna öppna dörrarna inåt och räcka efter handduken som hänger på en tork precis invid. Man kan torka sig i duschen och slipper blöta ner badrumsgolvet.

Skulle också haft ett fönster i v-rummet mot baksidan. Finns ju en dörr på andra sidan "burspråket" så det borde ju passa bra in på fasaden.

Har jag fattat det rätt att vardagsrummet ligger åt väster?

Överlag tycker jag det ser bra ut. Men kunde man inte kosta på sig några fler fönster? T ex ett på söderväggen i allrummet på övervåningen och ett i bastun (som dessutom skulle hamna i linje med toalettfönstret på nedervåningen). Utrymmet nedanför trappan känns också som ett potentiellt mörkt område, särskilt på morgonen, men det är möjligt att den öppna planlösningen på nedervåningen neutraliserar det.

Av ren nyfikenhet vore det också intressant med några tekniska detaljer. Jag ser väldigt lite bärande väggar och rätt stora spännvidder. Jag antar att det är beräknat enligt konstens alla regler men är det några speciallösningar involverade?

Minus:
Jag tycker att det är för lite sammanhängande beredningsytor i köket. Som det är nu kommer det bli trångt bredvid spisen och vid diskavdelningen. Ni kanske skulle strunta i skafferi och köra köket i rak uppställning med spis och disk samt en motstående köksö med bara bänkyta. Sen undrar jag om själva köket blir mörkt, ett lågt smalt fönster släpper inte in särskilt mycket ljus.

Sen är fönstren för få alternativt felplacerade i vardagsrummet om ni tänker er ha denna möblering. Tänk att ni sitter i soffan, skulle ni inte vilja kunna titta ut? Ni kanske skulle glasa upp hela vinkeln mellan vardagsrum och kök. Då skulle ni få in fint med ljus i vardagsrummet.

Plus:
Bra med avhängning i kapprum vid entre, bra med vardagsrum och matplats i halvöppen planlösning. Bra med stora sovrum med inbyggd förvaring

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.