Det är nog inte meningen att jag skall ha en ny kniv i köket.
Tamahagane var slut och de ville erbjuda en annan kniv med samma blad istället, men jag sa nej tack:(
 
sblixten skrev:
Det är nog inte meningen att jag skall ha en ny kniv i köket.
Tamahagane var slut och de ville erbjuda en annan kniv med samma blad istället, men jag sa nej tack:(
Vad hade du tänkt lägga??
 
sblixten skrev:
Det är nog inte meningen att jag skall ha en ny kniv i köket.
Tamahagane var slut och de ville erbjuda en annan kniv med samma blad istället, men jag sa nej tack:(
Vem beställde du ifrån?
 
Remne skrev:
Kanske en Yaxell GOU...??

[länk]
Jag är lite emot att köpa en kniv utan att känna på den först, men det skulle nog gå att ordna.
Däremot är stålet för hårt för min smak, så den går bort.
 
sblixten skrev:
Jag beställde från Japan tror jag. 232USD + frakt (och om otur även tull).
Har ni något bra allternativ?
[länk]
Jag köpte min Tamahagane från Millys Kitchenstore co.uk till ett riktigt bra pris. De hade lite begränsat med varierande utbud, dock klart värt en koll. Bra kommunikation med dem, och allt som förväntat, beställde lite olika grejer på samma gång, bl.a. brödrost också, även den till bra pris.
 
Någon som fått nått fint i knivväg av tomten???
 
Öppnar tråden igen och slänger ut frågan om att beställa via Alienexpress för att testa en ny typ av kniv nämligen denna
En ny typ av bred kniv med svart handtag vilande på en trästubbe bredvid grenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man gillar typen får man leta lite bättre.
 
FreQa FreQa skrev:
Öppnar tråden igen och slänger ut frågan om att beställa via Alienexpress för att testa en ny typ av kniv nämligen denna
[bild]
Om man gillar typen får man leta lite bättre.
Det där är väl ingen kniv, som han Crokodile- Dundee sa, det där är en köttyxa, liknande den som ligger i min kökslåda och är nästan 100 år gammal.
 
V vedklyv skrev:
Det där är väl ingen kniv, som han Crokodile- Dundee sa, det där är en köttyxa, liknande den som ligger i min kökslåda och är nästan 100 år gammal.
Jo det ÄR en kniv. Det nya som börjar komma.
Min fråga var mest om det var ok att beställa billigt för känna på formen för att sedan köpa bättre.
 
FreQa FreQa skrev:
Jo det ÄR en kniv. Det nya som börjar komma.
Min fråga var mest om det var ok att beställa billigt för känna på formen för att sedan köpa bättre.
Ok och ok, det är dina pengar....Vad är "billigt"?
Dessa sk Serbian knives har väl inte slagit igenom här i Sverige än utom hos de verkliga knivnördarna som smider själva.
Man kan vända på det...köp en "riktig", skulle du inte gilla den finns en eftermarknad för den typen av knivar...
I absolut sämsta fall förlorar du någon krona som du då får sätta i paritet med det du tänkt lägga på den "billiga kniven" ;-)
 
Remne Remne skrev:
Ok och ok, det är dina pengar....Vad är "billigt"?
Dessa sk Serbian knives har väl inte slagit igenom här i Sverige än utom hos de verkliga knivnördarna som smider själva.
Man kan vända på det...köp en "riktig", skulle du inte gilla den finns en eftermarknad för den typen av knivar...
I absolut sämsta fall förlorar du någon krona som du då får sätta i paritet med det du tänkt lägga på den "billiga kniven" ;-)
Jaha jag trodde detta var en kinesisk kniv. Har du tips på en bra serbisk kniv? Har sett flera videos där dom smider sådana knivar. Sett någon video mer någon bushcraft-kille som ser ut att laga väldigt go mat. När man ser honom arbeta med kniven känns den bra.
Att lägga pengar på bra saker har jag inget emot.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.