Jag har handlat två gånger från japanesechefsknife.com och tullen har varit låtit mina paket passera obemärkta båda gångerna. Då blir det riktigt bra priser hos Koki. Dock tycker jag att JCKs våtstenar inte är toppen. I alla fall inte dom jag har.
 
Detta är i mitt tycke ett mycket bra pris på Yaxell RAN 25cm Kockkniv.... LÄNK (y)
 
Remne skrev:
Detta är i mitt tycke ett mycket bra pris på Yaxell RAN 25cm Kockkniv.... LÄNK (y)
Ja det väl ett bra pris på en klart hygglig kniv. Har ju sedan ett tag på min inköpslista en Akifusa PM Gyoto 24cm, men har blivit lite avskräckt av "alla" som på olika ställen rapporterat om den lite dåliga finishen & passningen på handtaget. Så Miyabi 6000MCT Gyoto 24cm har seglat upp som en het kandidat. Men denna Yaxell RAN Gyoto 25,5cm för 1495kr låter ju som ett klart intressant & prisvärt alternativ.
http://www.yaxell.co.jp/eitem/detail.php?id=20071127163540&cate=Kitchen knife
 
Detta är vad jag har idag. Det är Global G-1 18 som används till 95%.
Behöver ytterligare en bra kniv i denna stil.
Skär mest grönsker, någon köttbit då och då men inte så ofta. Skulle gärna se
något förslag som gör att det jag skär inte fastnar emot bladet så lätt eller är det bara teknik
det handlar om?

Gärna något som jag slipar lika som min nuvarande Global så det blir lätt.
Ska jag ha något annat att slipa med än min Sharpmaker i mellanåt? Kan bara välja 30grader på den men Global ska väl ha 15grader.
Vill ha det enkelt jag är inget proffs men vill ha bra "verktyg" :)

Global cromova 18 stainless steel knife round
https://www.chef.com.au/images/prod/lge/101048_lge.jpg

global gs-11 flexibel utility kniv 15 cm
http://i00.i.aliimg.com/wsphoto/v0/1065670530_4/Global-GS-11-6-inch-15cm-Flexible-Utility-Knife.jpg

Spyderco Sharpmaker
 
Jag har en GS-11 men gillar den inte alls.
Ligger inget vidare i handen och är riktigt svårslipad. Antar att det har att göra med att den är böjlig.

Gillar min grönsakskniv mycket bättre.
Dock en helt annan typ av kniv.
Finns olivslipad för att undvika att det fastnar.
GS-39 heter den olivslipade och min heter GS-5 tror jag.
 
Suhagg skrev:
Ska jag ha något annat att slipa med än min Sharpmaker i mellanåt? Kan bara välja 30grader på den men Global ska väl ha 15grader.
Vill ha det enkelt jag är inget proffs men vill ha bra "verktyg" :)
30 gr är "rätt"..läs HÄR

skaffa en våtsten 1000/3000 och en slipfixtur så får du fantastisk skärpa med lite övning....ang kniv så finns ju en del o välja på....olika stål, handtag..skära grönsaker? kolla på en Nakiri...
 
Blev en Yaxell RAN 69 Damascus wavy VG-10 stainless.
Jag förväntar mig magi i köket med automatik tack vare denna kniv!:wow:

111196466739_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var har du handlat?
Varken formen eller färgen på handtaget känns RAN, dessutom är det "för mycket" Japanska tecken för att vara Yaxell..
Bildgoogla Yaxell Ran o jämför
 
Remne skrev:
Var har du handlat?
Varken formen eller färgen på handtaget känns RAN, dessutom är det "för mycket" Japanska tecken för att vara Yaxell..
Bildgoogla Yaxell Ran o jämför

frav skrev:
En Yaxell är det, men en SAYAKA
Jag menade RAN men skrev Yaxell när jag pratde om japanska tecken... sorry :x
 
Redigerat:
Bilden kanske är fel. Jag bildgooglade den bara.
 
Cleancut säljer ut Yaxell MON serien till bra priser.... en trevlig vardagskniv LÄNK
 
sblixten skrev:
Jag var och kände på tamahagane och de passar mina händer(y)
Dock är de i dyraste laget och sen funderar jag på om inte en santoku på 16cm blir klumpig att hantera grönsaker med?
Sen är den inte olivslipad heller - hur stor inverkan har det?
Jag skrev själv följande i början av året.
Jag hade bestämt mig för att köpa en ny kniv för pengar jag fått över efter att återlämnat julklappar som jag fått dubblett av.
Slutade dock med att det inte blev någon kniv då utan jag la det på is tills vidare.
Vet inte varför jag kände mig redo just idag, men en Tamahagane är beställd :)
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
sblixten skrev:
Jag skrev själv följande i början av året.
Jag hade bestämt mig för att köpa en ny kniv för pengar jag fått över efter att återlämnat julklappar som jag fått dubblett av.
Slutade dock med att det inte blev någon kniv då utan jag la det på is tills vidare.
Vet inte varför jag kände mig redo just idag, men en Tamahagane är beställd :)
Tamahagane rules ;)
 
Campadre kränger lite olika Satakeknivar... LÄNK gäller till 10/10...den stora damaskuskniven (21cm) har nästan tappat en tusenlapp mot ordinarie sverigepris....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.