Jo visst, jag håller helt med om att det tänds varningslampor, därav mina frågor redan i första svaret ;)
 
T
HandySmurf skrev:
Tittade på referensbilderna de lagt upp på sin hemsida. Där har de spikat upp rätribbor på väggen genom tätskiktet. Inte alls bra. Dessutom trodde jag inte proffs använde kakelkryss?
[bild]
Alla "hobbypolacker" (östblocksfolk) använder kryss även på golv, är typ deras igenkänningstecken. Likaså med att punktera tätskiktet i onödan i och med rätribban på väggen, lagas förhoppningsvis med en tätskiktsremsa sedan innan nederskiftet sätts.

Att Biltemas grejer används är ingen större skillnad då typ all tätskiktsfolie görs i en och samma fabrik ändå, bara olika tryck på folien. Ser kanske inte så professionellt ut för en firma, men men......

Ta bilder på varje dag under arbetets gång och lägg in i tråden så ska vi hjälpa dig att hålla koll på dom(y)

Tänker du betala svart eller vitt, har du möjlighet till ROT-avdrag?
 
  • Gilla
elisa_82 och 1 till
  • Laddar…
elisa_82 skrev:
ja det är fast pris klart det är isolering också.
men nu han har köpt gips till väggar! men är det så att man ska ha gipsvägg även på badrummet? är det inte bättre att ha riktigt vägg alltså byggd? och även golvet?

hantverkare är från rommanin har bott i Sverige bara 3 år , men han ha jobbat i Spanien och sitt land länge.
därför jag är oroligt och det är första gång vi gör något renovering.

det är den hä företag det är han och hans som som jobbar vad tycker ni??[länk]
Köpt gips sa du. Kolla vad det är för gipsskivor. Om ni ska ha kakel och klinker SKALL det vara våtrumsskivor! och plyfa bakom! Absolut inga vanliga gipsskivor, som har en gråaktig pappersbeläggning på båda sidor.
 
Du glömde tillägget "i våtzon 1".
 
Krilleman
Här kommer rören rakt ut från väggen...
http://normandbygg.se/ny/wp-content/uploads/2013/02/normandbygg_kakel41-1024x768.jpg

Men inte här...
http://normandbygg.se/ny/wp-content/uploads/2013/02/IMG_0142-768x1024.jpg


Här saknas det sk. "läckut" under inbyggnads-WC.
http://normandbygg.se/ny/wp-content/uploads/2013/02/normandbygg_kakel43-1024x768.jpg

Och dessa utrymmen med inbyggda cisterner ska vara ventilerade. Jag ser inga genomföringar för luft varken ovan eller under.
http://normandbygg.se/ny/wp-content/uploads/2013/02/normandbygg_kakel42-1024x768.jpg

Här är väl endå golvbrunnen knasigt placerad?!
http://normandbygg.se/ny/wp-content/uploads/2013/02/normandbygg_kakel34.jpg

Hos mig ringer också varningsklockan!

Men deras slogan är ju fin: Ett byggföretag i världsklass
 
Redigerat:
  • Gilla
elisa_82
  • Laddar…
Får man fråga hur du hittade denna firma?
 
Vanbeasten skrev:
Köpt gips sa du. Kolla vad det är för gipsskivor. Om ni ska ha kakel och klinker SKALL det vara våtrumsskivor! och plyfa bakom! Absolut inga vanliga gipsskivor, som har en gråaktig pappersbeläggning på båda sidor.
Nu får du hålla i hästarna lite. Det finns ingen regel som säger att du inte får ha kartonggips bakom tätskiktet utan det är upp till varje tätskiktslevrantör att bestämma.

Sen det med plyfa bakom antar jag du då pratar om våtrumsväggen och den har inte blivit ett krav än.
 
huggan skrev:
Nu får du hålla i hästarna lite. Det finns ingen regel som säger att du inte får ha kartonggips bakom tätskiktet utan det är upp till varje tätskiktslevrantör att bestämma.

Sen det med plyfa bakom antar jag du då pratar om våtrumsväggen och den har inte blivit ett krav än.
Nä men det borde fan vara ett krav. Sjukt mycket sqmidigare visst dyrare men i det stora hela en piss i Mississippi!
 
Förmodligen blir den praxis.
 
Ur BKR reglerna.

"5. UNDERLAG5.1 Generella krav
Vägg- och golvunderlag inom våtzon 1 som
ska vara underlag för montering av keramiska
plattor i våtutrymmen ska vara av icke fuktkänslig
karaktär, d.v.s. ha formstabilitet efter
nedfuktning och inte förorsaka mikrobiell tillväxt.
Om så inte är fallet ska väggunderlag
bytas ut till, eller kompletteras med, icke fuktkänsligt
material."

Kartonggips kan det bli mikrobiell tillväxt på alltså inte godkänt i våtzon 1.
 
Det var nytt för mig men ser att du har rätt, men samtidigt står det i GVK såhär:

Gips med kartong kan användas i våtrum enligt GVKs
branschregler under följande förutsättningar:
– Vid plastmatta som tät- och ytskikt i våtzon 1 och 2.
– Vid plastmatta under kakel och klinker i våtzon 1 och 2.
– Vid tätskiktsfolie om ansvarig tätskiktsleverantör godkänner
underlag av gips med kartong.
– Vid vätskebaserade tätskikt som har ett ånggenomgångsmot-
stånd
*
1 miljon s/m under kakel och klinker i våtzon 2.
Alternativ till gips med kartong bör övervägas. Installation
av tätskikt eller plastmatta som beläggning eller beklädnad på
våtrumsskiva för upp till 85 % RF, kan ske om dokumenterad
kompatiblitet är
säkrad.
Följ alltid materialleverantörens dokumenterade anvisning.
Se även anvisningar för tätskikt och våtzoner i denna skrift.
 
Men inte första gången det finns olika regelverk om samma saker som säger emot varandra.
 
Då får vi se om denna byggaren kör enligt GVK eller BKR då ... :)
 
pelle242 skrev:
Då får vi se om denna byggaren kör enligt GVK eller BKR då ... :)
ursäkta förutfattadmening men jag tror hantverkaren hos TS kör efter RSOR ( rumänsk standard och regler)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Jag tycker den entreprenör TS anlitat ska ha en stor eloge för att han lägger ut så mycket bilder på de projekt han genomför. Även om allt inte är helt rätt och perfekt utfört tyder det ändå på att det finns en yrkesstolthet och att de själva är nöjda, vilket sannolikt innebär att de inte medvetet fuskar utan snarare försöker göra rätt.
Någon kurs och ett cert hos BKR och GVK så kanske de är klart prisvärda sen....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.