7 940 läst · 35 svar
8k läst
35 svar
Tips på lämpligt larm/passérsystem?
Tack Fredrik.
Har nu läst guiden på Kjell och fattar äntligen vad NC och NO innebär samt principen med motstånd för att förhindra oupptäckt sabotage. Gav mig även på manualerna på Bewators sida men de var lite svårtuggade. Riktigt komplicerat detta men ack så kul!!
Har lite generella tankar där jag undrar hur ni larmkunniga resonerar:
Jag kommer välja bort trådlöst just för att jag inte vill att man ska kunna störa ut. Jag vill inte ha en telemodul då jag endast har (fast) IP-telefoni via GSM. Därmed är jag hänvisad till GSM-modulen. Min fråga är, visst kan väl även den störas ut? Optimalt hade ju varit att få larm via mail men där har jag förstått att det inte går med SPC. Dock hittar jag följande text på Bewators sida för SPC 4320:
"Centralen har TCP/IP-anslutning som standard via den kan systemet programmeras, styras eller så kan centralen skicka larm via IP."
I min värld borde det ju då gå att få larm via mail eller har jag missat något?
Har även funderat på att sätta magnetkontakter och kanske till och med glaskrossdetektorer på alla fönster. Jag kommer ju dock täcka alla utrymmen inomhus med PIR's så det känns som att enda anledning att sätta magnetkontakter och glaskrossdetektorer på fönster är att kunna skilja på A och B-larm. Missar jag något här?
Ytterligare fråga, varför måste man ha partvinnad kabel? Magnetfält? Kan jag ha partvinnad inuti centralen men "otvinnad" i matningarna till de olika enheterna? Finns det en minimiradie som kabeln måste ha?
Sätter man motståndet (resistorn) i själva centralen när man ska koppla en balanserad slinga?
Återigen, tack till er alla som tar er tid att svara på alla (korkade) frågor vi amatörer har.
// Azkel
Har nu läst guiden på Kjell och fattar äntligen vad NC och NO innebär samt principen med motstånd för att förhindra oupptäckt sabotage. Gav mig även på manualerna på Bewators sida men de var lite svårtuggade. Riktigt komplicerat detta men ack så kul!!
Har lite generella tankar där jag undrar hur ni larmkunniga resonerar:
Jag kommer välja bort trådlöst just för att jag inte vill att man ska kunna störa ut. Jag vill inte ha en telemodul då jag endast har (fast) IP-telefoni via GSM. Därmed är jag hänvisad till GSM-modulen. Min fråga är, visst kan väl även den störas ut? Optimalt hade ju varit att få larm via mail men där har jag förstått att det inte går med SPC. Dock hittar jag följande text på Bewators sida för SPC 4320:
"Centralen har TCP/IP-anslutning som standard via den kan systemet programmeras, styras eller så kan centralen skicka larm via IP."
Har även funderat på att sätta magnetkontakter och kanske till och med glaskrossdetektorer på alla fönster. Jag kommer ju dock täcka alla utrymmen inomhus med PIR's så det känns som att enda anledning att sätta magnetkontakter och glaskrossdetektorer på fönster är att kunna skilja på A och B-larm. Missar jag något här?
Ytterligare fråga, varför måste man ha partvinnad kabel? Magnetfält? Kan jag ha partvinnad inuti centralen men "otvinnad" i matningarna till de olika enheterna? Finns det en minimiradie som kabeln måste ha?
Sätter man motståndet (resistorn) i själva centralen när man ska koppla en balanserad slinga?
Återigen, tack till er alla som tar er tid att svara på alla (korkade) frågor vi amatörer har.
// Azkel
Medlem
· Västernorrland
· 521 inlägg
Med larm via IP menas att den kan koppla upp mot en larmcentral via IP, dock kan inte larm skickas via e-mail. Jag löser det genom att förutam att larm går iväg via SMS till de mottagare man vill så kommer jag även att få en Push notis till min iPhone. Detta löser jag genom min Fibaro HC2 ...Azkel skrev:Min fråga är, visst kan väl även den störas ut? Optimalt hade ju varit att få larm via mail men där har jag förstått att det inte går med SPC. Dock hittar jag följande text på Bewators sida för SPC 4320:
// Azkel
Husägare
· Skåne
· 1 471 inlägg
Larmen kan skickas via TCP/IP, men endast mottas av siemens egna programvara spc-com (?), som nog bara en larmcentral har råd med. VIll man göra egen lösning går det naturligtvis med exempelvis en raspberry pi som läser av en programmerad utgång på larmet och mailar. Men då är det ju en hobby-lösning.
Helt rätt tänkt med skalskyddet, används för att exempelvis ha på nattetid. Man rör sig fritt inomhus och larmet går när man kilar ut för att hämta tidningen...
Glaskross kan ju eventuellt alltid vara aktivt. Kanske inte så praktiskt med småbarn som slänger glas i golvet om man har en akustisk sensor dock.
Partvinnad har något att göra med magnetfält och sånt, har tyvärr för dålig kunskap. Inte jättenoga för matning eller larmdetektorer, men där det skickas digital data är det viktigt (mellan map och centralenheter och expansionsenheter) Det är samma anledning som att det används i en ethernetkabel.
Resistorn används för att skydda kabeln och skall därför sitta "längst bort" i slingan. Går ofta fint att koppla i MK och PIR, där byglar ändå ska användas. Sätt då motståndet där istället.
/Fredrik, också en glad amatör, med en helt annan sysselsättning till vardags...
Helt rätt tänkt med skalskyddet, används för att exempelvis ha på nattetid. Man rör sig fritt inomhus och larmet går när man kilar ut för att hämta tidningen...
Glaskross kan ju eventuellt alltid vara aktivt. Kanske inte så praktiskt med småbarn som slänger glas i golvet om man har en akustisk sensor dock.
Partvinnad har något att göra med magnetfält och sånt, har tyvärr för dålig kunskap. Inte jättenoga för matning eller larmdetektorer, men där det skickas digital data är det viktigt (mellan map och centralenheter och expansionsenheter) Det är samma anledning som att det används i en ethernetkabel.
Resistorn används för att skydda kabeln och skall därför sitta "längst bort" i slingan. Går ofta fint att koppla i MK och PIR, där byglar ändå ska användas. Sätt då motståndet där istället.
/Fredrik, också en glad amatör, med en helt annan sysselsättning till vardags...
Ursäkta mitt ordval men fan va kul det här är!! Sitter på jobbet och försöker jobba men i skallen bygger jag mitt (kommande) SPC-system med allsköns prylar och integrationer med mera!
Vem sjutton behöver vänner och ett socialt liv, det här kommer ta upp all min lediga tid i ett antal veckor framöver.
Tack för alla svar!! Jag lär återkomma när jag väl börjat koppla ihop prylarna.
// Azkel
Vem sjutton behöver vänner och ett socialt liv, det här kommer ta upp all min lediga tid i ett antal veckor framöver.
// Azkel
Medlem
· Västernorrland
· 521 inlägg
Ha ha, precis så var det för mig! Min fru (och de flesta andra) tyckte jag var tokig! Men nu är det de som kommer till mig när de börjat fundera på larmAzkel skrev:Ursäkta mitt ordval men fan va kul det här är!! Sitter på jobbet och försöker jobba men i skallen bygger jag mitt (kommande) SPC-system med allsköns prylar och integrationer med mera!
// Azkel
Mitt Z-wave-projekt började också pga. att jag ville kunna styra lite mer med mitt larm, som tända/släcka lampor vis pålarmning, push till telefonen när barnen larmar av osv osv ...
Roligt är det i alla fall!
http://www.byggahus.se/forum/villal...-lasa-ut-handelser-via-serieporten-guide.htmlscurb skrev:
Dock inte RPi, men ett exempel.
Liknande trådar
-
Tips vid Högtryckslarm eller Lågtryckslarm
Värmepumpar -
Lämpligt skåp för larmkoppling
Villalarm & Hemautomation -
Billigt larm som är kopplat till egen mobil - tips?
Tips på larm för garage ?
Tips på larmfunktion till dörr/fönster
Villalarm & Hemautomation