Kan någon hjälpa mig identifiera vad jag hittade i källarväggen till garaget när jag började riva ned puts som hade börjat släppa. Kan det vara asbest? Och varför har man fyllt ut med detta. Hålrummet som är fyllt med dessa spröda fibrer är djupare än den murade grunden.

vågar man riva i det mån tro?

Huset är ett flerfamiljshus som är byggt 1962.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är troligen inte asbets utan Träulit - En form av betongklädd vass. Har samma i min källare men vet inte så mycket mer i ämnet.

S
antingen är det den snälla varianten. med bara kalk.
eller så är det den med asbest i.

Tack för svar!

Strukturen kändes som vass, plus att det låg en bit sönderrivet papper där man kunde utskilja trä... och ull... Men kan den alltså vara beklädd med asbest?

Varför kan man ha haft det innanför putsen? Det verkar vara ett parti på ca: 60-70 cm brett och från golv till tak. Kan det vara något som går innanför, typ rör etc?

edit: Hittade nu en tråd om detta och att det inte var asbest i träullit.

Redigerat:
S
detta matrial användes i tak och väggar för mest ljuddämpning å lite för isolerande egenskaper.
det kan vara vass är för det mesta träspån.
finns som har asbest. detta behöver inte vara det

alltså du kommer använda mask ändå när du river putsen, och så klart skall du plasta in arbetsområdet för annars har du putsdamm överallt.

kan även vara bra att blöta putsen.

SBH skrev:
finns som har asbest.
Finns det? Jag visste inte att träullit kunde innehålla asbest. Har du skickat iväg träullit på labtest eller läst/hört att det kan innehålla asbest?

Har heller aldrig hört om träullit med asbest

S
kan ju vara en lokal produkt. men vi sanera ett par kvadrat träullit med asbest i sig

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.