idag sa hantverkare att han har inte tillståd för att installera El men han är väldigt kunnig. jag vill inte att han gör om han inte har det. ska fråga honom om han har för rör installation eller inte! nu vi har köpt Material för ca 15 000 kr utan kakel och klinker och möbler toalett o dusch och han får 18 000 av oss. 18 000 rotavdrag badrummet är vägarna är 20 km och golvet vet inte men det är 134x210 cm så inte så stor. jag ska lägga bilder och berätta steg för steg.

idag han har rivat väggar och tagit bort golv matta. han frågade min om vi vill bytta isolering och jag sa ja. det vill jag klart det är från 73
 
Se upp nu, alla tilläggsarbeten, som att byta isolering, kan ni räkna med att han kommer att ta extra betalt för!
Är det något problem med befintlig isolering, hur mycket bättre blir det av att byta ut mot ny?

Hur har ni lagt upp jobbet med hantverkaren, fast pris eller löpande?

Vilken branschstandard är hantverkaren auktoriserad i?
 
ja det är fast pris klart det är isolering också.
men nu han har köpt gips till väggar! men är det så att man ska ha gipsvägg även på badrummet? är det inte bättre att ha riktigt vägg alltså byggd? och även golvet?

hantverkare är från rommanin har bott i Sverige bara 3 år , men han ha jobbat i Spanien och sitt land länge.
därför jag är oroligt och det är första gång vi gör något renovering.

isolering har tagit bort nu men på taket finns kvar den ser så här ut är det bra?
IMG_6129.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
STA_6124.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

en sida är bra men den andra inte så bra.


sen på andra vägg var utan isolering ska vi lägga där också? IMG_6128.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


det är den hä företag det är han och hans som som jobbar vad tycker ni??http://normandbygg.se/om-foretaget/
 
Är det samma firma som skall dra all VVS?
Kikade på Säkert Vatten och något sådant företag finns inte registrerat. Ej heller när man söker på innehavarens namn.
Skulle definitivt kontrollera så att han har behörighet för våtrum dessutom.
El installationerna samma sak där - Skulle inte låta någon som inte har behörighet dra el i mitt nya badrum.
 
De är inte heller medlemmar av Bkr och har alltså ingen våtrumsbehörighet. man ska dock komma ihåg att det enda lagliga krav som finns är att elektrikern ska vara behörig. De andra behörigheterna gör bara att det blir enklare om man får en skada.
 
Just ja - det är inte den som utfört elarbetet som är ansvarig om nåt blivit fel, det är villaägaren eller lägenheten. Och det är olagligt att utföra elarbetet utan behörighet, dessutom riskerar du att någon dör...
 
elisa_82 skrev:
ja det är fast pris klart det är isolering också.
Det finns ingen korrelation mellan "fast pris" och att vissa typer av material per automatik skall ingå. Detta definieras i entreprenörens offert eller det avtal ni upprättat.

Att han ö.h.t. frågade om ni ville byta isolering kan ju faktiskt tolkas som att det inte ingick i den ursprungliga överenskommelsen.

thomasx kommentar är därför mycket relevant.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Tittade på referensbilderna de lagt upp på sin hemsida. Där har de spikat upp rätribbor på väggen genom tätskiktet. Inte alls bra. Dessutom trodde jag inte proffs använde kakelkryss?
badrum.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
...eller tätskikt från Biltema.
 
  • Gilla
Ardexsmitten och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle dra öronen åt mig.

Varför?

Om han bara varit i sverige i 3 år kanske han inte har koll på alla regler.

Tätskikt från Biltema är inget som "proffs" brukar använda.

Ingen behörighet för våtrum. Inget krav men knappast positivt.

Erbjuder sig att dra el, i ett badrum dessutom utan behörighet, olagligt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Ja, alla varningsklockor ringer. Men det kan ju gå bra ändå!
 
Jag håller med om att dra öronen åt sig, men det är svårt att veta utifrån den lilla info som ges här. Vad gäller elen kanske han tänkt sig ta in en person med behörighet.

Vad gäller tätskikt från biltema så är det samma produkter som säljs även inom den professionella kakel och klinker-branschen från italienska Litokol, har jag för mig de heter. Och vi har sett några exempel här på byggahus under åren där proffs använt biltema, så på den punkten tycker jag nog allt att man ska vara försiktig med kritik och att kalla det oseriöst, får då drar man med sig en hel del proffs också. En och samma produkt blir varken bättre eller sämre av att det råkar stå Probau, Biltema eller nåt annat på den.
 
Men att spika upp rätkäppar gör inget proffs, man använder kakelstöd.
1647_14eba65a8b0ea4aa59ee63e34a25dbd0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
funkar även med dubbelhäftande tejp
 
thomasx skrev:
Jag håller med om att dra öronen åt sig, men det är svårt att veta utifrån den lilla info som ges här. Vad gäller elen kanske han tänkt sig ta in en person med behörighet.

Vad gäller tätskikt från biltema så är det samma produkter som säljs även inom den professionella kakel och klinker-branschen från italienska Litokol, har jag för mig de heter. Och vi har sett några exempel här på byggahus under åren där proffs använt biltema, så på den punkten tycker jag nog allt att man ska vara försiktig med kritik och att kalla det oseriöst, får då drar man med sig en hel del proffs också. En och samma produkt blir varken bättre eller sämre av att det råkar stå Probau, Biltema eller nåt annat på den.
Jag menade att var för sig är det inte hela världen, förutom elen, om han tänkte göra den själv vilket jag tolkade det som eftersom han hade mycket erfarenhet. I så fall är den punkten helt åt helvete.

De andra punkterna är var för sig ingen jättegrej, men alla tillsammans tänder iaf mina varningslampor.

Med det sagt kan badrummet bli jättebra.
Min mening var bara att man kanske ska vara lite extra uppmärksam.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.