Läste bar TS fråga och inga inlägg. Köksknivar är en i raden av många produkter som hypats något otroligt. - som om det vore en vetenskap och högst väsentligt avgörande huruvida maten kommer smaka gott eller ej. Detta såklart för att tillverkarna skall kunna överprissätta sina produkter.

Man får först fråga sig om man jobba som kock? Alltså hackar du 20kg morötter varje dag så är det bra ifall man har en såpass bra kniv som man slipper slipa varje dag, samt hitta en kniv med rätt ergonomi så det inte är jobbigt fysiskt.

Jag har aldrig kastat pengar på att köpa en svindyr japansk kökskniv, med billiga knivar har det gott jättebra att hacka morötterna och löken, eller skära köttet.

Slipa en kniv är busenkelt, se hur de gör på tv och gör samma hemma :) Slipa o titta sen på bladet om vinkeln är ok, o testa skära i tomaten o se om det går lätt eller ej.
 
Redigerat:
nattugglan11 skrev:
Läste bar TS fråga och inga inlägg. Köksknivar är en i raden av många produkter som hypats något otroligt. - som om det vore en vetenskap och högst väsentligt avgörande huruvida maten kommer smaka gott eller ej. Detta såklart för att tillverkarna skall kunna överprissätta sina produkter.

Man får först fråga sig om man jobba som kock? Alltså hackar du 20kg morötter varje dag så är det bra ifall man har en såpass bra kniv som man slipper slipa varje dag, samt hitta en kniv med rätt ergonomi så det inte är jobbigt fysiskt.

Jag har aldrig kastat pengar på att köpa en svindyr japansk kökskniv, med billiga knivar har det gott jättebra att hacka morötterna och löken, eller skära köttet.

Slipa en kniv är busenkelt, se hur de gör på tv och gör samma hemma :) Slipa o titta sen på bladet om vinkeln är ok, o testa skära i tomaten o se om det går lätt eller ej.

Vad vill du ha sagt med detta???
Så du har aldrig köpt något "bättre" än vad som egentligen behövdes??...inget som du "nördat" in dig på??.....tycker det låter som Stig-Helmer som köpte badmintonset på macken när dom skulle motionsspela i sista filmen...."det duger åt mig"...

Sen har väl ingen här påstått att mat skulle smaka bättre om den är tillagad med en japansk kökskniv....ej heller att det inte skulle funka med ett billigare alternativ...vi diskuterar bara tjusningen i att använda och underhålla riktigt vassa köksknivar oavsett fabrikat....:)
 
nattugglan11 skrev:
Jag har aldrig kastat pengar på att köpa en svindyr japansk kökskniv, med billiga knivar har det gott jättebra att hacka morötterna och löken, eller skära köttet.
Å det går jättebra att skruva skruvar med billigaste biltemaskruvmejseln, såga med alphatools 200:- cirkelsåg och måla fasaden med rusta-färg.

Men hur kul är det, liksom?

nattugglan11 skrev:
Slipa en kniv är busenkelt, se hur de gör på tv och gör samma hemma :) Slipa o titta sen på bladet om vinkeln är ok, o testa skära i tomaten o se om det går lätt eller ej.
Och om det inte går lätt, köper man en ny lika billig kniv igen då...? ;)
 
thomasx skrev:
Och om det inte går lätt, köper man en ny lika billig kniv igen då...? ;)
Nej, det betyder nog att man skiter i att slipa sin kniv o köper en ny istället....."busenkelt" ;)
 
Någon som är ute och trollar....?!
 
magda136 skrev:
Någon som är ute och trollar....?!
Uppenbarligen....
 
Campadre har kampanj på Kyocera-knivar....en del modeller är det väldigt bra pris på.....
 
Vilken är den högsta grit på slipsten ni slipat/slipar med?
Hur mycket "bättre" är det att ha ett högt grit???
Jag köpte en 1000/6000 sten och börjar få bra snits på eggen, är dock nyfiken på hur mycket "bättre" det kan bli med en 8 eller 10000 sten, om det är en relevant skillnad eller är det bara eggen som blir blankare?
 
Min finaste sten är 6000 och känner inte riktigt att jag behöver finare.
En kolstålskniv med en 6000 sten blir otroligt vass!

Ett problem med riktigt fina stenar (över 6000 om jag minns rätt) är att det inte finns någon standard för det.
Dvs en 10'000 sten kan skilja sig i grovlek mellan olika märken.

Skall dock nämna att jag inte har några jätte stora erfarenheter av knivslipning med japanska stenar.
 
Akahigi
Det kan ju bli samurajsvärd om man kör 10000-20000 i olika steg, men om det t ex är grönsaker du ska skära så vill man nog hålla sig runt 3000-6000 tror jag. 10000-20000 är nog bara nödvändigt om man vässar en riktig rakkniv (eller samurajsvärd som sagt, vilket är ett helt hantverk i sig). Har vässat med 10000. Blev blankt och fint men tillförde inte så mycket. Imo.
 
  • Gilla
Remne
  • Laddar…
Tröttnade på mina obekväma Global knivar.
Lite nya leksaker inhandlade på eBay, Tradera och Järnia.

ImageUploadedByByggahus.se1398704607.399409.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1000 stenen från King är relativt mjuk och 6000 stenen från Suehiro är lite hårdare.
Lite lurigt i början men ny blir knivarna nästan löjligt vassa.

ImageUploadedByByggahus.se1398705040.660474.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvungen att baka lite baguetter...
Klassiska brödkniven från Victorinox.
Köpte även en ny skärbräda i teak från TripTrap när jag var i Danmark med jobbet.

ImageUploadedByByggahus.se1398705200.156199.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Misono Sweden steel series.
Min första kolstålskniv.
Köptes begagnad från Tradera.
Blev otroligt vass efter lite jobb.


Återstår bara att tillverka en egen knivlist av något lämpligt träslag.
Och köpa lite fler knivar såklart.
Bara två till....

En japansk grönsakskniv (usuba) och en mindre skalkniv.
Funderar på en usuba i kolstål med det klassiska japanska handtaget och en "rostfri" skalkniv
 
Redigerat:
  • Gilla
Remne
  • Laddar…
Nice, vill bara tipsa om att Usuban är enkelslipad, så köp rätt för höger/vänsterhänt....alternativet är väl en Nakiri som är dubbelslipad....dom ser likadana ut förutom då eggen... läs mer HÄR
Clencut har en Nakiri i kolstål till ett ok pris... en Shiro Kamo för 795
 
Akahigi
Har en grym Nakiri från Hattori. Har aldrig testat någon usuba. Nakirin är en favorit dock
 
Var en Nakiri jag tänkte på.

Är vänsterhänt så blir svårt att hitta en Usuba för vettiga pengar även om det hade varit kul.

Nakirin från Cleancut har jag tittat lite på och verkar riktigt fin. Hade dock gärna känt på den i verkligheten först.

Tittat runt en hel del på eBay och finns ganska mycket för riktigt bra priser.
Dock svår att veta vad jag skall välja
 
Akahigi
GustavGBG skrev:
Var en Nakiri jag tänkte på.

Är vänsterhänt så blir svårt att hitta en Usuba för vettiga pengar även om det hade varit kul.

Nakirin från Cleancut har jag tittat lite på och verkar riktigt fin. Hade dock gärna känt på den i verkligheten först.

Tittat runt en hel del på eBay och finns ganska mycket för riktigt bra priser.
Dock svår att veta vad jag skall välja
Skulle köra japanesechefsknife, ryusen, hattori och shiki har sjyssta Nakiri där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.